Aston Martin DB5 (JB Edition)
(Corgi)
felújítás
Ennél a kisautónál kikerülhetetlen az
eredeti autó ismertetése nélküli indítás, máskülönben érthetetlenné válnak
bizonyos részletek. A szóban forgó Aston Martin DB5 a James Bond sorozat,
Goldfinger című epizódjában tűnik fel először. Ott ismerkedhettünk meg a kocsi
trükkjeivel. Aztán később is néha megvillan egy-egy részben, de a legújabb
2021-es epizódban igaziból nosztalgiázhatunk egy kicsit mert a sok modern Lotus,
BMW és Aston után a 007-es újra visszaül a DB5-be. Az Aston Martin DB5 modell
eredetijéről már volt szó korábban. de ez most határozottan másabb, mint az eredeti koncepció. Ha nem is egészében de részleteiben mindenképpen.
Két Aston Martin DB5-öt szállítottak a
Goldfinger című film csapatának, egy alapmodellt és egy - a filmben is látható
– extrákkal felszerelt változatot. Ezen kívül – promóciós célokra – még kettő
példány állt rendelkezésre. A DB5-öt a sztori forgatókönyvének megfelelően
módosították. Bár Ian Fleming Bondot egy DB Mark III-ba helyezte a regényben, meggyőzték
a céget, hogy tegye elérhetővé DB5 prototípusát. Az első filmes autót, a
DP/2161/1-et kütyükkel hasznos életvédelmi extrafelszerelésekkel látta el "Q" és csapata. Az első indexek helyén kiugró
fegyvercső, a hátsó ablak mögött fölemelkedő golyóvédő pajzs és a három állású forgó rendszámtáblák találhatóak, amelyen "LU 6789" vagy
"4711-EA" vagy "BMT 216A" látható éppen. A hátsó kerékagyakból forgókéseket tud kitolni oldalra, amivel a mellette haladó járművet lehetett trancsírozni. Hátul füstködöt képes kibocsájtani az üldözők elvakítására és egyúttal olajat permetez az úttestre, hogy kellőképpen csússzon a mögöttük jövőknek. A beltérben a felsorolt berendezések kezelőkonzolja a két ülés közötti kartámaszban van elrejtve. Ezen túl egy rejtett fedél mögött egy nyomkövető radar képernyője bújik meg, valamint egy korabeli mobiltelefon is beépítésre került.
Mégis a legnagyobbat a katapultülés szól, amelyből Bond az adott pillanatban az ellenséges kínait kilövi a sötét svájci erdő közepén a fák teteje felé. A katapultot indító gombot - hogy ne legyen feltűnő a bal kéz matatása - a sebességváltó kar végébe szerelték. A második forgatási autót, a DB5/1486/R-t külsős fölvételekhez használták, ez csak kívülről látszott. Mint ilyen, az évek során újra feltűnt a filmekben (Thunderball, GoldenEye, Tomorrow Never Dies,
Casino Royale, Skyfall és Spectre). A sok 007-es filmben szereplő autóval
James Bond 1964-es Aston Martin DB5-je valószínűleg a filmtörténet legjobb
autója. Az 1964-es New York-i világkiállításon az Aston Martin DB5-öt a
"világ leghíresebb autójaként" dicsérték.
Az Aston Martin DB5 az 1960-as és 1970-es évek végén a Corgit a présöntvény-játékok piacának meghatározó vállalatává tette. Az Aston 1965 októberében jelent meg, és óriási siker lett a gyerekek körében. A gyártás első évében 2,5 millió(!) példányt adtak el belőle (ehhez képest elég kevés maradt meg belőle). A Corgi Toys a DB5-Goldfingerrel a megkezdte több évtizedes kapcsolatát a Bond franchise-zal: elkészítettek az autóból egy játékot, amely 1964 legnagyobb eladási sikere lett. A kisautó nagyon sokat tudott. Jóllehet nem a hagyományos Matchbox méret, hanem King Size léptékű a kisautó, de ez szükséges ahhoz, hogy a sok működő apróságot pontosan kialakíthassák.
A 40 darab (!!) alkotóelemből álló modell aprólékosságának azonban hátulütői is voltak. Leginkább a felfüggesztés szenvedte meg a használatot, hiszen a Corginál akkor már bevált acél rugózás (Glidematic) helyett egy bonyolult műanyag idom tartotta a tengelyeket a helyükön, biztosította azok valamekkora rugózását és fontos szerepe volt a mechanizmusok egy részének mozgathatóságában is. Az idők során és a
használat miatt a felfüggesztés megrepedt vagy megsérült így a kisautó lesántult és/vagy a mechanikák sem működtek már úgy. A film DB5-je ezüst
volt, a Corgi által eredetileg javasolt
ezüstfesték viszont túlságosan is hasonlított a modell anyagát jelentő cink fémre. Mivel a modell megjelenési
dátumáig nem volt elég ideje megfelelő festéket találni, Corgi aranyra festette
(eleinte) azokat - a film címére hivatkozva. Érdekes. A második széria már "rendes " színt kapott.
A 007-es
autói mindig tartalmaztak valamilyen érdekes felszerelést, melyet a
titkosügynök fő technikusa Q készített el és épített bele a járművébe (is). Ezek
közül talán csak az olajspriccelőt és a füstködszórót nem lehetett kicsiben elkészíteni, de a
többi megoldást a Corgi igen mesterien átültette a kisautóba. És akkor itt rá
is térhetünk rögtön, hogy miket is tud az 1:43-as léptékű kisautó.
A
legegyszerűbb dolog a változtatható síku rendszámtábla, elöl és hátul is. Egy
vízszintesen elhelyezett háromszög alapú hasáb oldalain vannak a különböző
rendszámok, melyek egy vízszintes tengely körül fordulva változtatják az éppen
kifelé eső felületükön a kocsi azonosítóját. Finom mechanika, pontos
kivitelezés és hegyes ujj vagy egy kis pálcika szükséges az állításukhoz, de
remekül működik. A cég az alábbi három betűkombinációt tette a kisautóra, amely részben eltér az eredetitől, ki tudja miért: LU 6789, JB 007 GB, 4711 EA.
A következő kis mozgó elem, az előre kimozduló géppisztoly-páros. A bal küszöb alatti első gombot megnyomva az autó első lámpái mellett kiugrik előre a fegyverek csöve. Ez egy kicsit más, mint eredetiben, ugyanis ott a lámpák helyén jön elő a fegyver, de így is teljesen jó a hatása.
A küszöb alatti másik gomb megnyomása hozza a fő attrakciót: a tető kinyílik és a bal egyes ülésben levő „utast” a levegőbe lövi. Nagyon látványos és a mechanikája sem üti agyon a belteret.
Az utolsó
trükk, a dupla-csövű kipufogó benyomásával működő hátsó páncélfal. A gombot
lenyomva kiemelkedik függőlegesen a hátsó ablak és a csomagtartó között egy
ívelt tetejű lemez, megvédendő a sofőrt a hátulról jövő lövések ellen.
Még egy apró
dolog ami az eredeti autóban is látványos volt és itt is sikerült szépen
megvalósítani. A kerekek közepén, a tengelyvégekre szerelve egy kihúzható
háromágú forgó penge került, ami az ellenség autójának szétvágásához
alkalmazható. A megoldás itt is briliáns, a műanyag fogókés finoman kihúzható a
tengelyből. Kár, hogy piros és nem szürke....
A mechanikai rendszer elég bonyolult idomokat kíván, de bravúrosan megoldották a tervezői. A mozgásokat három különféle beépített rugó biztosítja. A mozgó részek műanyagból és fémből készültek, igen pontos kialakítással. A beszerzett kisautó olyan ötven százalékos lepusztultságban tengődött ami indokolta a felújítást. A hátsó kereket tartó egyik műanyagnyelv hiányzott, ezt pótoltam. A tetőt hiányzott, ezért újrakészítettem és a kilövő mechanizmus egyik műanyag eleme is el volt törve, ami javításra szorult. Matrica tekintetében csak a 3x2 darab rendszámot készítettem újra. Lökhárítórészeket is pótolnom kellett, illetve a bal egyből kirepülő kínait is újraalkottam.
Kétféle kiadást ért meg, ezek között érdemi különbségek is voltak. Eleinte hiányzott a forgó rendszám és a kerék is egyszerűbb volt. Később, az ezüst szín beköszöntével a lökhárítók és a hűtőrács módosult így került bele az új rendszám és ekkor már áttört, küllős felniket is kapott. A kisautó a Corgi egyik nagy dobása véleményem szerint, mivel ennyi és ilyen finoman mozgó felszereléssel egyetlen modellben nem találkoztam még ebben a léptékben. Maga az autó is szépen megformált, egyedi küllős felnikre húzott gumikon gördül. A csomagolása is különleges volt, akkoriban még nagyon odafigyeltek az ilyen, nem is olyan apró részletekre is. A dobozból az egyik oldalon kihúzva a kisautó tartórekeszét a másik oldalon kicsusszant egy kis tasak benne egy "titkosügynök" kártyával. Nagyon ütős megoldás - nemcsak a gyerekek számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése