Morgan Super 3
(Hot Wheels)
bemutató
Ez a háromkerekű roadster megkérdőjelezhetetlenül egy
játékszer, de még micsoda játékszer.
Amikor a Morgan Motor Company (újra) bevezette a
formabontó 3-Wheeler modellt, pontosan tudta, hogy nem közlekedési, hanem
örömszerző eszközt alkotott. Ezért aztán nem vesződött azzal, hogy a mai modern
járművekre jellemző extrákkal öltöztesse fel. A minőségből és az eleganciából
azonban nem engedett.
A roadster felépítése az eredeti, 1908-ban készült
ős-Morganig vezethető vissza. Jóllehet mai technikai színvonalon készül, a
járgány szórakoztató-faktora feltehetően így sem csökkent. Miután
az előző háromkerekű (ős)modell gyártását 2021 végén leállították, a Morgan 2022-
bemutatta az újragondolt háromkerekűjét, a Super 3-at.
A jármű az angliai Malvernben készül. A
Super 3 a Plus Four és a Plus Six által is használt CX-Generation platformon
alapul. A Morgan háromkerekű
gépének most először lesz egy monocoque (önhordó) platformja, amely ragasztott
alumíniumból készül, ami a kis, 635 kg-os tömegét biztosítja. Eltűnt az
acélcsöves keret, és a Morgan hagyományok legnagyobb megszakításaként a
karosszériaelemek vázaként nincs már fa keret.

A Ford Fiesta háromhengeres, 1432 köbcentiméteres, 118 lóerős benzinmotorja hajtja, mely az utastér előtt van
elrejtve. A hajtás a Mazda által
gyártott, 5 fokozatú kézi sebességváltón keresztül jut el az egyetlen hátsó
kerékhez. A kardántengely a hajtást egy kevlárral megerősített gumiszalagon
keresztül küldi a hátsó kerékhez.
Hét másodpercre van szüksége ahhoz, hogy
elérje a 0–1000 km/órát, a végsebessége pedig 209 km/h. Mindez egy tető
nélküli, alig oldalfalas járművel, 10 centire ülve az aszfalttól. Csak két
kisméretű szélvédőterelő – hivatalosan aeroscreen - szolgál
szélvédelemként az utazók számára. Ha esik az eső, nedves leszel. A nedvesség mértéke attól függ, milyen magas vagy, mennyit takar
előtted a kis, tenyérnyi üvegfelület.
A Morgan kínál magasabb légterelőt is (ne
nevezzük szélvédőnek, különben a hatóságok arra kényszeríthetik Morgant, hogy
ablaktörlőket szereljen fel) azok számára, akik nem szeretnek állandóan sisakot
viselni. Mert amúgy az ajánlott, mint egy motorkerékpárnál. Egy tető nélküli
járműhöz képest az utastérben minden időjárásálló. A műszerek, kapcsolók és még az USB-portok is IP64-es víz- és porállóak, a kárpitozási anyagokat is alaposan átgondolták.

A tető extra, de minek az egy ilyen
rodsterre? Az ülések nem állíthatók, viszont a
pedálok és a kormányoszlop a vezető igényei szerint beállíthatók. A pilótafülkébe klasszikus megjelenésű, de
teljesen digitális műszerek kerültek – középen elhelyezve. A nyitott kerekes architektúra továbbra
is magas, 0,59-es légellenállási együtthatót eredményez, ami viszont senkit sem
érdekel. És persze hivatalosan némi frontális ütközésvédelmet is kínál, de ne áltassuk magunkat a nagy sebességű
ütközés legvalószínűbb kimenetelével. Az az alkotás sokkal szélesebb, mint
amilyennek belülről vagy kívülről látszik, így a vezetésnél ezt figyelembe kell
venni. A kipörgésgátló, a kanyarstabilizátor vagy akár az ABS hiánya azt
jelenti, hogy a Super 3-at nagyobb tisztelettel kell vezetni, mint a legtöbb
nagy teljesítményű hagyományos autót.

Abban a pillanatban amikor beleülsz olyan,
mintha 70 évet repülnél vissza a Forma-1 legkorábbi napjaiba. Úgy érzed, mintha
Fangio Ascarival és Stirling Moss-szal száguldoznál valamelyik vidéki úton áll.
Kihajolva az oldalsó támaszték nélküli ülésekből még egyensúlyozni is próbál a
bátor száguldozó. Amúgy meg háromkerekű járművet vezetni mindig azt jelenti,
hogy választani kell: az egyik első vagy a hátsó kerékkel ütöd meg a kátyút? Elől vékony motorkerékpár
abroncsokon fut, hátul szándékosan tapadásmentes 195/65R-15 négyévszakos
abroncs van felszerelve, hogy egyensúlyba hozza az első-hátsó tapadási szinteket.
Ez elegendő ahhoz, hogy a Super 3 kormányozható legyen akár a gázpedál
segítségével is.
A mechanikai teljesítményén túl a Morgan
öröksége előtt is tiszteleg a belső terének finom kidolgozásával és a
részletekre való odafigyeléssel. Az utastér kézműves elemei modern kényelemmel
párosulva a hagyomány és a kortárs kényelem harmonikus keverékét teremtik meg,
potom 41,995 angol fontért.
Motoros tricikliként megosztotta a
világ törvényhozóit. Európában a fényszóróit úgy kell felszerelni, mint egy
autóét, vagyis közelebb a kerekekhez, míg az Egyesült Államokban a lámpák a középre
kerülhetnek mintha motorkerékpár lenne. Az ottani
piacon is közúti forgalomba kerülhetett, de autó helyett motorkerékpárként. A Super 3 célja mindössze, hogy mosolyt
csaljon az emberek arcára egy olyan élménnyel, amely elvezet a hétköznapoktól
és mindezt örömteli lendülettel. A tökéletes sportautó tervrajza? Talán nem. A
célnak megfelelő? Teljesen.

A Hot Wheels kis modellje véletlenül akadt a kezembe a
gyerekeknek kiszórt hulladék kinézetű Hot Wheelses förmedvények maradékai
között egy hétvégi bevásárlás alkalmával. nagyon megörültem neki, mivel nem
sokkal azelőtt olvastam róla. kibontás után sem csalódtam, mert rendkívül
szépen megcsinált kisautót tarthatunk a kezünkben. Kezdve ott, hogy teljesen
egyedi kerekeket kapott. Beleértve a harmadikat is ami nem is látszik, de
szimmetrikus kialakítású. Az autónak motorkerékpár kerekei vannak, különleges felnire szerelve. Ezt nagyon
szépen sikerült megmintázni. Folytatva a sort az első szekcióban levő technikai
megoldások pontos lemodellezésével, itt is minden a helyén van. nem egyszerű
kialakítás, de lám megoldható lenne máshol is. Ugyanez a szépséges precizitás
jön át a nyitott fülkébe is. Lehet, hogy a fekete helyett itt viszont már a
barna jobb lett volna, de mivel egy panelen van az első traktussal talán ez így
a kisebb kompromisszum.

A lámpák kifestése ezúttal elmaradt, azokat én pótoltam. Jutott
viszont dekoráció az oldalára, ami viszont már megosztó lehet.