Vannak igazán jól sikerült kis Matchbox autók, amik valahogyan mégis csak a háttérben maradnak a sok csillogó sportos, flancos színesüveges - sokszor fantázia alkotta - négykerekűek mögött. És itt nagy párhuzamot vélek felfedezni a valósággal is. Egy autómentő általában a koszos műhelyudvar hátsó sarkában áll készenlétben. Várakozik amíg munkája nem lesz. Addig viszont egy háttérbe húzódó szerszám amit éppen nem használnak. Fakul, koszolódik, használódik. De ha kell, azonnal üzemképesen előgurul és teszi a dolgát, vontatja a megromlott egészségű csillogó vasakat a javítóba. Aztán megint a háttérbe vonul.Valahogy ez a kocsi is ilyen számomra.
Egyedi feltűnőségi festés
A kocsiról már volt említés a szomszédban de hátha van olyan info ami még teljesebbé teszi a képet az eredeti gép esetében. Az évjáratot valóban elég nehéz belőni a külső jegyek alapján de ha ezt az 1961-es modellprospektust vesszük alapul akkor talán nem járunk messze az igazságtól. Mindenképpen a D sorozatról (amit egészen 1980-ig gyártottak), annak is az első szériájáról beszélünk, amit 1965-ig gyártottak. A képen D-100, D-200 és D-300 jelöléseket látunk, ami vélhetően a teljesítmény-teherbírás vonalon adja meg az alternatívákat, azonos fülkekialakítás mellett. A sorozat folytatódik egészen D-600-as jelölésig. Háromféle méretű motorral készült, háromféle tengelytávval, többféle teherbírással. Nyilván itt is voltak apróbb változtatások a karosszérián az idők folyamán, de a kocsi, vagyis a D sorozat mindenképpen sikeresnek tudható be. Olyan igazi igásló amelyiknek az alvázára sok minden felépíthető. Tűzoltótól a sima platóson át a pickupig vagy a duplafülkés hosszított tengelytávú kempingautóig (a duplafülke itt jelent meg előszőr, mint újítás). Az autómentőről nem is beszélve, ami talán éppen a Matchbox mérnökeinek adhatott ötletet, hiszen nagyon sok azonos részletet fedezhetünk fel a modell és az eredeti között. Bár a képen jóval teherautósabb mint amilyen a Matchbox verzió, de valószínűleg itt is a teherbírás függvényében készülhetett akár többféle méretben is autómentő. Mint ahogy a hasonló alapra építkező Matchbox billencs sem azonos léptékű az autómentővel, bár a fülke alapkialakítása megegyezik.
A kampó színe is jól illik a képbe
A jól bevált létravázas orrmotoros hátsóhajtásos pofonegyszerű technika rejtőzik mindegyik verzió alatt. A fülke olyan puritán, amilyen egy szerszám munkagép tud lenni. Ha a 200-as - vélhetően a mi kis Matchbox autómentőnk eredetijéül szolgáló - változatot nézzük, akkor ennek hathengeres 140 lóerős motorja volt. Négysebességes manuális vagy háromfokozatú LoadFlite típusú nyomógombos automata váltóval szerelve. Természetesen, amerikai módra még a legegyszerűbb munkagépekhez is lehetett egy csomó extrát rendelni, a légkonditól kezdve a kétszínű festésig.
A hátsó lámpa így kifestve jobban érzékelhető
1965-ben jelent meg először Regular Wheels kerekeken. A szín végig megmaradt, csakúgy, mint a BP matrica az oldalán. A piros villogó a tetején kissé furán hat ha belegondolunk, hiszen sem a funkció, sem a fülkeüveg szín nem indokolja, hogy piros legyen. Tehát ez egy aprócska negatívum. De a színösszeállítás akkor is nagyon ütős. Az én kisautóm is harcedzett, ez tisztán látszik. Került rá némi dekorációs festés is az idők során, de mindezekkel együtt nem tervezem, hogy mostanában felújítom. Ennek így olyan patinás hangulata van, ahogyan a valóságban is el tudok egy ilyen kocsit képzelni a "garázs" mellett. Az enyém kereke már az újabb kivitelű és teljesen ép a futóműve még mindig. Csakúgy, mint a piros kampó a hátulján. Aminek a pozíciója kissé furcsán van megalkotva. Ha belegondolunk jóval hátrébb kellene a gémnek kinyúlnia ahhoz, hogy ne érjen hozzá a hátsó lemezhez a kampó. Akár van rajta vontatmány akár nincs. Talán ennyi lehet az össz hibája a gépnek, de ez is inkább csak kekeckedés. Összességében még a mai kor erőltetett flitteres világában, az eredetit sőt a helyes járműarányokat is nélkülöző fantáziajárgányok tömkelege között is bármikor megállja a helyét, olyan stabilan, ahogy annak idején a valóságban is számítani lehetett a segítségére ha kellett.
A részletek kialakítása az öntvényből teljesen korrekt és aprólékos
Bár a háttér angolosan európai, azért itt sem mutat rosszul
Korrekt arányok, a kelleténél kissé rövidebb gémmel
Lehet, hogy kéne rá egy új BP matrica?
Munkában
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése