2016. május 3., kedd

Proto 11.: Road Dragster avagy gyorsulgatunk az utcán is (update)

Az érdekes és olykor hihetetlen formájú Matchbox modellek őseit, eredetijeit kutató sorozatunk újabb példányához érkeztünk. Ez a kocsi zavarba ejtő, tulajdonképpen egy fából vaskarika. Már a neve is eléggé ellentmondásos. Road Dragster. A dragsterek utcai változatára utalna talán? Nem hiszem! Különösen azért nem, mert olyan nincs. Streetrod van a Hot Rod-ok alfajaként, de az teljesen más, sokkal épeszűbb dolog.



Inkább csak arról lehet szó az elnevezésben, hogy a dragster építőknek is néha elgurult a gyógyszerük és poénból vagy a szabadidő hasznos eltöltése céljából, teljesen hétköznapi autótípusok karosszériáit - Rolls-Royce-tól a VW T1 kisbuszig - mintázták meg vékony műanyag héjból. Nyilván nem ezek nyerték a versenyeket, mert itt is nagyon számít a méret, az arány, a súlyeloszlás, a motor helye és mérete. Amiből pedig az következik, hogy a kulcsszempontok összeadása után egy hosszúkás rácsszerkezet jön ki, elöl egy ordenáré nagy motorral és virsligumikkal, hátul pedig valamiféle rácskuckó a bátor hajtónak és két hatalmas úthengerkerék. Vannak persze kivételek is.



Amikor bohémabbra veszik a figurát
Talán az egyik ilyen kivétel ihlette meg a Matchbox tervezőit is amikor létrehozták a Road Dragster-t. Én csak Tommy Ivo hasonló jellegű, 1961-es dragsterét találtam a kutatásaim során, ami valamennyire hasonlít a Matchbox kocsira. Az ő kocsija egy négymotoros, nitrometán üzemanyagos szerkezet volt. Négy darab, egyenként 454 köbinches Buick motort szerkesztett egybe egy 100 hüvelykes (2,54 méter), króm ötvözetű alvázra. A nagy, első kerékre jutó tömeg miatt – a társaival ellentétben – ennek autónak az eleje nem is igen emelkedett el az aszfaltról. Ez azért is volt így megkreálva, mert a kocsi összkerék hajtású(!) volt, így négy gumi okádta a füstöt a közönség felé induláskor. Így az sem csoda, hogy ez volt a valaha létezett legnehezebb dragster.





Ez lenne-e az?
Ha nem is ezt mintázták meg, de a hasonlatosságok a fent említett valóságbeli példánnyal elgondolkodtatóak. A nagy motoron kívül – itt is – valamilyen széles és lapos fülke van hátul és a kerekei is jobban hasonlítanak az utcai autókon megszokott arányokhoz, mintsem a dragsterek végletekig funkcionálissá torzított kerekeihez. Elöl is valamiféle karosszéria-kezdeménnyel indul a kocsi, a homlokfalon még hűtőrács is van rajta, ami szintén nem dragsteres jellemző. Viszont a hátulját elnézve le sem tagadhatná a műfaji hovatartozását: ott a fékezőernyő csomagocskája. Ez meg ugye nem az utcai autók kötelező és hasznos tartozéka. A fenti kis eszmefuttatás után nincs is igazán mihez hasonlítani a kisautónkat, így inkább csak önmagában kerül megmérettetésre, elmélkedésünk alanyává.


Történetileg boncolgatva
A Matchbox 1970-ben jelent meg először, piros színben, nyolcas matricával. Később egy bordómetálos kiadás is megesett ami ritkaságnak számít a leírások szerint. A braziloknál a legváltozatosabb színekben is kiadták. Több színárnyalat, több matrica és ezek kombinációja adja a kihívást a hangyányi eltérésekre és érdekes kombinációkra utazók számára. Érdekességük a jelentősen különböző és eltérő méretű első és hátsó kerekek. A fülke is inkább utcai a nagy kárpitokkal és a középső, egy szem, hatalmas fotellel. Bár a kormány nem középen van, tehát lehet, hogy két személyre tervezték a kuckót? Elgondolkodtatóak a sehova sem látó visszapillantó tükrök és az ablaktörlők, melyek köszönőviszonyban sincsenek a sofőr helyével és a dragster funkciójával.

Nem gond, elvégre játékról van szó elsősorban, a kekec gyűjtők meg bosszankodjanak! A motor hatalmas, de láthattunk már ilyet a valóságban is. Több motor fantasy kombinációjaként jöhetett létre ez a valószínűtlen összeállítás. A kisautó nagyon látványosra és stabilra sikeredett. Köszönhető ez talán annak is, hogy nincs rajta semmi kiálló, semmi extra, semmi mozgó, csak egy nagy tömbnyi autó, ami viszont jól gurul. Megemlítik a leírások a keresztben felrakott nyolcas rajtszámot, mint egy rövid és vitatott széria jellemzőjét. Vajon direkt rakták így, vagy véletlenül? A dobozán mindenesetre elölről olvashatóan áll.

Ha nem is lehetünk száz százalékig biztosak abban, hogy mi is volt ennek a kisautónak az eredetije vagy ötletadója, abban mindenképpen biztosak lehetünk, hogy utcainak nagyon dragsteres, viszont dragsternek meg nagyon utcai. Talán nem jutottunk előrébb az őskutatásban ebben az esetben, viszont találtunk egy nagyon hasonló jellemzőkkel bíró dragstert, ami akár a minta is lehetett egykoron. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése