2020. március 16., hétfő

Mercury-k összehasonlítása

Akkor és most, ezt és azt
felújítás, összehasonlítás



Többféle értelemben is. Egy összehasonlító tesztben ez evidensnek tűnik. A két alanyunk ugyanazt azt az 1968-as Mercury Cougart modellezi meg. Azonban a két kocsi között van több, mint 48 év, hiszen a Matchbox kisautója 1971-es megjelenésű, míg a szóban forgó Hot Wheels modell 2019-es kiadású. 

A szélvédők alakja jó, a dőlésszögük már nem annyira

Más kor, más cég, más állapot. Talán érdemes azért összenézni őket, hogy milyen különbségeket érlelt meg az idő a közel fél évszázad alatt. Számít-e vajon, hogy mely korban modelleznek meg egy létező izomautót. Vannak-e prioritások és mi a mérték az esetleges torzításoknál. Izgalmas ilyen filozofikus szemmel is megnézegetni a kisautókat.
Fontos még kiemelni, hogy az újabbik (Hot Wheels) modell teljesen szűz példány míg a másikat (Matchbox) én újítottam föl és alakítottam át egy kicsit. Kimondottan a teszt kedvéért igyekeztem valami hasonló (nem azonos!) fényezést kitalálni és hasonló (nem azonos!) dekort kézzel ráfesteni, hogy még több kapcsolat legyen közöttük.

A felújítandó

Ezt a tengelyrögzítést még ki kell javítani

Készül a motorházfedél

Meg kell említenem az átalakítást is, hiszen a Matchbox eredetileg  - a kor érdekfeszítését meglovagolandó - erősen kiálló motorral alkotta meg a kisautót. Ami már akkor is a fantázia terméke volt. Tudom, hogy léteznek ilyen autók is, ahol a motorház fedél (mai szóval helytelenül: géptető, valójában gépháztető) síkja fölé is kitüremkednek bizonyos alkatrészek, de ezek azért nem mindennaposak még arrafelé sem, kiváltképpen nem sorozatgyártásúak. Tehát ha korrektül akarok összehasonlítani, valamint az ízlésemhez közelebb álló kisautót akarok a vitrinemben elhelyezni akkor ehhez kellett egy motorházfedelet alkotnom. (Zárójelben jegyzem meg a fanatikus eredetiség rajongók számára, hogy a műtét egy másodpéldányon történt, az eredetileg kiálló motorú is megvan a polcon, a helyén.)

Ennyivel magasabban van a Matchbox, és mintha vékonyabb volna az eleje

Egy kis történelem a kocsi eredetijéről: A Mercury Cougar 1967-ben jelent meg az izomautó kategória minden jellemzőjével kialakítva. A Mustang nagytestvére lett (3" tengelytáv különbséggel többek közt), hiszen a Ford konszernnek a középkategóriában  már az megvolt, és kellett egy nagyobb, elegánsabb modell is. Ez lett a Cougar, a Mercury divízióból. Nem véletlenül rengeteg azonos alkatrészük volt. A kocsi igen népszerű lett és a Cougar adta 2002-ig, a modell befejezéséig a Mercury eladásainak jelentős részét a maga közel hárommilliós példányszámával.


Kétajtós, B oszlop nélküli kialakítású karosszéria, V8-as 4,7 vagy 6,7 literes motorválasztékkal. Érdekes dizájneleme a kocsinak a függőleges rácsozás, amely megjelenik mind a homlokfalon, mind a hátsó függőleges elemen. Csakhogy míg az első rácsozás a hűtőráccsal egybekombinált lámparejtő burkolat, addig a - rendszám kivételével - a teljes hátsó elem egy lámpatömböt képez. További érdekesség még, hogy a lámpaegység mindkét oldalon három kisebb egységre van osztva, azonban ezek csak a világítás közben láthatóak így. Továbbfokozva a műszaki kialakítást az indexláma működését úgy oldották meg, hogy a három lámpaegységben futófényként jelenik meg az indexlámpa funkció. Természetesen amerikai szabványoknak megfelelően az indexlámpa piros színű itt is, ezért nem okozott problémát egy búra alá rejteni a különböző funkciókat. indexeléskor tehát lekapcsol a világítás és elindul a futófény. Az Audi a 2010-es évek végétől rátalált ismét erre a megoldásra, természetesen már változó színű led technikával megoldva.
 

Azért elöl is volt benne érdekesség. A lámpák elé leereszkedő fedél szintén nagyon dögösnek tűnik. Ezt egy vákuumos rendszer mozgatta, pontosabban emelte föl ha a világítást bekapcsolták. Viszont valószínűleg ez is gyakran elromlott mivel hamarosan kitalálták, hogy alaphelyzetben fölnyitva van a fedél és a vákuum pedig lenn tartja csak zárt állásban. Így ha elromlik a levegős rendszer akkor automatikusan kinyílik a fedél. Ez volt azonban az első és egyetlen fedett első lámpás Cougar.
A Motor Trend magazin 1967-ben az év autójává választotta. Ezt az első sorozatot 1969-ig gyártották. Természetesen azóta számos generációja volt de jóval kisebb figyelmet kaptak már az utódok, bármennyire is próbálták ötvözni az eredeti vonalakat az adott kor dizájn elvárásaival.

A két kisautót egymás mellé téve jól látszanak a hasonló megoldások illetve az eltérések is. A méret/léptékbeli különbségektől most tekintsünk el. A HW modernebb felfogásban értelmezte a dolgokat, más szempontok manapság a fontosak. Erős kerékszélesítések, nagy kerekek, teli felnik. Mintha az egész kocsi is kicsit szélesebb lenne összhatásában. Vélhetően ez a mindent letipró megjelenés volt a cél, és ezt rendesen hozza is. Mellette a régi egészen nyúlánknak tűnik. Talán ez utóbbi áll közelebb a valósághoz. De nézzük meg az egymásra montírozott fotókat.

Kontúrok összehasonlítása az eredeti autóéval, fönt a Matchbox, lent a HW

A Matchbox esetében (fölső kép) látszik, hogy a kontúrok jól illeszkednek, tehát nem torzul a karosszéria ezen dimenziója. A magasságbeli eltérést a kocsi hátsó kerekének a mérete okozza. Ezt eltúlozták kissé, de a kor trendjének megfelelő. Valójában az első kerék is nagyobb, mint amilyennek léptékhelyesen lennie kellene, de ez nem olyan feltűnő. A lökhárítók oldalnézete és a szélvédő dőlésszöge is rendben van.
A HW kontúrja is rendben levőnek tűnik, azonban feltűnően döntöttebb az első szélvédő a valósághoz képest. A sárvédő szélesítések és a nagy kerekek miatt a sárvédők alakja picit más de ez belefér. Viszont kissé rövidebb a kocsi orra.

Hátulról is össze lehet hasonlítani őket egymással

Hátulról ránézve látszik, hogy a két kisautó egyikén sem érték el a hátsó lámpák keskeny de széles kialakítását, jóval keskenyebbre vették azokat. Viszont a függőleges bordázat mindkét kisautó esetében remekül megformázott. A hátsó lökhárító a Matchbox esetében köszönőviszonyban sincs az eredetivel. A HW esetében már iparkodtak valami hasonlót megszobrászkodni, de ott is már lejárt a péntek délutáni műszak, így egybevették gyorsan a lökhárítót és a kipufogókat a hátsó-alsó karosszérialemezzel.

A HW egészen jól megcsinálta


Fölnyitott lámpafedélnél egészen másképpen mutat az autó

Ehhez képest elölről a HW teljesen rendben levőnek látszik, talán itt is kicsit keskenyebb a rácsos rész a kelleténél de egyáltalán nem zavaró. A Matchbox kinyitott állapotban mintázta meg a lámpavédő lemezt, tehát a lámpák látszanak. Ez teljesen jó így is, viszont a hűtőrácsot középen kettéválasztó, lenyúló karosszéria rész lenyúlását félúton abbahagyták. Ami persze csak az eredetivel (vagy a HW példányával) összevetve zavaró, amúgy szép úgy is.

Azok a lámpák lehetnének szélesebbek is

Mindkét kocsi azonban - a kis formai hibák ellenére - nagyon jól hozza az izomautók brutális megjelenését. És végül is ez a lényeg, szemet gyönyörködtető, nosztalgikus kisautó mindkettő.
Kicsit sok ez a nagy fehér felni, azontúl messze nem korhű

Tetszik a régin a teljesen piros beltér

A dekoráció nem utánzás akart lenni, csak valami nagyon hasonló

A nagy hátsókerék ma már nem menő, ma már mind a négy kerék nagy...



























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése