Melkus RS1000
( - )
bemutató
Persze a külcsín sem
maradéktalanul tökéletes, akadnak azért problémák az arányokkal. Mivel az autó
alapja a Wartburg 353, így adott az alvázszerkezet valamint ebből adódóan a
nagy tengelytáv is (2450 mm a 4000mm-es hosszhoz képest). Itt azonban nem
a négyajtós magas dobozról van szó, hanem egy lapos kétüléses sportkocsiról,
amelynél ez az arány meglepően furcsa formát ad ki. A technika is a kétütemű
háromhengeres donortól származott annyi különbséggel, hogy itt hengerenként
kapott karburátort, így már a hetven lóerőt is elérte az egyliteres motor
teljesítménye, aminél a korabeli nagyobb Ladák már többet tudtak alapból.
Mindegy, a hazafiság is fontos tényező. Igaz, hogy a Wartburg-szélvédős műanyag-acél kaszni csak 850 kilós volt ehhez, ami viszont már versenyképessé tette, mert
elérte 165 km/ó végsebességet.Leginkább a – szigorúan őrzött - határokon belül.
A Wartburg-Trabant-Barkas-Robur-MZ valamint csónak és bicikli alkatrészekből
összetetriszezett verseny sport(os) kocsiból mintegy 100 darab készült
még 1979-ig, a szoci-német elit számára kizárólagosan. Ehhez persze kellett kis
fifika a konstruktőr részéről és az ötletét pártpropagandába csomagolva adta
elő az országa vezetőségének, tudván, hogy ez az egyetlen esélye a további
példányok létrejöttének.
Az 1968-as RS1000-ben a Wartburg futóművet változatlanul meghagyta, némi sportosabb kerék azonban került rá. A motor a hátsó tengely elé került, az 1:50-es keverékű üzemanyag tartályai a vastagított küszöbökben foglaltak helyet. Fölfelé nyíló ajtajain benézve is visszaköszönnek a jól ismert egyszerű és olcsó típusalkatrészek, de nem riadtak el a teljesen más célra készült tárgyak új funkcióban történő alkalmazásától sem. Heinz Melkus sportkocsija figyelemreméltó a maga környezetében vizsgálva, tudván, hogy csak abból építkezhetett, ami az ínséges időkben adódott.
Versenysorozatot is tartottak a sportos kétüteműeknek, de ezeknél – a tuningnak köszönhetően - már 100 lóerőt sikerült kifacsarni a Wartburg-blokkból, így a végsebesség elérte a 200 km/órát is. Viszont a Melkus korántsem volt tökéletes, vezethetősége, vadsága problémákat okozott, főleg gyakorlatlan kézben, de ezzel a jellemzővel például a Porsche is birkózott. A vezetési nehézségek ellenére a rutinos pilóták jó véleménnyel voltak a járműről (mit is mondhattak volna mást?), bár ők sem nagyon vezethettek ennél jóval jobb kocsikat akkoriban. Talán a legérdekesebb az lehet, amikor beindul a kocsi motorja és a forma alapján várt sokhengeres dübörgés helyett csak magas fordulatszámú pöfögést kapunk a kékes füst mellé. Hiába tartották nagyképűen a kelet Ferrarijának, azért összevetve például egy Dinoval ordítóan türemkedik ki a különbség már a látvány és az arányok alapján is, a belbecsről nem is beszélve. De nem szabad ezt az összehasonlítást megtenni, pláne ilyen becenevet adni neki mert ez egy másik dimenzióban készült technika volt és egészen más szabályok között kellett, hogy megszülessen. Így meg már azért jóval dícséretesebb a dolog. Azért az összehasonlítás kedvéért csináltam két ábrát.
Hááát! Csak az a Wartburg tengelytáv ne lett volna az alap....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése