A Ferjáncz Attila féle Renault 5 Alpine
(Majorette)
felújítás, átalakítás
Egy
ismertnek vélt autóról írni nem könnyű úgy, hogy még újdonság
és érdekesség is legyen benne. Az ismertség és népszerűség a
Renault 5 esetében azonban csak az utcai alapváltozatra mondható
el igazán. Ezt ismerték sokan. Mi azonban most egy speciális
változat, az Alpine egy egyedi darabját szemléljük először
típustörténetileg majd méretarányosan.
Mokány, energikus külső
Az R5 ahogy sokan ismerik
Már több, mint negyven éve,
hogy bemutatták a később 5,5 millió példányban gyártott kocsit
a közönségnek. Nem titkoltan az angol, német és olasz kisautók
konkurenciája kívánt lenni, nem kis saját márkán belüli
történelmi alapokon. Három és ötajtós változata volt de
kísérletileg négyajtós lépcsős változata is létezett. A
850-1397 köbcentis motorpaletta minden igényt kielégített, amire
bben a szegmensben szüksége lehetett a kispénzű vásárlónak. A
tágas belsejű kocsi 0,34-es cw értékű volt. Egyszer még majdnem az Év
autója címet is elnyerte.
Szögletesnek tűnik viszont széles is alul
Az R5 Alpine, ahogy már
kevesebben ismerik
Az Alpine nevű verzió
1976-ban jelent meg. Némi huzavona és keveredés, nevek variálása
és használati jogosultságok okán a tuningmodell
Renault-Simca-Chrysler-Alpine-Gordini nevek tetszőleges
kombinációjában jelent meg földrajzi hely függvényében. 1,4
literes OHV motorja volt és már alaphangon is 93 lóerőt tudott az
ötsebességes váltóhoz. Itt, ott optikai feljavítások (könnyűfém
felni, szpoiler, ködlámpák) is voltak már rajta, de még mindig
maradt a torziós rúgózása. A Gruppe 2-es kategóriában
nyomult abban az időben és rendes lóerő hátránya ellenére még
a Mone Carlo Rallin (1977) is ért el dobogós helyezést.
Kellemesen megtervezett színharmónia
Az R5 Alpine amiből csak egy
van
Ez az alcím túlzás, hiszen
egy professzionális versenyzőnek van tréningautója is, ami
majdnem teljesen azonos a versenyautóval. Jelen esetben is így volt
ez annak idején. A professzionális versenyző ez esetben is
Ferjáncz Attila akinek a korábbi autójáról már volt szó ezekenaz oldalakon. Mivel a versenyautók is elfogynak és korszerűtlenek
lesznek egy idő után, szükségszerű a váltás. A
Ferjáncz-Tandari páros a kiöregedett R17 után a Renault
gyár akkori versenyautójába az R5 Alpine-ba ült át 1978-ban. A
kocsi egészen más volt mint az előző, de ez nem volt egyedi eset
a Ferjáncz-Renault versenyautó sorban. Szerencsére a bajnokunk
volt annyira jó és tapasztalt versenyző, hogy a rendre eltérő
motor-elhelyezésű, meghajtású, teljesítményű autókat hamar
megszokta és sikerre vitte.
Az ő R5 Alpine-ja abban az
időben – az ő kezében - egy versenyképes, bár nem túl erős
autó volt. Bár igyekezett fölvenni a versenyt a nyugat-európai
élmezőny többszáz lóerős Porsche, Fiat, Ford versenyautóival
azért a vezetői tudása és tapasztalata mindenképpen szükséges
volt a hiányzó teljesítmény és versenytámogatói háttér
különbségeinek leküzdéséhez.
Dr. Tandari munkahelye felől
Az R5 Alpine amiből valóban
csak egy van
Ez pedig egy 1/64 léptékű,
Ferjáncz-Tandari dekoros Renault R5 Alpine. A Majorette alap jónak
tűnt az átalakításhoz, ezért bele is fogtam a munkába. Arányok, kialakítás rendben voltak. Nyilván
az utcai változat szerepelt a Majorette kínálatban tehát a
kasznit kellett feljavítani kissé. Ez az első szpoiler és az
oldalsó kerékszélesítések kialakításából valamit az így
megszélesített kasznihoz tartozó futómű elkészítéséből
állt. A mintaautó – nagy szomorúságunkra – szintén
megsemmisült az idők folyamán így csak a korabeli fotók
szolgáltak támpontul az átalakításokhoz. A szpoiler
sztirollapból formázódott megfelelő alakúra. Szintén ebből az
anyagból alakítottam ki kissé plasztikusra a rendszámot és a
két, fehér burkolatot imitáló ködlámpát. A kerékszélesítéseket
késtapaszból alakítottam ki formára és csiszoltam a helyes
méretűre.
A kiindulási helyzet
Szélesednek a sárvédőívek
A kerékjárati ívek nagyon
szűkösek lettek egy versenyautónak amelynél a kerekek külső
síkja a lehető legszélesebb pozícióban, tehát a kaszni vagy
jelen esetben a kerékszélesítés külső élével esnek egybe. A
Majorette a kerekeket a kaszni belsejébe bújtatta el, nem kis
gondot okozva ezzel az újraértelmezésnél. A fentiekből egyből
lejön, hogy a kasznit is kissé meg kellett köszörülnöm, hogy a
szélesebb és formásabb – de azonos átmérőjű (!) Matchbox
kerekek aláférjenek. A végeredmény pedig úgy gondolom hozza azt
az érzést ami az eredeti autónál is érezhető: egy nagyon
stabil, tömör kis gép, sarkokban a kerekekkel.
A matricadekoráció – mint
már korábban is szó volt róla – egy bizonyos állapotában
ábrázolja a híres versenyautót, hiszen azon is időről időre
módosult valamennyit a matricázás. Néhány korabeli logo még
fellelhető, de jónéhányat megszerkesztettem a fellelt fotók
alapján.
Nagy kár, hogy nincsen egy versenyautó
archívum, ahová az egyes versenyeken induló autókról készülő
fotók kerülhetnének archiválás céljából a későbbi
nemzedékek okulására, szórakoztatására, okosodására. Az a
kevés újra megépített vagy rendbehozott versenygép már ezen az
úton halad, de még többre volna szükség, hogy például a ralli
hőskorát vizuálisan is vissza lehessen idézni.
A kisautó még kapott új
ablakokat is, a kopottas régiek helyett és így már büszkén
csatlakozhat a léptékhelyes Matchboxpark-Renault-Ferjáncz
házimúzeum már meglévő tagjához. És várakozóan tekint az
eljövendő példányok felé…
Mintha kanyarba fordulna éppen
Ismerős kontúr kissé kiemelt kasznival, combos kerekekkel
Az egyik (nyugdíjas) előd figyel a műhelyudvarban hátul
Versenyre kész
Korhű matricák mindenhol
Ez is "KELL" kategóriás. ;-)
VálaszTörlésZseniális! Én is kérek!!!
VálaszTörlésNagyon tetszik :) és ha kell még infó a kocsiról nálam van még bőven!
VálaszTörlés