BMW 2000
( SIKU)
felújítás
Az 1960-as években minden a változásról szólt. Az építészet, a divat, a zene, a
technológia – minden hirtelen hihetetlen iramban rohant előre. Az autóvilág sem
maradhatott ki, természetesen ki-ki másként reagált a kor kihívásaira. Sima,
íves vonalak és finom krómfelületek jelentek meg, jellemzőek lettek az egyenes,
lekerekített szögletes formák és a „kevesebb több” esztétika elve, amely meghatározta
a következő két évtized legjobb dizájnjait.
Nehéz idők jártak a második világháború után két részre szakadt Németországban.
A két szétszakított német világ kezdte újra fölépíteni a saját életét. Meg
kellet szokni például az akkorra már jóhírű autó és motorgyártó BMW-nek is,
hogy némely gyára a két ország közti határon túl maradt (és később Wartburgokat
gyártottak benne). A gyártás átszervezésén túl a modellpalettát is aktualizálni
kellett a kor kihívásainak megfelelően.
Eddig két eltérő társadalmi réteg élvezhette autóikat, ki-ki a lehetőségei szerint, az éppencsak autó Isettával és a pazarló nyolchengeres Barokk Angyallal. A tényezők együtt állása folytán a cég komoly válságba került, ami már-már a jövőbeli létét fenyegette. Már éppen fölvásárolta volna a vergődő konkurenciát a Mercedes, amikor Herbert és Harald Quandt pénzinjekciójával a BMW megmenekült, valamint lehetősége nyílt egy teljesen új modellcsalád kifejlesztésére is. Ez lett az új modellcsalád a Neue Klasse, ami megmentette a céget. Felépítettek Münchenben egy komplett gyártócsarnokot, illetve egy többlépcsős minőségbiztosítási rendszert dolgoztak ki, ennek pedig meg is lett a jövőbe mutató eredménye.
Eddig két eltérő társadalmi réteg élvezhette autóikat, ki-ki a lehetőségei szerint, az éppencsak autó Isettával és a pazarló nyolchengeres Barokk Angyallal. A tényezők együtt állása folytán a cég komoly válságba került, ami már-már a jövőbeli létét fenyegette. Már éppen fölvásárolta volna a vergődő konkurenciát a Mercedes, amikor Herbert és Harald Quandt pénzinjekciójával a BMW megmenekült, valamint lehetősége nyílt egy teljesen új modellcsalád kifejlesztésére is. Ez lett az új modellcsalád a Neue Klasse, ami megmentette a céget. Felépítettek Münchenben egy komplett gyártócsarnokot, illetve egy többlépcsős minőségbiztosítási rendszert dolgoztak ki, ennek pedig meg is lett a jövőbe mutató eredménye.
Ezek után már tényleg csak a modellpalettát kellett kiszélesíteni. A jól
kereső, fiatalos középosztály igénye, egy középméretű kupé hiányzott. Erre a
tényre fókuszálva készült el az 1965-ben bemutatott négyhengeres 2000 CS,
mindjárt kétféle változatban is. A 100 lóerős 2000 C és a 120 lóerős 2000 CS is
– a BMW M10-es négyhengeres motorjának legnagyobb, 2,0 literes változatát
használta, az utóbbit dupla Solex karburátorral szerelve. Végsebessége a gyári
adatok szerint elérte a 183 km/órát. 4 fokozatú manuális sebességváltóval vagy
háromfokozatú ZF-automatával is piacra került.
Azonban a műszaki beltartalomnál sokkal fontosabb tényező volt akkor a kocsi megjelenése. A Wilhelm Hofmeister és Giovanni Michelottival formaterve alapján,
a Karmann által épített BMW karosszéria meglehetősen új volt a szakma számára
is, frissnek érződött, modern eleganciát és sportosságot sugallt A keret
nélküli ajtóablakok és a „B” oszlop nélküli hatalmas üvegfelületek növelték a
tágasság érzetét.
A tiszta, egyenes vonalak és éles sarkok, a nagy terek előretörése új korszakot
jelentett a BMW számára. Olyan dizájnelemeket mutatott be, mint az előre dőlt
orr és a C-oszlopnál a Hofmeister féle ablakvég visszahajlás amelyek
évtizedekig a BMW modelldizájn részei maradtak.
A belső teret gondosan kidolgozott króm, bőr, gyapjú szőnyegek és dió furnér
díszítések jellemezték. Az alkatrészeket aprólékosan kézzel szerelték össze. A
BMW ára az 1965-ös 2000cs-nél ambiciózus 4200 USD volt, szemben a Jaguar E-type
2800 USD-s árával. A gyártás 1965 júniusában indult meg. 4 év alatt nagyjából
13 691 autót gyártottak.
A SIKU
kisautója is meglehetősen filigrán lett, jól hozva az eredeti autó
könnyedségét. Az ablakai vékonyak, és kicsiben is jól látszik a beltér. Azért a piros színét kissé
túlzásnak tartom, abban az időben ez már nem illeszkedett egy
előremutató autóhoz eredetiben sem. Az általános
kidolgozás teljesen átlagos SIKU-s, általában megfelelő. Ám vannak részletek amelyek azért elég durvák vagy pontatlanok. Ilyen a teljes homlokfal, a lámpák alakja, a hűtőrács kialakítása. További erős negatívum a rikító zöld
ablak. Erre nincs mentség. A kereke a tipikus SIKU egyenkerék, a
festett, fekete-fehér "dísztárcsával". Ez a festés meglehetősen lekopott
már, így ezt egy teli króm dísztárcsa imitációra alakítottam, amihez hasonló eredetileg is volt. Szintén
fontos volt számomra a lámpák kifestése. Jó, hogy a padlólemez csillogós
fém felületű, így a hűtőrács és a lökhárítók jól imitálják az eredetit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése