2025. október 31., péntek

Targa újra

 Porsche 911 Targa

(Matchbox)

bemutató

 A Porsche, és azon belül is a 911-es az egyik legjobban prezentált kisautó a blogon. Sok minden újat a történetéről már nem kell mondani. Az újabb változatok technikai és formai csodáiról itt lehet bővebben olvasni.

 

 
A Targa 911-es már volt, akkor egy korábbi változat átalakítás került terítékre. Most azonban a legújabb Porsche 911 Targa jelent meg a Matchbox kínálatában, aminek a bemutatóját összekapcsolom a korábbi 1979-es kisautó felidézésével is. Persze nehezen összehasonlítható a kettő. Más kor, más feltételek, más koncepció, más marketing elvek, más gazdaság(osság)i tényezők. 

 Az elsőre lejön, hogy az újabb mennyivel nagyobb, a közel azonos léptéket (1/64 körül) tekintve is. Azonban ez a valóságban sincs másképpen. A 2024-es megjelenésű kis modell eddig csak piros és kék színekben kapható. A kialakítás szinte tökéletes. Szinte. Mert ott van ismét a MB nagy újítása az övvonal feletti rész műanyagosítása. Erről már több helyen is volt szó, így nézzük inkább a szép dolgokat. A forma olyannyira áramvonalas, hogy a tamponnyomatok szinte részei a forma láthatóvá tételének. Anélkül nem is adná ki magát. Szépek is a nyomatok és van belőlük bőven. A kaszniforma hű az eredeti autóhoz, hozza a lapos kecsességet. Itt ugyan zárt tetős változattal találkozunk (gyártástechnológia okán), de könnyen elkészíthető a nyitott tetős változat. Vagy így, és/vagy festéssel az autó műanyag felső része akár fogyaszthatóvá is tehető. Én a festéses változatot követtem el. Az ablakok nagyok és vékonyak így jól látszik a szürke beltér. A szürke jól áll neki. A pizzakormány pedig nem. mert amúgy igyekeztek még az ülést és a műszerfal tetejét is részletgazdagabbá tenni, de a kormány az olyan amilyen.
 
 


 
A kereke nagyon szépek és szerintem illenek is a Porschehoz. És itt most a szélességük is jól áll a kisautónak. Talán a kipufogóvégek mérete egy kicsit eltúlzott, de ettő eltekintve a részletek a helyükön vannak. Még a külső tükrök is formahűek igyekeznek lenni, ami nagy szó ebben a léptékben. Összességében egy nagyon szép kisautó birtokosai lehetünk, ajánlom mindenkinek.






 

2025. október 24., péntek

Super 3

 Morgan Super 3

(Hot Wheels)

bemutató

 

 Ez a háromkerekű roadster megkérdőjelezhetetlenül egy játékszer, de még micsoda játékszer.

 
Amikor a Morgan Motor Company (újra) bevezette a formabontó 3-Wheeler modellt, pontosan tudta, hogy nem közlekedési, hanem örömszerző eszközt alkotott. Ezért aztán nem vesződött azzal, hogy a mai modern járművekre jellemző extrákkal öltöztesse fel. A minőségből és az eleganciából azonban nem engedett.

A roadster felépítése az eredeti, 1908-ban készült ős-Morganig vezethető vissza. Jóllehet mai technikai színvonalon készül, a járgány szórakoztató-faktora feltehetően így sem csökkent. Miután az előző háromkerekű (ős)modell gyártását 2021 végén leállították, a Morgan 2022- bemutatta az újragondolt háromkerekűjét, a Super 3-at.

A jármű az angliai Malvernben készül. A Super 3 a Plus Four és a Plus Six által is használt CX-Generation platformon alapul. A Morgan háromkerekű gépének most először lesz egy monocoque (önhordó) platformja, amely ragasztott alumíniumból készül, ami a kis, 635 kg-os tömegét biztosítja. Eltűnt az acélcsöves keret, és a Morgan hagyományok legnagyobb megszakításaként a karosszériaelemek vázaként nincs már fa keret.

 

A Ford Fiesta háromhengeres, 1432 köbcentiméteres, 118 lóerős benzinmotorja hajtja, mely az utastér előtt van elrejtve.  A hajtás a Mazda által gyártott, 5 fokozatú kézi sebességváltón keresztül jut el az egyetlen hátsó kerékhez. A kardántengely a hajtást egy kevlárral megerősített gumiszalagon keresztül küldi a hátsó kerékhez.

Hét másodpercre van szüksége ahhoz, hogy elérje a 0–1000 km/órát, a végsebessége pedig 209 km/h. Mindez egy tető nélküli, alig oldalfalas járművel, 10 centire ülve az aszfalttól. Csak két kisméretű szélvédőterelő – hivatalosan aeroscreen - szolgál szélvédelemként az utazók számára. Ha esik az eső, nedves leszel. A nedvesség mértéke attól függ, milyen magas vagy, mennyit takar előtted a kis, tenyérnyi üvegfelület.

A Morgan kínál magasabb légterelőt is (ne nevezzük szélvédőnek, különben a hatóságok arra kényszeríthetik Morgant, hogy ablaktörlőket szereljen fel) azok számára, akik nem szeretnek állandóan sisakot viselni. Mert amúgy az ajánlott, mint egy motorkerékpárnál. Egy tető nélküli járműhöz képest az utastérben minden időjárásálló. A műszerek, kapcsolók és még az USB-portok is IP64-es víz- és porállóak, a kárpitozási anyagokat is alaposan átgondolták.

 

A tető extra, de minek az egy ilyen rodsterre? Az ülések nem állíthatók, viszont a pedálok és a kormányoszlop a vezető igényei szerint beállíthatók. A pilótafülkébe klasszikus megjelenésű, de teljesen digitális műszerek kerültek – középen elhelyezve. A nyitott kerekes architektúra továbbra is magas, 0,59-es légellenállási együtthatót eredményez, ami viszont senkit sem érdekel. És persze hivatalosan némi frontális ütközésvédelmet is kínál, de ne áltassuk magunkat a nagy sebességű ütközés legvalószínűbb kimenetelével. Az az alkotás sokkal szélesebb, mint amilyennek belülről vagy kívülről látszik, így a vezetésnél ezt figyelembe kell venni. A kipörgésgátló, a kanyarstabilizátor vagy akár az ABS hiánya azt jelenti, hogy a Super 3-at nagyobb tisztelettel kell vezetni, mint a legtöbb nagy teljesítményű hagyományos autót.

 

Abban a pillanatban amikor beleülsz olyan, mintha 70 évet repülnél vissza a Forma-1 legkorábbi napjaiba. Úgy érzed, mintha Fangio Ascarival és Stirling Moss-szal száguldoznál valamelyik vidéki úton áll. Kihajolva az oldalsó támaszték nélküli ülésekből még egyensúlyozni is próbál a bátor száguldozó. Amúgy meg háromkerekű járművet vezetni mindig azt jelenti, hogy választani kell: az egyik első vagy a hátsó kerékkel ütöd meg a kátyút? Elől vékony motorkerékpár abroncsokon fut, hátul szándékosan tapadásmentes 195/65R-15 négyévszakos abroncs van felszerelve, hogy egyensúlyba hozza az első-hátsó tapadási szinteket. Ez elegendő ahhoz, hogy a Super 3 kormányozható legyen akár a gázpedál segítségével is.

 A mechanikai teljesítményén túl a Morgan öröksége előtt is tiszteleg a belső terének finom kidolgozásával és a részletekre való odafigyeléssel. Az utastér kézműves elemei modern kényelemmel párosulva a hagyomány és a kortárs kényelem harmonikus keverékét teremtik meg, potom 41,995 angol fontért.

 Motoros tricikliként megosztotta a világ törvényhozóit. Európában a fényszóróit úgy kell felszerelni, mint egy autóét, vagyis közelebb a kerekekhez, míg az Egyesült Államokban a lámpák a középre kerülhetnek mintha motorkerékpár lenne. Az ottani piacon is közúti forgalomba kerülhetett, de autó helyett motorkerékpárként. A Super 3 célja mindössze, hogy mosolyt csaljon az emberek arcára egy olyan élménnyel, amely elvezet a hétköznapoktól és mindezt örömteli lendülettel. A tökéletes sportautó tervrajza? Talán nem. A célnak megfelelő? Teljesen.

 A Hot Wheels kis modellje véletlenül akadt a kezembe a gyerekeknek kiszórt hulladék kinézetű Hot Wheelses förmedvények maradékai között egy hétvégi bevásárlás alkalmával. nagyon megörültem neki, mivel nem sokkal azelőtt olvastam róla. kibontás után sem csalódtam, mert rendkívül szépen megcsinált kisautót tarthatunk a kezünkben. Kezdve ott, hogy teljesen egyedi kerekeket kapott. Beleértve a harmadikat is ami nem is látszik, de szimmetrikus kialakítású. Az autónak motorkerékpár kerekei vannak,  különleges felnire szerelve. Ezt nagyon szépen sikerült megmintázni. Folytatva a sort az első szekcióban levő technikai megoldások pontos lemodellezésével, itt is minden a helyén van. nem egyszerű kialakítás, de lám megoldható lenne máshol is. Ugyanez a szépséges precizitás jön át a nyitott fülkébe is. Lehet, hogy a fekete helyett itt viszont már a barna jobb lett volna, de mivel egy panelen van az első traktussal talán ez így a kisebb kompromisszum.

 

A lámpák kifestése ezúttal elmaradt, azokat én pótoltam. Jutott viszont dekoráció az oldalára, ami viszont már megosztó lehet.

 


2025. október 16., csütörtök

Szomorú hármasok

 BMW 3er Touring  2012.

(Matchbox)

bemutató

 

 
 Leginkább a színük szomorú, de manapság ez a szín a trendi. Valaki kitalálta, a többi meg követi. Szépnek nem szép, elegánsnak nem elegáns, praktikusnak ... hát, praktikus, mert a kosz is ilyen színű, pláne, ha matt változatban kéri a vevő. Rejtőzködésre is alkalmas ködös hajnalokon.
 


 
A kisautó maga szép, jó a forma, a részletek, a kerekek, a beltér. Kellő mennyiségű és minőségű a tamponnyomat a lámpáknál és az egyéb logoknál, feliratoknál. A logok és a tamponnyomat viszonyáról azért érdemes elgondolkodni. A BMW logoja egy fekete alapon kék-fehér negydkörökből áll, ezüst szegéllyel és betűkkel. Ezen a kisautón ez a logo kb. 1,5 mm átmérőjű. Ha veszed a fáradságot és egy nagyon jó nagyítóval ráközelítesz, meglátod, hogy az összes szín és a színeket elválasztó ezüst vonal a helyén van és még a betűk is láthatóak. Itt már pixel szintű felbontásról beszélhetünk. Nem tudom hogyan képesek ezt előállítani tömegtermeléssel, de minden elismerésem a technikai megvalósításért. Játékként meg sem érdemli, gyűjtői szemmel viszont hatalmas pozitívum. Nem kevésbé precíz a felületi síknál beljebb található hűtőrács bordázatának kialakítása sem, ami meg egy külön piros pontot érdemel. 
 


 
 A véletlen úgy hozta, hogy éppen két egyforma példánnyal rendelkezem, így ikresített fotózás történt. Remélem egyszer egy másik színű példány is csatlakozhat hozzájuk. A beltér meleg barnája kétségtelenül jól áll a zord külsőhöz és még meglepően részletes is. Na de a kormány! Az eddig pizza volt, ami méretben és vastagságban stimmelt, csak nem volt küllőzete. Na, ezt most még alább adták. Olyan a kormány mintha a pizza még kinyújtás előtt lenne. Nem korong, hanem egy fele akkora de dupla vastag henger. Hát, idáig jutottunk kedves barátaim...
 


 

2025. október 10., péntek

Elektrokuka

 MBX EV Trash Truck

(Matchbox)

bemutató

 

 A kissé furcsa cím értelmezésekor – főleg, ha a képet is megnézzük hozzá – eljutunk napjaink slágeréhez a villanyautóhoz. A Matchbox kukásautók evolúciója is elérkezettnek látta a pillanatot a tovább fejlődésre. Vagy a visszafejlődésre?


A történet valahol még a RW érában kezdődik amikor is először bukkan fel a szemétgyűjtő autó a Matchbox kínálatában egy Dennis Tippax Refuse Collector nevű, kék-szürke kisautó formájában. A kerekeitől eltekintve fém az egész és billent, valamint – egy másik mozdulattal - a hátfal is fölnyílik. A következő fokozat a jellegzetes szürke-narancs színű Ford Refuse Truck kukásautó. Szintén valódi autó modellje, jórészt fémből van és – egyszerűen – de tökéletesen működik az eredetihez hasonló ürítési (kibillentési) funkció – egyetlen mozdulattal. itt lépünk át a gyorsabb kerekek világába és megjelenik a Ford Refuse Truck, a már jóval szögletesebb fülkével és a teljesen változó színű felépítménnyel. Ami szintén egy mozdulatra működik, immáron egy alsó vezérlőkar segítségével. A műanyagok aránya már túlnő a fémekén.

 

 

Ezután már csak a fantáziamodellek következnek szép sorban, a legkülönbözőbb variációkban és elnevezésekkel. És 2008-ban kijön egy MBX fedőnevű fantázia változat Garbage Truck néven. Részletes, ámde fix felépítménnyel. És itt érkezünk el jelen kisautónkhoz, amit egy „badge enginering” nevű művelettel elektromos meghajtású kukásautó néven futtatnak tovább. Könnyű dolog így – egy felirat segítségével - elektromossá tenni egy korábbi kisautót. De, hát úgy látszik a kor szava, hívóereje a döntő, no, meg a költséghatékonyság. Új matrica olcsóbb mint egy új modell.

 




A kisautó maga semmi különöset nem mutat. A világoskék szélvédőn keresztül jól látszik az alig kimunkált szürke beltér, ami egyben az autó alja is. Hiába a jó CAD/CAM-es programok csodákra képesek, ha bonyolult 3D-s idomokat kell megtervezni és legyártani. A kisautó kerekei szépek, de azért messze túlmutatnak egy munkagépre szerelt kerék megjelenésén. Tulajdonképpen itt volna a nagy lehetőség a kerekek variálása terén (keskeny-széles, lemez felni-küllős felni, stb.), de éppen a kerekeknél látszik jól a takarékosság.

 


2025. október 3., péntek

Kontinentális

 

 Lincoln Continental

(Matchbox)

bemutató, teszt

 

A Lincoln Continental megkerülhetetlen a Matchbox történetében. A gombkekrekűtől kezdve a SF kerekeken át egészen a mai, legkorrektebb feldolgozásig. A furcsa arányú vagy inkább vegyes kinézetű változatról valamint a technikatörténetről már volt szó, így most csak háttérként jelenik meg a színen. 
 

 
Ez a mostani kisautó viszont már nagyon eltalált. Az eredeti autó mérete illetve a Matchbox doboz adta korlátok okán 1/100-as léptékű kisautó 2024-ben jelent meg a kínálatban. Persze csakis fekete színben, noha valójában létezett színesben is. A komolyságát/komorságát csak még jobban hangsúlyozzák az igen szépen alkalmazott ezüst króm fényes vékony nyomatok illetve a csillogó lökhárítók, hűtőrács és dísztárcsa. A gumik fehér peremét már én követtem el, mert szerintem autentikus és még elegánsabbá teszi a látványt. Meg persze a lámpák festése is nekem jutott...


 
Ami talán felróható neki, az pedig a kerekei. Azok is csak elölről vagy hátulról nézve. Ezeken a limuzinokon ugyanis nem volt jellemző az ilyen széles kerék, ami viszont mostanában a Matchbox egyenkereke. Amiből következik, hogy meglehetősen "becsúsztak a kaszni alá, így viszont olyan billegős lett a látványuk ha alánézünk kissé. 



 A három, Matchbox féle Lincoln Continental generációt most összenézhetjük. Egyiket sem mondanám rossznak, de mindegyikre rátelepszik az adott kor szelleme: a technikai lehetőségek, a divattrend, az anyaghasználat, a mérnöki munka milyensége és egyéb befolyásoló tényezők.