Dodge Vacuum Truck
(Matchbox+WP)
átalakítás
Az egész történet egy vitaminos dobozból indult el. Olyan szép arányos hengeres formája volt és kisautós léptékben is használhatónak tűnt. De mit lehetne kezdeni vele? Egyértelmű, hogy valamilyen tartályt lehetne leginkább előállítani belőle. Az üzemanyagos, tejes, cementes tartályok nem ilyen szabályos formájúak, meg van is már rá példa a Matchbox palettán, tehát az kilőve. Mit visznek még tartályban még? Hengeres tartályban ráadásul.
Itt
belederengett a képbe a hetvenes évek balatoni nyaralásaihoz elengedhetetlenül
hozzátartozó Praga szippantós kocsi képe. Nemcsak ott, hanem a jórészt
csatornázatlan falusi, kisvárosi, külvárosi részek mindennapjaihoz
hozzátartozott, amíg el nem készült az országot behálózó, a felszínen a
besüllyedt (vagy éppen kiálló) akna fedlapokkal jelzett szennyvíz csatorna
hálózat. A városi gyerek viszont a balatoni nyaralókban (esetleg falusi turizmus alkalmával) szembesült az
időszakosan megjelenő szürke, zajos tartályos autóval. Amikor itt volt az ideje
az udvarba betolatva a nedvesen csillogó csővéget bedugták a felnyitottaknanyílásba, és a tartály illatosabbik végén levő kart meghúzva elindult a szivattyú, hogy megszabadítsa a
civilizált világot a szennyétől. Kisgyerekként nem volt szabad túl közel menni
az akció izgalmasabb végéhez, de azért érdeklődéssel – orrunkat befogva –
figyeltük a műveletet. A Praga szivattyú meg tette a dolgát.
Ilyen
emlékek felidézése után már adott volt a cél: szippantós autót csinálok. A
tartály, mint alapanyag már adott volt és a várakozós dobozban is találtam egy
leharcolt állapotú ketreces Dodge teherautót, ami alkalmasnak véltem a
kihíváshoz. Készült már belőle billencs és tréler is, most egy újabb értelmezés
került sorra. A ketrectől megszabadított alvázba új kerekeket tettem a régi
gombkerekek helyére. Az alvázra egy lapos platót szereltem, alacsony
oldalfallal kétoldalt, ami majd a csöveket tartja. Hátulra – mivel ezen a
teherautón eredetileg nincsen – egy, a lámpákat is tartó lökhárítót
(szakértőbbeknek: aláfutásgátlót) illesztettem. A tartály tetejére a tisztítónyílás hengere került, míg hátulra a
csőcsatlakozást és a szivattyú egységet ragasztottam fel, random műanyag alkatrész-részeket felhasználva. A korabeli
sötétszürke Praga korszakot és a későbbi narancsos Ifa korszakot követő, a világmegmentést szimbolizáló
világoszöld színt kapott a fülke, amit jól kiemel a hátsó traktus halvány
szürkéjének szomorkás kontrasztja. A csöveket hajlékony kézműves csőből készítettem, szintén szürkésre
festve, de itt-ott megkoptatva. A tartály oldalára egy létraimitáció került. Szerintem ezzel
megalkotódott az első hagyományos szippantós autó ebben a léptékben.
Nagyon jó ötlet volt! Amúgy erről a '70-es években bemutatott TV-film jutott az eszembe, "A Zebegényiek". Ott a család külföldre szakadt tagja egyszer csak egy autót ajándékoz az ittoniaknak, méghozzá egy "nagy" Mercedest. Amikor az átvevőtelepen keresik, nem találják a kocsit, akkor derül csak ki, hogy nem egy luxus személyautót küldött a gazdag rokon, hanem egy szippantókocsit! Amivel végül is jobban jártak, mert így kihasználhatták, és vállalkozásban jó sok pénzt kereshettek vele már akkoriban is!
VálaszTörlés