2025. április 8., kedd

Off Road tepsi

 Lincoln Continental 1964

(Matchbox)

felújítás


 
A kép láttán talán érthető az írás címe. A Matchbox korabeli elvei és technikai megoldásai révén ezt sikerült alkotni egy amúgy nagyon lapos, valóban útra lapuló tepsiként megjelenő limuzin modelljeként. Bár ma már divatosak a "cross" vagy "allrad" verziók, ahol a hagyományos kasznit pár centivel megemelik és ezáltal némi terepes illúzióba rángatják a vásárlót.

1964-ben jelenik meg először, természetesen a kis RW kerekeken. Ez arányaiban elfogadható, bár mai szemmel nem annyira illeszkedik az autóhoz. Később megkapja a vékony Superfast kerekeket. Talán ezzel néz ki a legjobban, ez a látvány tűnik a legarányosabbnak. Itt még hasonlítottak a kerékívek az eredetihez. Mert amikor ezután, a kaszni szükségszerű átfaragásával megjelenő vastag széles kerekeket megkapja az már erősen túlzás, ahogy a képeken is meglehetősen jól látszik.  A gyenge pontja amúgy a nyitható csomagtartó fedél, ami viszonylag hamar letörik róla. Itt is pótolnom kellett.


A Lincoln Continental egy luxusautó sorozat, amelyet 1939 és 2020 között gyártott a Lincoln, az amerikai Ford Motor Company egyik részlege. A Ford Lincoln részlege a nagyméretű luxuslimuzinokra volt kihegyezve. A modellsorozat nevét az adta, hogy a külseje európai "kontinentális" stíluselemeket kapott. Kilenc évtizeden át Lincoln a Continental tíz generációját készítette el.  

A szóban forgó negyedik generáció (1961-1969) tervezője Elwood Engel. 2 ajtós keménytető 4 ajtós szedán 4 ajtós kabrió változatban készült. Némelyek szerint inkább technikai visszalépés volt, mint előremutató dolog. A tervezési metódus egy szokatlan helyzetre reagált. Korábban a beltér tágasságát illetően nem volt igazán versenyképes a Cadillac és az Imperial mellett. Ezért a tengelytáv és a hossz három hüvelykkel nőtt, azonban még mindig hét centivel volt rövidebb, mint a Cadillac, de első és hátsó lábtere most már hasonló volt. Optikailag is megnövelték a fülkét a régi íves ablakok sík(abb) üvegezésével.


1951 óta először a hátsó ajtókhátrafelé nyíltak. A nyitott ajtókra való figyelmeztetés érdekében Lincoln a műszerfalat „nyitott ajtó” figyelmeztető lámpával szerelte fel. A B-oszlophoz vákuum-működtető központi zárral rögzített kis oszlopot használtak. A konfigurációban egy vékony B-oszlop támasztotta alá a tetőszerkezetet, míg mind a négy ajtó keret nélküli ajtóüveget használt keménytetős vagy kabriós stílusban.
 

Az egyetlen elérhető motor a Mark V-ből átvett hétliteres, V8-as 320 lóerőt tudott, ami nagyjából elég is volt a hatalmas kaszni mozgatásához. Az 1966-os modelleken ezt a lökettérfogatot még egy kicsit bővítették, így a Ford Motor Company személygépkocsijában valaha használt legnagyobb lökettérfogatú motor került a Continentalokba. Minden változatát 3 sebességes automata sebességváltóval szerelték fel. A négyajtós kabrióknál az első és a hátsó ajtó ablakának átfedése miatt a hátsó ajtó kinyitásához az első ajtó zárásakor először a hátsó ajtó ablakát kissé le kell engedni. Ez érzékelők és relévezérelt logika segítségével automatikusan megtörtént – amikor először megnyomták a külső ajtózár gombot vagy a belső kilincset, az elektromosan működtetett ablak néhány centiméterrel lesüllyedt, majd az ajtó bezárásakor felemelkedett.  1966-ban! 

 Bár ezt az autót valójában nem a száguldás öröméért vásárolták. Sokkal inkább híres és hírhedt személyek a mutatták meg magukat olykor lépésben haladva (Kennedytől a pápán át a közel keleti diktátorokig). Talán nem véletlen, hogy először kínálták a tempomattal. A lassú menetekre elsősorban a kabrio változat volt nagyon alkalmas. Mindösszesen  36.297 darab készült ebből az évjáratból.


 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése