Tehén helyett sitt
A Dodge teherautóiról már
volt szó itt, és itt, ám a mai Dodge egy európai változat. Nem csőrös viszont attól még népszerű volt, Nagy Britanniában rengeteg változat futott belőle, nem csoda ha a Matchbox is megmintázta és elég sűrűn alkalmazta, számos funkcióban.
Az eredeti teherautó a Dodge 500-as sorozat, melyet az 1960-as évek elején kezdtek el kifejleszteni, de csak 1964-ben jelent meg a piacon. A később "K" sorozatnéven is nevezett teherautó család számos felépítménnyel (akár még billencsként is) vagy akár felépítmény nélkül is kapható volt, különböző teherbírásokkal 11-16 tonnáig, rövid és hosszú tengelytávval és akár háromtengelyes vagy négytengelyes változatban is. Dízel erőforrás hajtotta, viszont abból háromféle gyártmány is belekerülhetett (Chrysler V6-V8, Cummins V6-V8, Perkins sorhatos), így a teljesítménye 350-470 lóerő között változott. Ehhez tartozott alapesetben egy ötsebességes váltó. Előremutató volt a fülke dizájnja is, kényelmes jól átlátható munkahelye volt az ebben dolgozó sofőrnek. A modern tervezési elveknek megfelelően a szereléshez előrebillenthető - háromszemélyes - fülkéből menet közben is jó volt a kilátás. Nemcsak a fülkébe történő beszállás volt könnyű az alacsonyra tervezett fülkekialakítás miatt, hanem az egész hátsó rész is a megszokottnál alacsonyabban volt. Érdekesség a kocsival kapcsolatban, hogy a gyár (talán nem csak egyedül ők) csak alapozó festéssel látták el a kész kocsikat és a tulajdonos festette rá a saját ízlése szerint a fényezést.
Nálam ott kezdődik a történet,
hogy hozzám jutott egy Matchbox Dodge tehénszállító változat, hivatalos nevén Cattle Truck. Az 1976-os megjelentetésű kisautó többféle keréken is gurulhatott és szép kidolgozású volt. Még szállítmány is tartozott hozzá, két - a korábbi változatból jól ismert - tehén formájában melyek vagy feketék vagy fehérek voltak. A Matchbox számos színváltozatban kiadta ezt a modellt, sárga, kék, metálbordó és egyéb a funkcióhoz nem illő fülkeszínekhez szintén hozzá nem illő, feltűnő színű felépítményeket párosítottak. Ez a későbbi fajta, amelyiknek ritkított
palánkjai vannak (a másik a telipalánkos a korai változat). Ilyenem már volt és ennek a
példánynak a palánkja is erősen megsérült korábban, tehát arra gondoltam, hogy valami
másik, az eredetitől és a megszokottól eltérő felépítményt teszek rá.
Kezembe
akadt a Matchboxnak egy látványos ámbár érthetetlen műve az Articulated Truck ami egy fantáziaszülötte billencs teherautó, amelyik nem elöl "kormányzódik", hanem a fülke és a puttony között levő forgástengelyen tud elfordulni egymáshoz képest a két rész. Pontosabban
ami hozzám került, az már csak annak a hátsó, puttonyos része volt, ami egyelőre csak a sorsára várt a dobozban. Eljött az idő a hasznosítására. Eldőlt, hogy
ez a felépítmény kerül majd a tehenes teherautó ketrectől megszabadított alvázára a teheneket körülvevő rácsok helyett.
Levettem róla a kerekeket rögzítő alváz
részt, majd az alsó rögzítőfüleket is levágtam róla, hogy az alsó síkja rendesen
felfeküdjön a teherautó alvázára. A festése teljesen ép volt, így ezt
meghagytam eredetiben. A teherautó alvázáról a maradék első tengelyt lefúrtam,
a hátsó tengely már korábban leesett róla. Egy erősebb, de legalábbis terepes
kereket kerestem rá a dobozból, hogy ezáltal is még inkább módosuljon a kocsi
karaktere. Az első kerekek tengelyét ragasztóval rögzítettem az eredeti helyen,
míg a hátsóké a karosszéria és a padlólemez egymáshoz erősítésekor került a
helyére.
További extraként került rá
előre egy drótból hajlított gallytörő rács illetve hátulra egy lökhárító
(hivatalos nevén: aláfutás gátló). Erre festettem föl a korábban erősen hiányzó
hátsó lámpákat is.
Mivel ebbe a kisautóba már erősen belenyúltam, így kedvet kaptam, hogy megtöltsem egy kis élettel rakománnyal a puttonyt. Törmeléket képzeltem el ide vagyis ezt kellet megmintáznom. Különböző méretű magvakat, szemcséket kevertem össze ragasztóval, majd beletettem drótokat, pálcikákat így imitálva egy házbontásból származó rakományt. A megkeményedett masszát azután befestettem és így már teljesen autentikus lett a plató tölteléke.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése