2020. március 11., szerda

Skater

Volkswagen Sharan




A jóval korábban megjelent írásomban egy Volkswagen T4-es buszt jártam körbe. Ez egy speciális kiadású T4 lemakettezése volt. Viszont a hivatkozás oka az, hogy a jelen kisautó szoros kapcsolatot ápol azzal a járgánnyal. A Kistestvére, konkrétan.
Ahogyan ott is le van írva a Volkswagen időnként kiadott "sondermodelleket", így történt ez a Sharannal is. Ez lett a Skater.

Miből is áll egy Skater, miben különbözik a sima Sharantól?





Az alapvető különbség a szín. Ez egy Spice green nevű világos zöldes sárgás pasztell árnyalatú gyöngyházmetál szín. A Skater esetében a lökhárítók is ilyen színűek. A beltérben is ez a színvilág folytatódik. Az ülések (7db) és a kárpitozás is a karosszéria színével egyező, az ülőlap csíkja pedig szürke, egyedi nyilas mintájú dekorációs csíkokkal. A műszerfal színe is - a műszerek hátlapjának kivételével - a kaszni színével egyezőárnyalatú, de már nem metálosan csillogó. Hőszigetelő üvegezés, fordulatszámmérő, ködlámpa, központi zár, könnyűfém felni tartozott a felszerelések közé. Elől a bal oldali lámpa fölött valamit hátul-oldalt a jellegzetes Skater felirat található. A Skatert 1997 ősze és 1998 tavasza között gyártották és forgalmazták.

A valóságban hogy is lett ez a hármasiker?
Nem egypetéjűek az biztos, ezt már előre kijelenthetem. Bár egy helyen, azonos időben fogantak fejlődtek (A Ford és a VW konkrétan 1995-ben mutatták be a sajátjukat, a Seat egy évvel később), azonos emberek bábáskodtak fölöttük (vezető dizájner az amerikai Greg M. Greeson), mégis a részletekben némileg eltérnek egymástól.  



Akkoriban indult be a kisbusznál valamivel kisebb, személyautós jellegű (ma úgy hívják a kategóriát hogy MPV vagyis Multi-Purpose Vehicle>>többfunkciós jármű) hétszemélyesek térhódítása a Chrysler Voyager és a Renault Espace nyomán. Mivel egy nagy lehetőségnek tűnt, a két nagy konszern sem maradhatott ki belőle, azonban elsőre egyikük sem merte önállóan elvállalni. Ezért döntöttek a közös kezdés mellett, ami a későbbi generációknál megváltozott, és így a kocsik már külsőre is elkezdtek egyre kevéssé hasonlítani egymáshoz. Mindkét gyárnak volt bőven a készleten a különböző féle motorokból (Mondeo, Scorpio, Passat illetve Golf modellekből), így azokat rakták a modellekbe (a VW konkrétan ötfélét). A gyártás egyébként mindhárom modell esetében a Portugáliában történt, egy közösen létrehozott gyárban. A Sharan perzsa szó, a királyok hordozóját jelenti.
Sharan vagy Galaxy vagy Alhambra? A három gyárnak majdnem azonosak a modelljei, inkább csak apróbb, elsősorban a lámpák kialakításában észrevehető különbségek vannak a három gyár gyártmányai között (kívülről). A belső szerkezeti elemekben vegyesen vannak Ford illetve VW megoldások. Tanulmányozva a kocsit és ismerve a Volkswagen remek megoldásait egy-egy műszaki kérdésre vagy alkatrészre, sajnos sokszor nem annyira a technika és a jobbik megoldás győzedelmeskedett, hanem valamilyen más szempont... Aki ismeri a Ford dolgait, az tudja mire gondolok.



Tehát, ha a nagytestvér már előállt, ideje a kicsit is megépíteni. Tudomásom szerint sem a Matchbox, sem a Hot Wheels nem adott ki Sharan, Galaxy, Alhambra kisautót így bővítenem kellett a kört. Végül egy Siku VW Sharant és egy  Realtoy gyártmányú Ford Galaxy-t kaptam ajándékba Játékdokitól. A Siku egy ADAC kialakítású és jó állapotban levő kisautó volt. Mivel Siku, ezért a léptéke is eléggé látható módon eltér a szokott Matchbox mérettől, nehezen tehető például a Transporterek mellé. Az állapota teljesen elfogadható volt, így ezt meghagytam ebben az állapotban egyelőre és a másik kisautó átalakítása mellett döntöttem. 



A Realtoy egy szép kis autót alkotott ezzel a Galaxyval, arányos formás megjelenésű a gép. A beltér is nagyon jól közelít a valósághoz, bár itt meg kell említeni, hogy a Sharan/Galaxy egyterűekben a hátsó ülések egyesével vannak rögzítve, így bármelyiket ki lehet venni. Ezen túl a rögzítési pontok is szinte hálószerűen vannak kialakítva a padlólemezen. Ennek megfelelően számtalan üléselhelyezési variáció kialakítható. A kerekei eléggé szélesek, sportosak, de maga a kocsi sem egy ügyetlen forma, vagyis jól illeszkednek alá a monstre széles kerekek.


A Sharan nagyjából annyiban tér el külsőleg a Galaxytól, hogy más a homlokfal és az első lámpák kialakítása valamint a hátsó lámpák és a köztük levő rész kialakítása. A hátsó lámpák átalakításásnál a kisautó esetében noncsen gond, azt a festék megoldja. Az elején viszont más a hűtőrács. A Fordos lapos elipszist letömítettem és a kicsit szögletesebb VW verziót csiszoltam ki belőle. A lámpák formája elsősorban a megfestésükkor alakul ki ebben a léptékben, tehát ez nem jelentett gondot.



A szétszedés és az alapozás után a szín következett. Történetesen az ablakunkból látható igazi Sharan Skater apróbb karosszériajavításaihoz a barátom kevertetett gyári színkód alapján igazi Spice zöldet szóróflakonban. Ezt kértem kölcsön ismét egy fújás erejéig és így lett az én Skater-emnek is eredeti színe. A belteret is lefújtam ezzel a színnel, de ott nem kapott lakkfelületet mivel ott kárpit van. A kerekeit is kicseréltem az eredeti szerencsétlen görgőkről egy Matchbox garnitúrára. Így már vitrinben is odaállhatott a nagytestvére mellé az egyetlen kisautó méretű Füzike*.

*= A név természetesen a színdonor Sharan Skater beceneve, kölcsönvéve. A szín láttán az elnevezés érthetővé válik.












 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése