2022. február 8., kedd

Ahogy az egész elkezdődött...

 Matchboxlista WP 1973.

Ha valaki már eljutott egy olyan szintre, ahonnan már érdemes visszanézni a kezdetekhez, előbukkanhatnak érdekes tárgyi emlékek a múltból. Én is pont így jártam. Régi iratok közt lapozgatva bukkantam az első írásos emlékre, amely kisautóimmal kapcsolatos. 1973 novemberében immár másodikos kisiskolásként úgy gondoltam, hogy azt a rengeteg kisautómat nyilvántartásba veszem. Az írásfüzetből kitépett "háromcsíkos" lapra azon nyomban elkezdtem fölírni a kisautóim megnevezéseit, több-kevesebb hibával.


Mai szemmel visszanézve is lehet pár érdekes dolgot megállapítani az akkori korszakra vonatkozóan. Legelőször talán az tűnhet föl, hogy már ebben a korban és abban a kor(szak)ban is elég szép számú volt a gyűjteményem. Az ma már természetesnek tűnik, hogy bemegy az ember egy bármilyen boltba és jó eséllyel tud valamilyen kisautót vásárolni, relatíve kevés pénzért. De akkoriban ez még nagyon más volt. A legelső kisautó amit kaptam, akkoriban 28 Ft-ba került, ami mai árszínvonalra vetítve kb. 3000Ft-mak felelne meg. Ez nem azt jelenti, hogy gazdagok voltunk, hanem célirányosan kértem az ajándék kisautókat. A beszerzés sem volt egyszerű, csak a nagyvárosi játékboltokban fordult elő időnként illetve a budapesti, Deák téri Hobby bolt volt a fő beszerzési forrás. Ha valaki éppen a fővárosban járt vidékről. Az igazán menő dolog nyugatról érkezett akkor is, számos kisautóm onnan származó ajándék volt.

 
A figyelmes és az akkori Matchbox kínálatot ismerők kiszúrhatják, hogy a lista tartalmaz nem Lesney termékeket is. Valóban így volt, akadt közte Schuco, Majorette és egyéb is. Akkoriban szerintem nagyon keveset tudhatott Magyarországon egy átlagos kisautókedvelő a nyugati világ már akkor is igen népes kínálatáról. Ezek a márkák jószerint csak utólag, az internet jóvoltából derültek ki, gondolom nem csak számomra. Ami még nem kis büszkeséggel tölt el, hogy az alábbi tételek - többségükben eredeti, jó állapotban - a mai napig megvannak, nagy becsben tartva: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 20.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 megjegyzés:

  1. Jó kis lista!
    Én úgy emlékszem, hogy kis hazánkban a '70-es évek elején az állami szektorban - játék- és ajándékboltokban - zömmel Matchboxot, kisebb részben Schuco, Siku, Hot Wheels, Playart és Majorette modelleket lehetett kapni. Maximum egyéni importból ismerhettük a Norev, Solido, Monogram, Gama, Faller, Guisval, Polistil, Mira, Lone Star, Husky, Corgi, Mebetoys, Dinky, stb. modelleket. Mivel a Matchbox terjedt el a leginkább, azidőtájt kezdték a kedves szülő mecsboksznak nevezni általánosságban a kis játékautókat - és ez sajna a mai napig is tart!

    VálaszTörlés