Ford Modell T Van 1921.
(Matchbox)
felújítás
A
Ford T modellje már nem csak a személyek szállítására volt hivatott. A tömeges
autózás magával hozta az iparosok, kereskedők mobilitási igényét is. Így került
egyre nagyobb csomagtartó vagy doboz a T modellek hátsó részére. A szóban forgó
1921-es kiadás már komoly puttonyos kialakítással büszkélkedett. nem utolsó
sorban hasznos reklámfelületet biztosítva a tulajdonosának.
A
Ford első sorozatgyártású, így az első
tömegesen megfizethető autója
1908-ban jelent meg így elérhetővé téve az autós
utazást a középosztálybeli amerikaiak számára. A viszonylag alacsony ár részben
a Ford hatékony gyártásának volt az eredménye, beleértve az összeszerelő soros gyártást az egyedi kézi gyártás helyett. Nemcsak azért volt sikeres, mert olcsó
mobilitást és szállítást biztosított tömeges méretben, hanem azért is, mert az
autó innovációt jelentett a feltörekvő középosztály számára, és az Egyesült
Államok modernizációs korának erőteljes szimbólumává vált. Több mint 15 millió
eladott autójával ez volt a legtöbbet eladott autó a történelemben, mielőtt
1972-ben a Volkswagen Bogár megelőzte.
2,9 literes,
20 lóerős, soros négyhengeres motor hajtotta és így elérte a 68 km/h
végsebességet is. A motor képes volt benzinnel, kerozinnal vagy etanollal is működni.
A motort vízszivattyúval hűtötték. A gyújtásrendszer a lendkerékbe beépített
alacsony feszültségű mágnessel működött, amely váltakozó árammal látja el a
tekercseket a gyújtógyertyák meghajtására. Az acetilén gázlánglámpát és az
olajlámpákat felváltva 1915-ben fogadták el a mágneses elektromos világítást,
de az elektromos indítást csak 1919-ben kínálták. Erőátvitele bolygókerekes hajtómű, amelyet akkoriban "háromsebességes" néven ismertek. Ma
kétsebességesnek számít, mert a három sebesség közül az egyik hátramenetes. A
gázkar vezérlése a kormányon található karral történik. A T modell
felfüggesztése keresztirányban elhelyezett, félig ellipszis alakú rugóból állt
az első és a hátsó tengelyein, amely lehetővé tette a kerék nagy függőleges mozgását,
hogy megbirkózzanak a korabeli földutakkal. A T modellben nem volt modern üzemi
fék. A jobb lábpedál szalagot húzott a sebességváltó dobja köré, így
megakadályozta a hátsó kerekek elfordulását. A kerekek fából készült tüzérségi
kerekek voltak, acél hegesztett küllővel, pneumatikus klinker típusú gumiabroncsokkal.
A kisautó nem a Matchbox
Yesteryear sorozatának tagja, hanem a rendes 1-75-ös sorban kapott helyet
1990-től. Érdekessége, hogy saját, dizájn kerekeket kapott és szerencsére nem
erőltették rá az akkor futó sztenderd SF kerekek valamelyikét. Elfogadható pontosságú, részletezettségű az 1/52-es léptékű kisautó kialakítása. Mivel igen
komoly felületei vannak, kiváló alap reklámok elhelyezésére. Nem is hagyta ki
a cég ezt a lehetőséget, millió féle színkombinációval és valós vagy fantázia
alapú dekorációval látták el a kisautót az évek során. Ami szintén nem kevés,
hiszen 2020-as az utolsó megjelenése. A kerék maga bár egy darabból van és
alapvetően fekete színű, azért akadt az évek során kétrészes arany, ezüst vagy fehér színű küllő is a sorozatban. Az én
kisautóm is egy felújításért kívánkozott így kapott egy korabeli
vízvezeték-szerelői dekort, a múlt század eleji visszafogottabb színvilággal.
mert az ne gondolja senki, hogy a Matchbox kínálatában levő harsány színek
valós alapot tükröznek. Az eredeti T Fordok festése a sötétebb színekhez állt
közelebb, aminek fillérb… centmegtakarító oka volt: kevesebb pigment kellett a sötét színekbe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése