2016. december 6., kedd

Proto 2.: A kétmotoros

Gruesome Twosome 

(Matchbox)

bemutató 



Furcsa, talán sosemvolt - Matchbox-ős - autók utáni kutatásom következő részében egy igen furcsa járgánnyal ismerkedhetünk meg. Két motor, méghozzá két V8 egy autóban! Létezhet ilyen egyáltalán? Hát, Matchboxban igen, ez a Gruesome Twosome. De vajon mi ihlette az alkotóit?
  
Származási bizonyítvány
Nem könnyű egy fantázianévvel jelölt kisautó után kutatni, hiszen a márkanév ismerete nélkül hatalmas, félig meddig még létező koncepcióautó halmazban kell kutakodni, jóformán fotók alapján. Esetleg egy-egy elejtett megjegyzés is útnak indíthat egy irányban. Így vezettek a nyomok egy bizonyos autóhoz, az AMCPhaze ll-höz. Ez egy dizájn ötletelés eredményeként született jármű, amiről nagyon keveset lehet tudni. Nyilván nem is volt akkor sem nagy jelentősége. Viszont abban biztosak lehetünk a fotó alapján, hogy az eredetiben nem volt két motor. Talán egy sem.

Duplán ijesztő
A név eredete után kutatva egy hasonló című rajzfilmhez vezetnek a szálak. Talán a "borzasztó páros" elnevezés lehetne magyarul a név fordítása, de a két motor abszurditásánál több kapcsolat nincs a film és a kisautó között.







Lehet egy kicsit több?
Ennek ellenére a Matchbox dizájnerei bátran odatették magukat és a Phaze ll alapján alkottak valami nagyon hasonlót. Talán szebbet is mint az eredeti. Viszont annyira nem dolgozták ki a részleteket, hogy szinte semmi sem töri meg a karosszéria - egyébként nagyon szép – vonalát. A Politoys elkészítette egy modelljét az eredeti autónak, és ők – úgy tűnik, hogy jobban - törekedtek az azonosságra is. Ebből lehet igazából kicsit többet megtudni az eredeti jármű részleteiről. Itt például egyértelműen kiderül, hogy az eredeti járgányt középmotorosra tervezték. „Nagyon” középmotorosra, vagyis nem csak nem a hátsó tengely mögött van, hanem erőteljesen a két tengely közé, középre helyezték el. A méretét tekintve valószínűleg a V8 helyesnek látszik a szívótorkok és a kipufogók kivezetéseit számolgatva. Amúgy nagyon magasnak tűnik a motor pozíciója, ennek a kanyarstabilitás miatt van szerepe.
Előrébb haladva látszik, hogy a kocsi nyitott volt, némi színezett műanyag vette körül a vezetőt oldalt és elől. Ajtókról nem beszélhetünk még. A kocsi nagyon alacsony volt és ebben a Matchbox jól eltalálta az arányokat. Viszont az eredetin levő lámpaimitáció teljes egészében lemaradt. A kocsi eredeti arányain egy picit változtatva belecsempésztek egy-egy standard Matchbox nyolchengerest az elejébe és a hátuljába is.
Itt kell megemlíteni, hogy a későbbiekben volt olyan kiadása is ennek a modellnek, ahol egyáltalán nem volt benne motor. Itt még a fülke üvegezése is teljesen átlátszatlan fényes feketére sikeredett. A mintapéldány sötétszürkében és rózsaszínben készült, narancs ablakkal. Ebből az ablak megmaradt és a kaszni kapott egy arany-szerű, kissé narancsos-bronzos színezést. Talán így ismeri mindenki, jóllehet készült rózsaszín üveggel és vöröses színben is. A motor nélküli kiadásoknál (Super GT sorozat) pedig a fehérben (talán ez a legszebb változat), kétféle kékben, narancsvörösben és sárgában is különböző matricákkal. A legritkább verzió a szürke kaszni+sárga ablak.
A belső tereket az átlátszó ablakok ellenére nem nagyon dolgozták ki. Bent van két ülés meg még valamik, had guruljon a kocsi... A hátsó résszel szintén nem sokat molyoltak, valószínűleg nem akartak a megfelelő mennyiségű (?) kipufogószámmal előrukkolni ott, ezért nagyvonalúan egyszerűsítettek.




Szebb, mint a valóság
Összességében egy szép formájú, megnyerő autót tarthatunk a kezünkben, amiről nem is nehéz elképzelni a sorozatgyártást a valóságban. Voltak ennél már érdekesebb autók is az utakon de ellenkező előjelű dizájnok még nagyobb számmal. Ha a szögletességtől eltekintünk és csak a kocsi felépítését, arányait kialakításmódját nézzük egy retroszűrőn keresztül akkor még a Porsche 910 formája is felködlik a múltból. Tulajdonképpen nincs sok új a nap alatt. A szélcsatornás teszt eredményei és a mechanika törvényei ugyanarra a formai kialakításra vezetnek bármely cég faragja is ki az agyagkarosszériát. Így csak az aktuális divattrend az, ami a karosszéria tömbjén belül az egyes komponensek határvonalait meghatározza. A kisautó a formája miatt ma is megállná a helyét élőben is akár, kiváltképpen amikor ismét lecseng a „mindent gömbölyűre” szezonja és visszatérnek a határozott élek az autókon. Szívesen látnám az utakon. Persze nem két motorral!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése