Ligier JS2
(Norev)
felújítás
A kisszériás autógyártó céget Franciaországon kívül nem is
nagyon ismerik, ismerték. 1968-ban alapította az egykori rögbi játékos és
autóversenyző Guy Ligier Abrestben, Franciaországban. Kisszériás személy-és
sportjárművek gyártására specializálódtak és a
cég 1971-ben mutatta be első járművét, a középmotoros Ligier JS2
sportkocsit. A JS2 bevezetése után a vállalat továbbbelépett a
törpeautók piacára, mint például a Ligier X-Too vagy az Ambra CLS, amelyek
mindkettő nagy népszerűségre tett szert a 90-es évek végén. A fiatal
Guy Ligier 14 évesen kezdett dolgozni hentes tanoncként. Eredményes
sportoló, az evezéstől a rögbiig minden tudományágban kiváló. 1957-ben
már némi sikerrel indult helyi motorversenyeken. Még
két francia bajnoki címet is nyert Norton 500 köbcentisének kormányán. 1960-ban
egy Elva volánjánál a junior formulában próbálta ki magát az autósportban. Később indult ralikon,
például a Tour de Corse 63-on vagy a pályaversenyen is Le Mans-ban egy Porsche
904-el. Guy Ligier számára is a Forma-1 csúcspontot jelent, és 36 évesen, a BP
segítségével indulhat első nagydíján. 1966
és 1967 között Guy összesen tizenkét Grand Prix versenyen vett részt egy
Maserati-motoros Cooper T81, majd egy Brabham BT20 volánjánál. A
következő évben José Behrával létrehozta az Inter Sport BP csapatát, amely két
McLaren M4 A-t állított ki, egyet neki, a másikat barátjának, Jo Schlessernek. A
név később is feltűnik a Forma 1 világában, jónéhányszor láthattunk Ligier feliratos autókat.
A szóban forgó autó a JS2 egy középmotoros sportkupé, amelyet 1971 és 1975 között gyártottak. A kocsi Jo Schlesser – Guy Ligier közeli barátja és gyakori csapattársa, valamint egy népszerű francia rali-, sportautó- és Forma-1-es pilóta – tragikus halálának következménye.
Guy Ligier-t megrázta közeli barátja halála, és egy kis szünetet tartott a versenyautó-vezetésben, hogy megvalósítsa álmát, amelyet eredetileg Schlesserrel az oldalán akart megvalósítani – saját francia sportautómárkát. Hihetetlen, hogy az új autó első példánya alig egy évvel Schlesser korai halála után készült el, és az ő kezdőbetűivel, a JS1-gyel nevezték el, tisztelegve előtte.
Guy
Ligier a JS1 és a JS2 tervezését Pietro Frua olasz autótervezőre bízta. A karosszéria
üvegszálból készült, és a közúti autók acélvázán, a pályaspecifikus
versenyautóknál pedig könnyebb alumíniumvázon ül. Eredetileg a Ford Cologne OHV
V6-os motorját tervezték használni, de a Ford vonakodott ahhoz, hogy a saját
GT70-es modelljének versenytársa legyen. Ligiernek sikerült megszereznie a
Citroën motorutánpótlását, aki 1968-ban megvásárolta a Maseratit, és 1970-ben
bemutatta az SM-et a Maserati 2675 köbcentiméteres 330 lóerős V6 motorjával.
Ezt a motort, valamint néhány más SM elemet (pl. sebességváltó) használta föl
Ligier A könnyű felépítésének köszönhetően a jármű száraz tömege mindössze 980
kilogramm lett. 1973-ban a JS2 megkapta a Maserati Merakban is használt motor
valamivel nagyobb, 2965 köbcentis változatát. A JS2 2-es sorozatú változata 1975-ben
debütált újratervezett orral, rejtett fényszórókkal. A JS2-ből mindössze
7 példány készült 1975-ben, mielőtt a Maserati csődbe jutott – ezzel a JS2 is
megszűnt. A Ligier JS2 versenyváltozatai rendkívüli ígéretesek voltak Európa
versenypályáin, bár gyakran cserbenhagyták őket a jól hangolt és fejlesztési
hiánytól szenvedő motorjaik. A motor meghibásodása a JS2 többszöri
kiesését eredményezte az 1972-es 24 órás Le Mans-i versenyen, és ugyanez egy
évvel később az 1973-as futamon is. Az 1973-as Tour de France-on egy JS2-t
vezető csapat a 17 szakaszból 14-et megnyert domináns teljesítménnyel. A dolgok
1974-ben kezdtek felpörögni, amikor egy JS2 megnyerte a Le Mans-i 4 órás
versenyt, és a 24 órás Le Mans-i versenyen a 8. helyet szerezte meg. Nem tudni pontosan,
hány példány készült a Ligier JS2-ből, bár a 81 a leggyakrabban idézett szám.
A keréktárcsa készítés közben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése