2022. november 17., csütörtök

U.N.C.L.E.

 Oldsmobile Super 88

(Corgi)

felújítás

 
 A férfi az U.N.C.L.E.-ből (The man from U.N.C.L.E.) egy amerikai kémfikciós televíziós sorozat, amely Robert Vaughn és David McCallum által alakított titkos ügynököket követi nyomon, akik az U.N.C.L.E. nevű titkos nemzetközi kémelhárítási és bűnüldöző ügynökségnél dolgoznak. A sorozat premierje 1964. szeptember 22-én volt. A sorozat kellékeit a Ronald Reagan Elnöki Könyvtárban és Múzeumban, valamint a Központi Hírszerző Ügynökség és más amerikai hírszerző ügynökségek múzeumaiban állítják ki. A sorozat 1966-ban elnyerte a Golden Globe-díjat a legjobb tévéműsor kategóriában. A sorozatban a főszereplők egy 1961-es évjáratú Oldsmobile Super 88-as szedánnal űzik a rosszakat. És innentől kezdve lesz érdekes számunkra a történet.
 

 
A Corgi 1966-ban, tehát eléggé komótosan reagált a kisautó megjelentetésével a filmsorozat sikerére. A sorozatra utaló színes vonzó dobozban jelent meg a spéci Olds, piros, fehér vagy kék színben. Az 1/43 léptékű kisautó maga amúgy nem egy kiemelkedő esemény, egynek tűnik a sok közül a kínálatban. Ami azzá teszi, az a mozgó alkatrészek jelenléte. Ettől válik a gyerekek kedvencévé. A kezelésükkel igen jól beleélhetik magukat a kémek életébe, az autós üldözések, a lövöldözések világába.  Olyannyira, hogy a kocsi első szélvédőjén gyárilag már lövésnyomokat imitáltak!


 
A kisautó a következő funkciókat tudta, ami inkább a játszós, mint gyűjtős kategóriába pozicionálta: A kisautó tetején levő kissé ormótlan, de a "biztos üzemeltetéshez" elegendő méretű - talán periszkópot - megjelenítő gombot megnyomva a két kis műanyag hős kihajolva az ablakaikon lövést imitálnak. A szélvédő előtt levő két nagy reflektor körbeforgatható, mindentől függetlenül.  A kihajolós dolog nagyon egyszerű látványelemnek tűnik, azonban csak a kisautó szétbontása után derül ki, hogy milyen bonyolult mechanizmus rejlik az övvonal alatt.  

 Eleve masszív - és nem rugózó - tengelyekkel kellett ellátni a kisautót, mert a lenyomáskor egy vékony és rugalmas tengely csak elgörbült volna és a lenyomás mozgása is elveszett volna egyúttal. A sárga beltér alá nagyon érdekes alakú, egymásba kapcsolódó műanyag idomokat készítettek, melyek a beltér panelje fölött a két gengszterűzőben végződtek. Ezért más a színük alul is. Mindezeket egy rugalmas acéllemez pattintotta vissza eredeti állapotukba. 

 Az érdekes és szokatlan nevű Oldsmobile a Super 88 nem sokban mutat eltérést a kor amerikai formavilágától. Vannak benne érdekes megoldások, túlzások is talán, de a sok króm a nagy méretek mindan akkori autó jellemzői voltak. A tíz generációt megért típus szóban forgó kiadása az ötödik, 1961-1964 között forgalmazták négyajtós, kombi, kétajtós és kabrio változatban. Érdekessége volt, hogy a korábbiakhoz képest megújulás történt a karosszéria szerkezeti kialakításában és itt már használták a  "Guard Beam" alvázszerkezetet is. A V8-as motorja 250 lóerőt tudott alapból, de kapható volt az úgynevezett Skyrocket motorral is ami 325 lovas volt.  Mindez egy háromfokozatú Hydra-matic váltón keresztül adta le az erejét. A karosszéria kialakításánál jellemző volt a lámpák mélyített elhelyezése és a szélvédők többszörösen ívelt formáit felváltó egyszerűsített síkjai. Nagy technikai ugrás volt még a hagyományos laprúgós felfüggesztés helyett a tekercsrúgók alkalmazása is. 23 ezer darabot forgalmaztak a négyajtós változatból.


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése