2016. december 24., szombat

Én készültem!



Hókotró Merci Unimog


A Mercedes-Benz Unimogja már nem kicsit lehet ismert a kisautó rajongók előtt, hiszen a Matchbox által megjelentetett változatokat már korábban is tanulmányozhattuk itt illetve még konkrétabban itt. Volt már egy átalakításom is, akkor egy off-road truck alakult ki a Majorette Unimogjából. Ott ismerhetjük meg a technikatörténeti részt is. Most egy másik oldaláról közelítjük meg.

Már ősz elején küldik felénk több csatornán keresztül, hogy a közútkezelő járműparkja felkészült a nagy télre. Minden erre a célra kialakított járművük ott feszít a fotókon, lezsírozva, csillogó narancssárga fényezéssel, ugrásra készen. Ezen autók egy része kimondottan hókotrásra és/vagy sószórásra van kialakítva, míg mások az év többi részében általános célra használt fix platós vagy billencs tehergépkocsik, némi szerelvény illesztési előkészületekkel, jobbára az első részükön. És amikor hirtelen szükség van a nagyobb hóeltakarító és csúszásmentesítő erőre, akkor csak ráakasztják a tolólapot, felteszik a platóra a szóróberendezést és immáron teljes értékű elhárítógépként indulhat a kocsi az elemekkel való küzdelemre.


Mindez kicsiben
Most már én is mondhatóm ezt, hiszen van egy, a célra fölkészített Unimogom immár. Bár a Siku kisautói között akad hasonló, ez egy kicsit máshová teszi a hangsúlyt. A nemrég beszerzett Matchbox tolólapos Unimogja (MB-48) valójában nem volt rossz állapotban. Azon túl, hogy a ponyvarész hiányzott és némi játszási kopás volt rajta, egy drótból odasederintett vonóhorog csúfoskodott rajta az eredeti letörött helyett, tehát teljesen elfogadható volt a megjelenése. Nekem mégis olyan semmilyennek tűnt.
Az Unimog számomra egy szuper sokoldalú, mindenféle nem hétköznapi eszközökkel felszerelt speciális munkagép. A valóságban is szinte mindig ez a látvány, amikor egy ilyen jön szembe. Villog a villogó, mozognak rajta a különböző vágó, fúró, kotró, emelő és még ki tudja milyen szerkentyűk. A szépen kialakított Matchbox kisautótestre mindezek helyett csak egy bumfordi tolólap volt odabiggyesztve teljesen rosszul. Nem hagyhattam annyiban. Viszont a tolólapos ötlet meg teljesen jó. Marad a teljes átalakítás. Az alapkoncepció az volt, hogy egy kis tolólap-tuning mellé egy komplett sószóró egységet készítek a platóra. A gumikra pedig hólánc kerül. A teljes szétszerelés után az egyes elemeket vettem sorra.

Lánc-lánc-hólánc
A jeges úton dolgozó gépek számára a hólánc létszükséglet, ergo ez a szerkezeti elem is a kocsimra kellet, hogy kerüljön. A vékony, ezüstösre festett drótból hajlítgattam kerekenként három pár láncot. Mivel a kerekek mögött van a drót átvezetve, ez úgy adja ki, mintha hatágú lenne a lánc, ennyi trükk talán megengedhető a praktikum érdekében.

A hólánc festés alatt


Hóláncolt kerekek, a távolabbin látszik a rögzítési megoldás

Karosszéria
A karosszéria kapott egy – a közútkezelői gépkocsiknál is használatos – feltűnően narancs színt. A plató hátoldalát levágtam, erre nem lesz szükség többet. Az ablakai eleve narancs színűek voltak, nyilvánvalóan a villogó okán. Úgy véltem, hogy ebből a színből ez már kicsit sok lenne, ezért az ablakokat átlátszóra cseréltem, csak a villogó részt tartottam meg. A hátsó résznél egy sztirolból készült aláfutásgátlót (ez olyan hátsó vagy oldalsó ütközőféle a teherkocsikon) szereltem fel, erre kerültek a hátsólámpák és a rendszám.

A garázs előtt áll készenlétben

Speciális szerelvény
A platóra került a speciális felépítmény, a sószóró szerkezet. Ez alapvetően egy lejtősfalú fölül nyitott konténer, amelyiknek a végére van szerelve egy berendezés, amely egy vízszintesen forgó acéltárcsa segítségével teríti a szóróanyagot. Ezt mintáztam meg sztirolból, drótból valamint egy általam ismeretlen rendeltetésű műanyag idomból, némi átalakítással. A szóróanyagot (ami általában só és homok vagy apró zúzottkő keveréke) tapétaragasztóval átitatott szétmorzsolt papírzsebkendőből készítettem. Ez a keverék adta vissza leginkább az ipari só szürkés, áttetsző árnyalatát.


A komplett sószóró egység, még munka közben

A szórótalp

A sótartály
A tolólap
A tolólappal sem voltam megelégedve. Nyilvánvaló az alapvető rendeltetésénél (gyerekjáték) ez nem okoz problémát, remekül funkcionál. Azonban ha már hozzányúlok a kisautóhoz, ezt sem hagyhatom érintetlenül. Először is túlságosan szembe volt fordítva a menetiránnyal. Ezt a problémát egy, a balodali tartókonzolba toldott sztiroldarabbal igazítottam ki. A tetejére került egy hó visszaforgató terelőlemez imitáció valamint két szélességjelző zászló. Bár nem a tolólap része, de ide tartozik, hogy az eredeti első lámpák ilyenkor funkciójukat vesztik tehát kiegészítő fényszórókat kell felhelyezni. Ezek kerültek a szélvédő tövébe. Ilyen lámpa került a konténer megvilágítására is hátra.

Ebbe a résbe került be a toldás, így jobban kifelé fordult az egész

A húzott szálra szerelt szélességjelző zászlók

Dekoráció
A kisautó csak néhány feltűnő színű sávot kapott az oldalára illetve a tetejére. Ezen kívül az ilyenkor szokásos közlekedési táblákat helyeztem el a hátulján. Az összhatás már nagyon hasonlít egy eredeti hókotró-sószóró Unimogra, de mindenképpen ritkaság ebben a léptékben.










És egy kis plusz látványelem



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése