Dodge Car Transporter
(Matchbox)
átalakítás
A Dodge teherautó nemcsak a valóságban, hanem a Matchbox világában is egy nagyon sokoldalúan (fel)használt modell. Alapvetően bikákat szállított rövid vagy hosszú kivitelben, de találkozhattunk vele darusautóként vagy – csak nálam – billencsként, nyergesként illetve szippantósként is. Most ismét egy új oldaláról mutatkozik be.
A személyautókat szállítani kell időnként, mindig is kellett, tehát voltak/vannak erre a célra kialakított teherautók. Sok autót szállító tréler már volt bőven nálunk a DAF és az GUY formájában. Egy járművet szállító teherautó is akadt az idők folyamán. De most egy középutat képviselő, három személykocsit szállító teherautó áll előttünk. Ilyen még nem volt a kisautó történelemben.
Ha a nagykapacitású trélereket elengedjük, a következő fokozat a kisebb teherautók alvázára szerelt különböző platókon levő 1-2-3 személyautó. manapság már a könnyű de szilárd fémanyagoknak, a precíz hidraulikus rendszereknek és az erős dízelmotoroknak köszönhetően az egyetlen teherautóra fölerősített személyautók száma akár a hármat is elérheti anélkül, hogy a szállítójármű hossza túlzottan megnövekedne. Köszönhető mindez az emelhető, csúsztatható, billenthető könnyű platóknak és természetesen az autókat a platón rögzítő professzionális berendezéseknek is. Nem ritka látvány, mikor közel függőleges állapotban utaznak egyes autók, akár mélyen a fülke elé nyúlva is. Miért ne modellezzünk le egy ilyen szerelvényt Matchbox léptékre is?
Ez a „járműsűrítés a platón” ihletett meg engem. no meg az is, hogy végre egyszer helyesen illesszük egymáshoz a teherautók-személyautók viszonylatát. A lépték kérdése a Matchbox esetében nagyon gázos tud lenni sok esetben. Amíg egy MB teherautót és egy személyautót külön nézünk, minden rendben van. De amikor egymás mellé tesszük már észre kell vennünk, hogy a léptékük nagyban eltér. Mert szép az amikor egy teherautóra föltesznek egy személyautót de a kerékméret ugyanakkora. Játszáshoz nagyon jó így is, sőt. De, ha már belegondolunk, akkor érezzük ezt az ellentmondást. Valamelyik jármű kerekének más méretűnek kellene lennie.
Tehát a tervezett projektem esetében el kell dönteni, hogy mi legyen az alap lépték? MB teherautó és a hozzá arányított személyautók vagy a King Size méretű teherautó és a hagyományos 1/64 személyautók kombinációja.
Ezért úgy döntöttem, hogy mivel a másik variáció (személykocsihoz illesztett teherautó) már megvolt, most a teherautóhoz illesztem a szállítandó járműveket. És itt már ki kellett lépnem a Matchbox kínálta 1/6x lépték adta lehetőségekből és eggyel kisebb méretű, Cararama kisautókat alkalmazok. Ezek már elég jól illeszkednek a szállítóhoz.
Az első feladat a tehenesautó szétszedése után a három személyautó elhelyezkedésének megtervezése, összepróbálása. Na ehhez kell(ene) legalább négy kéz… A teherautó kerekeitől megszabadítva az alap, erre jön rá a három plató és ezekre – a távolságok és hosszak bemérése miatt – a három kisautó. Úgy kellet egymáshoz és a teherautóhoz illeszteni a három egységet, hogy reálisak legyenek, meg is álljanak a helyükön. Némi próbálgatás után kialakult a végső pozíció. Ha sikerült egyszerre mindezt rögzíteni akkor ezeket össze is kell jelölni. Nem volt könnyű, több lépésben, ideiglenes ragasztásokkal sikerült csak a pontos együttállásokat rögzíteni. Harmadszorra sikerült is a távtartók hosszának, szögének pontos beállítása. Amikor elfogadhatónak találtam az összeállítást akkor következett a végső rögzítés. Ehhez szétvágtam a teherautó hátsó alvázrészét is, mert itt is változások szükségesek. Némileg meg kell toldani ezt a részt és magasságában is le kell venni belőle.
A plató egy – már említett – léptékillesztetlen autószállítóról jött. Mint olyan, csak részben használható föl, természetesen darabokra szabdalás és vékonyítás után, De a felülete olyan meggyőző volt, hogy szerettem volna mindenképpen hasznosítani. Túlságosan széles volt, így ki kellet vágom a rámpák közötti részt és léptékhelyesen összerakni. Túlságosan magas is volt a pereme középen, ezért kifordítva raktam össze őket. És természetesen hosszában is darabolni kellett, három részre. Miután a platódarabokat a megfelelő hosszra vágtam, elvékonyítottam, megfelelő formában összeragasztottam, megkapta szükséges lezárásokat már rá lehetett illeszteni a teherautó alapra. Ezek után a festés következett, ami ebben az esetben kézzel történt, hogy mindenhová a megfelelő mennyiségű és minőségű festékanyag kerüljön. A módosított (hosszított) alap, vagyis a teherautó maga a fehér fényét a hagyományos módon kapta. A teherautó új kerekeket kapott, aminek a felerősítése is eltérő lesz. Ehhez persze a padlólemezt is meg kellett vágni és a megfelelő hosszban összeragasztani, hogy illeszkedjen a felépítményhez. Az új tengelyeket az eredeti tartóvájatba beleragasztottam, így bár nem lett rugózása, de nyertem vele magasságot.
A fényezés és a dekoráció már akár rutinosan is mehetett volna, de a fülke hozzá van rögzítve a platókhoz, így az alap festés után már kézzel kellett a platókat megfesteni. Maszkolás nem lehetséges mindenhol a szűk rések miatt, ezért maradt a hagyományos módszer. A végeredményt tekintve létrejött a tervezett járgány, léptékhelyesen a többi teherautóhoz illeszkedve. A teherautó platójának hátulját is ki kellett alakítani valamilyen módon, mert eredetileg meglehetősen elhanyagolt volt a részleteket illetően. Ezzel – úgy vélem – megint egy, ebben a léptékben még nem létező járművet hoztam létre, és talán ezzel mások fantáziáját is sikerül megmozgatni e téren.
Egy pár műhelytitok fotó a készítésről
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése