Range Rover
(Matchbox)
felújítás
A
szokásos "kéklámpátlanítás" metódusát vittem véghez ismét.
Mit tehet a szegény Range Rover rajongó, ha csak különböző rendeltetésű és színű villogós variációkat találhat a kínálatban, de neki
civil verzió kell? Megszűntet! Police Patrol nevet, villogót,
„párás” ablakot, hivatalos színezéseket, majd csinál belőle
egy valósághoz közelebbi kinézetű változatot.
Persze
volt rendőrségi Range Rover a valóságban is, ez kétségtelen.
Mindazonáltal meglehetősen nagyzolásnak tűnik, egy luxus
terepjárót járőrkocsinak használni és utána erről megmintázni
egy kisautót. Olybá tűnik ez alapján, mintha csak ilyen változat
létezne. Pedig ebből is sok verzió és sokfajta felépítmény készült az alvázas szerkezetének köszönhetően. Sokkal többet jártak ezzel a típussal az arisztokrácia tagjai, jól menő
hölgyek és urak vadászni, piknikezni, golfozni de akár partykra
is. Mert arra is alkalmas volt. A kalandkedvelők is szerették használni. És gondolom az alvilág is szerette,
mert ők szeretik az ilyen robusztus, sokat mutató kocsikat, amivel
még árkon bokron keresztül is lehet meg lehet lépni adott
esetben.
Nos,
az én autóm ilyenné alakult át. Ehhez átalakítottam az
ablak-villogó panel maradékát, és befedtem a lyukat a tetőn. A
csiszolással a tető mintázatát merevítését jelentő erősen
eltúlzott árkok is megszűntek. Ilyen volt az eredetin is, de jóval
szerényebb méretben. Nekem annyira nem tetszett, így hamar
túlestem rajta. A sötétkék színezést azért választottam, mert
a tervezett sötét ablakokkal együtt a maffiózós hatású,
megfélemlítős kinézetű, autóstársrémísztgető böhöm
terepjárót akartam megjeleníteni. Ehhez jön hozzá a kissé
feltűnőbb mintájú csillogós krómfelni. Az összhatás így már
teljes. Reszkethet a többi közlekedő.
Különösebb
módosítás nem volt a kocsin, hacsak a tengelyek rögzítésének
újrakészítését nem említjük. Remélem,
hogy ezzel az átalakítással egy újabb színt vittem a Matchbox
Range Roverek világába.
Történelem
A RR történet a 60-as évek közepén indul, amikor
Land Rover megvizsgálta a vevőik összetételét, az eladásaikat növelendő. A
tanulmány kimutatta, hogy a törzsvásárlók, a vidéki gazdálkodók, és a különböző
országok hadseregei, rendvédelmi szervei felé nem lehet több Land Rovert
eladni. Viszont megjelentek azok a – pénzes - felhasználók, akiknek szükségük
volt egy jó terepjáró képességű, nagy vontatási kapacitású, nagy csomagterű
autóra, de olyanra, amely a mindennapokban is teljes értékű személyautóként tud
funkcionálni, sőt még a színház parkolójába is be mernek vele állni. Nekik
tervezte a modellt a fő tervezője Charles Spencer King. Az egyszerűség tehát
már nem volt szempont. A műszaki tartalom megtartása (fejlesztése) mellett a
megjelenésre, a felszereltségre vagy akár a luxusra is oda kell tehát figyelni.
Erre az igényre született válaszként a Range Rover. Elsőként Európában, mert
Amerikának már voltak azért ilyen kezdeményezései (Bronco, Wagoner), bár még
nem a luxus szegmensben. Így már a
tengeren túl is fölfigyeltek rá a vidéki gazdagok – egy idő után.
A Range Rover gyártását 1970-ben kezdték meg. Felépítése a hagyományos merev létraalváz, acélkarosszéria, melyre a külső aluminum elemeket csavarozással rögzítették. Az autó motorja a GM-től származó 3,5 literesbenzines 135 lóerős V8-as. Ehhez csatlakozott kezdetben a négysebességes manuális váltó később az automata. Ez a váltórendszer egybe volt építve a terepváltóval és a központi zárható differenciálművel. Az autót állandó négykerékmeghajtásúra tervezeték. Ez a megoldás nagyban hozzájárult a RR piaci sikeréhez.
A Range futóműve merevhidas, a differenciálműveket nem középre, hanem jobbra eltolva helyezték el. A tekercsrugós felfüggesztés újdonság volt, csakúgy, mint a négy tárcsafék. A hosszú tekercsrugók, nem csak kényelmes haladást jelentenek az aszfalton, hanem jó terepező képességeket is biztosítanak.
A gyártásának első tíz évében – amerikai mintára - csak háromajtós kivitelben volt kapható, ami nem volt egy igazán jól sikerült megoldás. Kellet az ötajtós verzió is,
melyek megjelenésük után szinte teljesen kiszorították a háromajtósokat. Az autó hatalmas méretű sikert aratott, két éves várakozási idővel vettek föl megrendeléseket rá. A gyártás első kilenc évében csak minimális változtatásokat vittek véghez a kocsin.
1980-ra azonban felkerült az alapfelszereltségbe a fűtött, ablaktörlős hátsó ablak, az olaj hőmérséklet, és nyomásmérő,a színezett üveg, az elektromos benzinpumpa, az extrák közé többek közt a dupla akkumulátoros rendszer, a légkondicionáló, a kardánkihajtás a váltóról (pl. csörlő számára) és a szervókormány.
A műanyag belső felületeket az első évtized folyamán felváltotta a plüss, majd később opcionális bőr huzat, részeként a Range Rover luxusautóvá válásának.
1983-ban a 4-fokozatú váltót ötösre cserélték, melynek már különálló terepváltója volt. Az autó belseje is jelentősen átalakult. A gyártás 26 éve alatt 4 féle műszerfalat készítettek a Range-hez, az üléseket karfával látták el, és megjelent a valódi fából készült a faberakás is.
A Range Rover gyártását 1970-ben kezdték meg. Felépítése a hagyományos merev létraalváz, acélkarosszéria, melyre a külső aluminum elemeket csavarozással rögzítették. Az autó motorja a GM-től származó 3,5 literesbenzines 135 lóerős V8-as. Ehhez csatlakozott kezdetben a négysebességes manuális váltó később az automata. Ez a váltórendszer egybe volt építve a terepváltóval és a központi zárható differenciálművel. Az autót állandó négykerékmeghajtásúra tervezeték. Ez a megoldás nagyban hozzájárult a RR piaci sikeréhez.
A Range futóműve merevhidas, a differenciálműveket nem középre, hanem jobbra eltolva helyezték el. A tekercsrugós felfüggesztés újdonság volt, csakúgy, mint a négy tárcsafék. A hosszú tekercsrugók, nem csak kényelmes haladást jelentenek az aszfalton, hanem jó terepező képességeket is biztosítanak.
A gyártásának első tíz évében – amerikai mintára - csak háromajtós kivitelben volt kapható, ami nem volt egy igazán jól sikerült megoldás. Kellet az ötajtós verzió is,
melyek megjelenésük után szinte teljesen kiszorították a háromajtósokat. Az autó hatalmas méretű sikert aratott, két éves várakozási idővel vettek föl megrendeléseket rá. A gyártás első kilenc évében csak minimális változtatásokat vittek véghez a kocsin.
1980-ra azonban felkerült az alapfelszereltségbe a fűtött, ablaktörlős hátsó ablak, az olaj hőmérséklet, és nyomásmérő,a színezett üveg, az elektromos benzinpumpa, az extrák közé többek közt a dupla akkumulátoros rendszer, a légkondicionáló, a kardánkihajtás a váltóról (pl. csörlő számára) és a szervókormány.
A műanyag belső felületeket az első évtized folyamán felváltotta a plüss, majd később opcionális bőr huzat, részeként a Range Rover luxusautóvá válásának.
1983-ban a 4-fokozatú váltót ötösre cserélték, melynek már különálló terepváltója volt. Az autó belseje is jelentősen átalakult. A gyártás 26 éve alatt 4 féle műszerfalat készítettek a Range-hez, az üléseket karfával látták el, és megjelent a valódi fából készült a faberakás is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése