Porsche 935
(Hot Wheels)
bemutató
Kicsit
távolabbról kell nekirugaszkodni ennek a modellnek a megismeréséhez. Az eredetiPorsche 935 1976-ban került a hosszútávú versenyeket szerető közönség elé. Egy
akkori 911 (930) Turbo-t alapul véve készítette el a gyár a 935-jelű, igencsak
ütős és sikeres célgépet. Duplaturbós, 3,3 literes léghűtéses, akár 845 lóerős
boxermotor hajtotta. Ezek alapján a siker nem maradhatott el. gyakorlatilag
abban az időben minden hosszútávú versenyt megnyertek ezek a gépek. Ugyanis a
Porsche nem csak a gyári színekben indította a versenygépet, hanem eladott
belőle egyéb versenycsapatoknak is – ami nem volt jellemző akkoriban a nagy
márkákra. Ebből is következően a hetvenes évek második felében a versenyeken,
ahol indultak nagyjából minden második esetben 935-ök nyertek. Ezt a kocsit modellezte le a Matchbox is 1983-ban. Meg a Hot Wheels is 2021-ben.
A versenygép számos – akár külsős cégek által történő - evolúciós fejlesztésen ésváltoztatáson esett át időközben. Több alváltozata is elkészült a Moby Dick-nek is elnevezett gépnek. Mégis a legnagyobb ugrásra a típus történetében 2019-ig kellett várni, amikor is a Porsche fölélesztette a 935-öst. A Porsche 70. születésnapja keretében a német márka úgy döntött, hogy tiszteleg az ikonikus 935-ös – különösen az 1978-as évjáratú 935/78-as – előtt egy 2019-es kiadással. Ahogy az eredeti is egy erősen módosított 911-en alapult, ez is ultralimitált kiadású, mindössze 77 példányban készítette el, az akkori 911 GT2 RS-ből tovább fejlesztve.
A második generációs 935-ösként is nevezett versenygép valóban némileg emlékeztet a néhány évtizeddel korábbi versenygépre, azonban a technikája természetesen már 21. századi. A több, mint harminc centivel megnyújtott kocsit alumínium-acélkompozit héj borítja, kevlár kiegészítésekkel. A tetején egy kivehető menekülőnyílást is kialakítottak. Ugyanaz a sorozatgyártású 3,8 literes 700 lóerős motor hajtja, mint a GT2 RS-t, hétfokozatú PDK sebességváltóval. Az autóban szénszálas kormánykerék, színes kijelző és érdekességképpen – a 917-es re utaló - laminált fa sebességváltó kar van. A hatpontos biztonsági övvel ellátott vezetőülést biztonsági ketrec veszi körül. Elöl hat- hátul négydugattyús tárcsafékek lassítják a mindösszesen 1380 kilogrammos autót. A 800000 dollárért kínált versenygépet a cég nem homologizáltatta, így csak klubversenyeken, bemutatókon vagy zártkörű versenyeseményeken lehet vele villogni.
A tekintélyes méretű hátsó szárny véglapjainak hátsóélén található LED-lámpák a Le Mans-díjas 919 Hybrid LMP1-ből, a külső tükrök a jelenlegi Le Mans-nyertes 911 GT3 R-ből származnak. A titán kipufogócsövek pedig az 1968-as Porsche 908 mintájára készültek. Nosztalgikus részletekből tehát nincs hiány. Külön érdekesség, hogy kétülésesként is kapható.
Valójában csak a dekorációjába lehet kissé belekötni. Abba sem azért mert ilyen nem létezett, hanem szerintem sokkal szebb lett volna egy fehér alapú martinis dekoráció. Viszont ha ettől eltekintünk, akkor tökéletes a dekoráció, a sárga csíkokkal és a versenyszám tipográfiájával együtt. A hetvenes szám az eredetivel megegyező, az évfordulóra utaló, tehát ez is egy jó pont. Ha már viszont piros az autó, akkor az eredeti piros dekorációt követve a szárnynak feketének kellene lennie – legalább egy kicsit. Összességében nem lehet belekötni, nagyon szépen sikerült, gyűjtői darab, ami kötelezően beszerzendő eleme minden kisautó/Porsche/ritka verzió gyűjteménynek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése