2022. február 9., szerda

935 2019 edition

 Porsche 935

(Hot Wheels)

bemutató

Kicsit távolabbról kell nekirugaszkodni ennek a modellnek a megismeréséhez. Az eredetiPorsche 935 1976-ban került a hosszútávú versenyeket szerető közönség elé. Egy akkori 911 (930) Turbo-t alapul véve készítette el a gyár a 935-jelű, igencsak ütős és sikeres célgépet. Duplaturbós, 3,3 literes léghűtéses, akár 845 lóerős boxermotor hajtotta. Ezek alapján a siker nem maradhatott el. gyakorlatilag abban az időben minden hosszútávú versenyt megnyertek ezek a gépek. Ugyanis a Porsche nem csak a gyári színekben indította a versenygépet, hanem eladott belőle egyéb versenycsapatoknak is – ami nem volt jellemző akkoriban a nagy márkákra. Ebből is következően a hetvenes évek második felében a versenyeken, ahol indultak nagyjából minden második esetben 935-ök nyertek. Ezt a kocsit modellezte le a Matchbox is 1983-ban. Meg a Hot Wheels is 2021-ben.

A versenygép számos – akár külsős cégek által történő - evolúciós fejlesztésen ésváltoztatáson esett át időközben. Több alváltozata is elkészült a Moby Dick-nek is elnevezett gépnek. Mégis a legnagyobb ugrásra a típus történetében 2019-ig kellett várni, amikor is a Porsche fölélesztette a 935-öst. A Porsche 70. születésnapja keretében a német márka úgy döntött, hogy tiszteleg az ikonikus 935-ös – különösen az 1978-as évjáratú 935/78-as – előtt egy 2019-es kiadással. Ahogy az eredeti is egy erősen módosított 911-en alapult, ez is ultralimitált kiadású, mindössze 77 példányban készítette el, az akkori 911 GT2 RS-ből tovább fejlesztve. 

 

 A második generációs 935-ösként is nevezett versenygép valóban némileg emlékeztet a néhány évtizeddel korábbi versenygépre, azonban a technikája természetesen már 21. századi. A több, mint harminc centivel megnyújtott kocsit alumínium-acélkompozit héj borítja, kevlár kiegészítésekkel. A tetején egy kivehető menekülőnyílást is kialakítottak. Ugyanaz a sorozatgyártású 3,8 literes 700 lóerős motor hajtja, mint a GT2 RS-t, hétfokozatú PDK sebességváltóval. Az autóban szénszálas kormánykerék, színes kijelző és érdekességképpen – a 917-es re utaló  - laminált fa sebességváltó kar van. A hatpontos biztonsági övvel ellátott vezetőülést biztonsági ketrec veszi körül.  Elöl hat- hátul négydugattyús tárcsafékek lassítják a mindösszesen 1380 kilogrammos autót. A 800000 dollárért kínált versenygépet a cég nem homologizáltatta, így csak klubversenyeken, bemutatókon vagy zártkörű versenyeseményeken lehet vele villogni.

 

A tekintélyes méretű hátsó szárny véglapjainak hátsóélén található LED-lámpák a Le Mans-díjas 919 Hybrid LMP1-ből, a külső tükrök a jelenlegi Le Mans-nyertes 911 GT3 R-ből származnak. A titán kipufogócsövek pedig az 1968-as Porsche 908 mintájára készültek. Nosztalgikus részletekből tehát nincs hiány. Külön érdekesség, hogy kétülésesként is kapható.


A Hot Wheels a 2022-es kiadásában ismét egy olyan kis példányszámú ám annál érdekesebb autót mintázott meg, ami joggal tarthat érdeklődést iránta a gyűjtők részéről. Külsőre nemigen találhatunk rajta kifogásolni valót hála a dizájnernekRyu Asada-nak.


Szép és pontos részletekkel alakították ki. Talán csak a külső tükrök alakja, helye az amibe bele lehet kötni, de ez meg már a gyártástechnológiai korlátok témakörébe tartozik. A kerekek teljesen jól hozzák az eredeti felni jellegét, bár nem egyedi, más modelleknél is alkalmazták. A szürke szín is nagyon hasonló az eredetihez. A beltér – amennyi látható belőle erős bevilágítással és nagyítóval – szintén részletes. A bukókeret, a kagylóülések, a műszerfal mind a helyén vannak.

 

Valójában csak a dekorációjába lehet kissé belekötni. Abba sem azért mert ilyen nem létezett, hanem szerintem sokkal szebb lett volna egy fehér alapú martinis dekoráció. Viszont ha ettől eltekintünk, akkor tökéletes a dekoráció, a sárga csíkokkal és a versenyszám tipográfiájával együtt. A hetvenes szám az eredetivel megegyező, az évfordulóra utaló, tehát ez is egy jó pont. Ha már viszont piros az autó, akkor az eredeti piros dekorációt követve a szárnynak feketének kellene lennie – legalább egy kicsit. Összességében nem lehet belekötni, nagyon szépen sikerült, gyűjtői darab, ami kötelezően beszerzendő eleme minden kisautó/Porsche/ritka verzió gyűjteménynek.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése