Az
érdekes és olykor hihetetlen formájú Matchbox modellek őseit,
eredetijeit kutató sorozatunk újabb példányához érkeztünk. Ez a
kocsi zavarba ejtő, tulajdonképpen egy fából vaskarika. Már a
neve is eléggé ellentmondásos. Road Dragster. A dragsterek utcai
változatára utalna talán? Nem hiszem! Különösen azért nem,
mert olyan nincs. Streetrod van a Hot Rod-ok alfajaként, de az
teljesen más, sokkal épeszűbb dolog.
Inkább
csak arról lehet szó az elnevezésben, hogy a dragster építőknek
is néha elgurult a gyógyszerük és poénból vagy a szabadidő
hasznos eltöltése céljából, teljesen hétköznapi autótípusok
karosszériáit - Rolls-Royce-tól
a VW
T1 kisbuszig
- mintázták meg vékony műanyag héjból. Nyilván nem ezek
nyerték a versenyeket, mert itt is nagyon számít a méret, az
arány, a súlyeloszlás, a motor helye és mérete. Amiből pedig az
következik, hogy a kulcsszempontok összeadása után egy hosszúkás
rácsszerkezet jön ki, elöl egy ordenáré nagy motorral és
virsligumikkal, hátul pedig valamiféle rácskuckó a bátor
hajtónak és két hatalmas úthengerkerék. Vannak persze kivételek
is.
Amikor
bohémabbra veszik a figurát
Talán
az egyik ilyen kivétel ihlette meg a Matchbox tervezőit is amikor
létrehozták a Road Dragster-t. Én csak Tommy
Ivo hasonló jellegű, 1961-es dragsterét találtam
a kutatásaim során, ami valamennyire hasonlít a Matchbox kocsira.
Az ő kocsija egy négymotoros, nitrometán üzemanyagos szerkezet
volt. Négy darab, egyenként 454 köbinches Buick motort
szerkesztett egybe egy 100 hüvelykes (2,54 méter), króm ötvözetű
alvázra. A nagy, első kerékre jutó tömeg miatt – a társaival
ellentétben – ennek autónak az eleje nem is igen emelkedett el az
aszfaltról. Ez azért is volt így megkreálva, mert a kocsi
összkerék hajtású(!) volt, így négy gumi okádta a füstöt a
közönség felé induláskor. Így az sem csoda, hogy ez volt a
valaha létezett legnehezebb dragster.
Ez lenne-e az?
Ha
nem is ezt mintázták meg, de a hasonlatosságok a fent említett
valóságbeli példánnyal elgondolkodtatóak. A nagy motoron kívül
– itt is – valamilyen széles és lapos fülke van hátul és a
kerekei is jobban hasonlítanak az utcai autókon megszokott
arányokhoz, mintsem a dragsterek végletekig funkcionálissá
torzított kerekeihez. Elöl is valamiféle karosszéria-kezdeménnyel
indul a kocsi, a homlokfalon még hűtőrács is van rajta, ami
szintén nem dragsteres jellemző. Viszont a hátulját elnézve le
sem tagadhatná a műfaji hovatartozását: ott a fékezőernyő
csomagocskája.
Ez meg ugye nem az utcai autók kötelező és hasznos tartozéka. A
fenti kis eszmefuttatás után nincs is igazán mihez hasonlítani a
kisautónkat, így inkább csak önmagában kerül megmérettetésre,
elmélkedésünk alanyává.
Történetileg
boncolgatva
A
Matchbox 1970-ben jelent meg először, piros színben, nyolcas
matricával. Később egy bordómetálos kiadás
is megesett ami ritkaságnak számít a leírások szerint. A
braziloknál a legváltozatosabb színekben is kiadták. Több
színárnyalat, több matrica és ezek kombinációja adja
a kihívást a hangyányi eltérésekre és érdekes kombinációkra
utazók számára. Érdekességük a jelentősen különböző és
eltérő méretű első és hátsó kerekek. A fülke is inkább
utcai a nagy kárpitokkal és a középső, egy szem, hatalmas
fotellel. Bár a kormány nem középen van, tehát lehet, hogy két
személyre tervezték a kuckót? Elgondolkodtatóak a sehova sem látó
visszapillantó tükrök és az ablaktörlők, melyek
köszönőviszonyban sincsenek a sofőr helyével és a dragster
funkciójával.
Nem
gond, elvégre játékról van szó elsősorban, a kekec gyűjtők
meg bosszankodjanak! A motor hatalmas, de láthattunk már ilyet
a valóságban is.
Több motor fantasy kombinációjaként jöhetett létre ez a
valószínűtlen összeállítás. A kisautó nagyon látványosra és
stabilra sikeredett. Köszönhető ez talán annak is, hogy nincs
rajta semmi kiálló, semmi extra, semmi mozgó, csak egy nagy
tömbnyi autó, ami viszont jól gurul. Megemlítik a leírások
a keresztben
felrakott nyolcas rajtszámot,
mint egy rövid és vitatott széria jellemzőjét. Vajon direkt
rakták így, vagy véletlenül? A dobozán mindenesetre elölről
olvashatóan áll.
Ha
nem is lehetünk száz százalékig biztosak abban, hogy mi is volt
ennek a kisautónak az eredetije vagy ötletadója, abban
mindenképpen biztosak lehetünk, hogy utcainak nagyon dragsteres,
viszont dragsternek meg nagyon utcai. Talán nem jutottunk előrébb
az őskutatásban ebben az esetben, viszont találtunk egy nagyon
hasonló jellemzőkkel bíró dragstert,
ami akár a minta is lehetett egykoron.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése