2022. november 11., péntek

Car Of The Year 1978

 

Porsche 928

(Matchbox)

felújítás, átalakítás


Az 1960-as évek végére a 911-re alapozva a Porsche szilárdan megerősítette magát a nagy teljesítményű sportautók fajsúlyos gyártójaként.  Úgy gondolták, hogy már ideje lenne lecserélni a 911-est valami komolyabbra. Kifutottnak látták, tovább akartak lépni. Ezért indították el a 928-as projektet, aminek végeredményét végül is 1977-ben mutatták be. Rögtön sikerre volt ítélve, hiszen az 1978-ban az Év autója választáson az első helyen végzett a BMW 7-es sorozat és a Ford Granada előtt.

 A tervezéskor a cél az volt, hogy az autónak a Mercedes és a BMW hasonló kategóriájú modelljeivel egyenrangúan versenyezzen, ugyanakkor sikeres legyen az Egyesült Államokban, a Porsche akkori fő piacán. A korai fejlesztés során számos hajtáslánc-elrendezést mérlegeltek, beleértve a hátsó és középső motort is, de a legtöbbet elvetették műszaki és jogszabályi nehézségek miatt. Végül az orrmotor+hátsókerék-hajtás elrendezést választották, a már létező 924/944 alapján. A váltó - hasonló módon a hátsó tengelyhez került.

Bár korán elismerést vívott ki kényelméért, erejéért és futurisztikus kialakításáért, az eladások lassúak voltak. Az alapárak jóval magasabbak voltak, mint az előző, csúcskategóriás 911-es modellé, és a 928-as frontmotoros, vízhűtéses kialakítása sok Porsche puristát elidegenített. Az első generációs autóknál a többségüket az olcsóbb 5 sebességes kézi sebességváltóval szerelték fel, míg az opcionális 3 sebességes automata sokkal ritkább volt. Végül több autóban volt automata váltó a későbbiekben...

Létrejött a cég első 4,5 literes V8-as motorral szerelt sorozatgyártású autója. A Wolfgang Möbius által Anatole Lapine irányítása alatt kialakított karosszéria főként horganyzott acélból készült, de az ajtók, a homlokidom, az első sárvédők és a motorháztető alumíniumból készült a súlycsökkentés érdekében. Egy másik szokatlan jellemző volt a felugró fényszóró, amely a Lamborghini Miura egységein alapult. A 2+2-es üléselrendezésű korai autó belseje az opartos "Pasha" mintás üléskárpittal készült. A 928 volt egyben az első olyan jármű is, amelyben a műszercsoport az állítható kormánykerékkel együtt mozgott a műszerek maximális láthatóságának megőrzése érdekében. A 240 lóerős teljesítmény 1992-re már 350 lóerőre, míg a hengertérfogat 5,4 literesre nőtt. A légellenállás tényező a 0,34-es értéket mutatta, ami megfelelt a forma és a kor jellemzőinek. 
 

 Több rácfelvarráson is átesett, módosult kívül-belül, 1995-ben azonban megszüntették a gyártását, egyrészt mert nem fogyott olyan jól, mint tervezték, másrészt mert költséges is volt, hiszen jóformán nem volt közös alkatrésze a többi modellel. A 911 viszont továbbra is jól fogyott és fejlődött...

 A kapcsolódás a kisautóhoz talán ott érhető tetten, hogy1987-ben a gyár öt fehér, könnyűsúlyú S4-es modellt készített kézi sebességváltóval az akkori versenyzőik számára (Derek Bell, Jochen Mass, Hans Stuck, Bob Wollek és Jacky Ickx). Ezek közel azonosak voltak a későbbi Club Sport modellekkel, és egyben prototípusnak is tekinthetők. Amúgy viszonylag ritkán látni 928-ast a versenypályákon.

 
A Matchbox 1980-ban kezdte árulni a modelljét,  és 1987-ig rengeteg színben és barna, piros, fehér belsőkkel adták ki. Kidolgozása nagyon jó, a részletek megvannak rajta, ablaktörlő és tükör is van rajta, nyílik az ajtaja. Kiváló játék, gyűjtői tekintetben azonban nem egészen alakhű a kisautó. A beltér amúgy rendben van, szépek az ülések, a középkonzol, a kormány is.         

                           

Ami egyénivé teszi a kisautómat, az a hátsó ablak tuning kialakítása. A Porsche egyik tuningolója a német Strosek árulta ilyenforma hátsóval a modelljeit. Ezt a dizájnt alkottam meg kicsiben és ehhez társítottam a Camel dekort. Sportosabb kerekeket kapott a versenykinézet érdekében.

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése