2023. szeptember 19., kedd

Audi TT

 Audi TT RS Coupe 2019.

(Matchbox)

bemutató


1998 elég jelentős évszám az Audi történetében, hiszen ekkor jelent meg az Audi TT, mellyel a cég némileg újraértelmezte a sportautó-tervezést. A TT jellegzetes formai elemeit, ívelt körvonalait és lekerekített karosszériáját a Bauhaus ihlette.  

 

Az egyszerűsített ívelt forma akkoriban egyedülálló volt, és 0,35-ös légellenállási együtthatót eredményezett, amely hasonló volt versenytársaihoz, például a BMW Z4-hez és a Mazda MX5-höz. A Volkswagen kaliforniai tervezőstúdiójában készült a dizájn, ahol Freeman Thomas állt elő a külső dizájnnal. A formavilág ihletője nem titkoltan az 1930-as évek Auto Union versenyautói (amelyek festetlen alumínium karosszériája volt), valamint az 1950-es évek Porsche RSK illetve megfigyelhetők motívumok a 911-ből is. De ezenfelül már kézzelfogható alapjai is voltak cégen belül, hiszen az Audi Quattro Spyder és az Avus Quattro koncepciók már pár éve léteztek. Amellett ez nem egy nagy sportkupé hanem inkább egy kétüléses roadster.

 Az Audi portfóliójában a megfizethetőbb teljesítményű autók iránti észrevehető hiány miatt a TT ezt a rést kívánta kitölteni. A TT elnevezés a Man-szigeteki TT motorversenyen rendszeresen sikerrel szereplő NSU miatt kapta a nevét (NSU 1100TT, 1200TT, és TTS) és menti át az 1960-as évekből.

Azon a  padlólemezén alapul, mint a VW Golf IV, vagy a Skoda Octavia I. A TT-t elöl, keresztben elhelyezett motort hajtja, első-, vagy összkerékhajtással. A vázszerkezet eleje alumíniumból készült, a hátulja acélból, annak érdekében, hogy közel egyenletes legyen a súlyeloszlás. Időközben a stabilitási problémák miatt egy magától kiemelkedő hátsó stabilizátorszárnyat is kapott a modell. A három generáción át a motorkínálatban legtöbbet szereplő 1,8-as től a kétliteres dízelen át a 3,2 literes V6-ig terjedt, melyekhez 150-250 lóerős teljesítménytartomány tartozott. 2018-ban debütált a nagy teljesítményű RS, amely már 400 lóerőt produkált. 2004-től kapható DSG (dupla kuplungos) sebességváltóval.

Az Audi ingolstadti gyárában gyártott és festett karosszéria Győrben válik kész sportautóvá, tehát hazai vonatkozása is létezik. Gyártástechnológiai érdekessége is van, ugyanis a korábban még nem használt lézeres illesztést, ami a csavarok nélküli összeszerelést teszi lehetővé, az Audi TT első generációján kezdték el alkalmazni.
 
 A kisautó alján 2020-as kiadás van jelölve de nem nagyon láttam az azévi sorozatban. Amúgy a kétféle kéken kívül pirosban és narancsban volt kapható. A 2019. évi modellt mintázták meg, vagyis ez már a (leg)keskenyebb lámpás változat, a harmadik generáció. Az autó szép, arányos és a dekorációk is tökéletesek. A kerék ebben az esetben telitalálat hiszen a valóságban is van ehhez hasonló felni a TT-ken. A fekete beltér átlagosan kidolgozott, bár sok nem látszik belőle kívülről. Az alján a technika csak jelképesen van kidolgozva, de ez nem tragédia.
 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése