Ford Fiesta Mk2 1983
(Matchbox)
bemutató
Egyből olyan ismerős volt, hiszen népszerű kisautóként gyakran lehet(ett) látni az utcákon. Jó ötlet egy ilyen "népautót" is megjeleníteni kicsiben, hiszen sokkal többeknek lehet kapcsolódása hozzá, mint például egy ilyen ikonhoz.
2024-től
van kínálatban, világos metálzöld és piros színekben, nagyküllős felniken. Amik
egyébként nem jellemzőek a típusra, de kétségtelenül emel a látvány minőségén.
A beltér anyaga a padlólemez-lökhárító sötétszürkéjéből van, ami teljesen
elfogadható hiszen a valóságban is ilyen színek voltak jellemzőek akkoriban.
Maga a padlólemez teljesen sematikus kialakítású, de ez nem különösebben
zavaró.
Nagy pozitívumként említhető a hátsó kalaptartó kialakítása. Nem csak egy sima lemez, hanem megformáztak rajta egy – hitelesen korabeli – hordozható sztereo rádiós magnót és néhány mellédobott magnókazettát is. Kétoldalt pedig a kocsi saját hangszóródobozait alakították ki. A nagy döntött hátsó vékony ablakon nagyon jól érvényesülnek ezek a szobrászmunkák és sokat dob ez is a megjelenésen. Aki élte már az életet abban az időben, az különösen tudja – némi nosztalgiával – értékelni.
A
lámpák, logok elöl-hátul nyomtatva vannak, hátul még reklámrendszámtáblát is
kapott, sőt egy Fiesta feliratot is. Mindez nagyon dicséretes egy ilyen
kiskategóriás viszonylag tömegmodell modellje esetében. Ajánlott darab!
A Fiestát eredetileg a „Bobcat”projekt csapata tervezte, Trevor Erskine vezetésével és Henry Ford II hagyta jóvá fejlesztésre 1972 szeptemberében, röviddel azután, hogy két hasonló autót – a Fiat 127-et és a Renault 5-öt – nem sokkal korábban bemutatták. Az 1973-as olajválság miatt növekvő kereslet a kisebb autók iránt, és a Fiat 127 és Renault 5 rohamos sikere volt az, ami végül meggyőzte a Fordot, hogy belépjen a B-szegmensbe. Európában a Ford ősi riválisa, a General Motors megpróbálta kielégíteni a piaci igényeket az 1975-ös Opel Kadett City néven megjelent kis ferdehátú kifejlesztésével, de hátsókerék-hajtás lévén ezek nem voltak igazi „szuperminik”, mivel nem tudták biztosítani azt a szükséges helyhatékonyságot, amit egy keresztirányú motorral lehetne elérni. A Fiesta teljesen új autó volt a szupermini szegmensben, és a Ford addigi legkisebb autója. A fejlesztési célok azt mutatták, hogy a gyártás 100 dollárral kevesebbe került, mint az akkori Escort. Az autó tengelytávja hosszabb volt, mint a hasonló kategóriás Fiat 127-é, de a teljes hossza rövidebb, mint a Ford Escorté.
Az első
generáció sikere után eljött az ideje, hogy a Fiesta megkapja a jól megérdemelt
frissítést, és 1983-ban bemutatták az Mk2-t. A különféle változtatásoknak
köszönhetően a motorok szélesebb skálája, a modernebb és áramvonalasabb dizájnú
karcsúbb test, a gömbölyített
karosszériavonalak valamint az átdolgozott belső tér némileg igencsak eltérő
megjelenést biztosított. A 957 -1597 köbcentis tartományban hatféle benzinmotor
valamint egy dízel erőforrás közül lehetett választani amihez eleinte négy majd
ötfokozatú váltót lehetett kérni illetve volt automata és CVT változat is.
A szokásos 3
ajtós ferdehátú karosszéria megmaradt végig ugyanúgy mint a sportosított XR2 az
adrenalinra vágyóknak. Amikor a második generáció gyártása 1989-ben véget ért,
a Fiesta teljes eladási száma meghaladta a 4,5 millió darabot (angol, német és
spanyol gyártást együttvéve). A legyártott számok ellenére az Mk2 Fiesták ma
ritka látványt nyújtanak így keresettek a gyűjtők világában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése