Arányosan, szépen megmintázott oldal
Egy
rövid kis T4 Transporter történelem mindjárt az elején, mielőtt a konkrét
esetet megvizsgálnánk közelebbről. A T4
jelű furgon/busz 1990-ben jelent meg. Ez volt az első a transporterek
sorozatában amely orrmotoros, kizárólag vízhűtéses és fronthajtásos (később
akár összkerekes is) volt. A megelőző verzióban, a T3-ban már voltak elég
vegyes motormegoldások, boxer/sor, víz/levegő, benzin/dízel és ezek
kombinációi. Már itt fölmerült egy esetleges orrmotoros verzió de az igazi
áttöréssel még várni kellet a T4 dizájn megjelenéséig. Aztán meg folyamatosan
gyártották 14 éven keresztül és így a második helyre került a T1 után a
gyártási hosszt tekintve. A karosszéria kialakítások szintén számos változatra
– és az egyebekkel (pl. motor, hajtás, vagy felszereltség) való kombinációjukra
- adtak lehetőséget. Készült a sima doboz, platós, duplakabinos, kombinált és
busz változat is.
Természetesen ezeken belül is voltak alváltozatok, különleges felépítmények, egyedi kialakítások is. Kétféle tetőmagasságban volt kapható gyárilag (standard:1940mm és high-top: 2430mm). A kempingbuszok tetővariációiba most ne menjünk bele, mert azok sokféle gyártó, sokféle modellje alapján igen változatosak tudtak lenni. Rövid és hosszú tengelytávval is lehetett kérni. A hátsó ajtó kétfelé vagy fölfelé nyitható verzióban készült. 1996-ban kissé módosítottak az orrkiképzésben a Caravelle, Multivan változatoknál (a többinél csak 1999-ben), amit elsősorban a kissé trapéz alakú első lámpákról lehet fölismerni. Az oka egyrészt az időszerű ráncfelvarrás, másrészt, hogy elférjen az elejében a VR6 motor. Ezt a változatot már hátsó tárcsafékkel szerelték. Természetesen készült belőle viszkószkuplungos, összkerék meghajtású változat is, Syncro néven. 2.4D, 2.5Tdi és 2.5 literes benzines motorral szerelték őket és mindkét tengelytávhoz is rendelhető volt. Némely változatnál mechanikusan zárható differenciálzár is került bele. Ekkor a pótkerék vagy kívülre vagy a csomagtartóba került a megszokott tárolóhely helyett.
A benzines motorok
az 1,8 literes 67 lóerőstől a 2,8 literes V6-os kétszáz lóerősig léteztek,
dízelek az 1,9-től a 2,5 literes 149 lóerős turbodízelig. A Transportereket
hagyományosan Hanoverben gyártják. Készült belőle mentő, tűzoltó, rendőrségi,
autószállító, billencs, taxi, kerekesszék szállító, büfékocsi, luxusbusz és
természetesen az örök vonal a kempingbusz/lakóautó vonal, valamint még egy
csomó érdekes variáció.
A busz irányon elindulva két részre lehet osztani a T4 vonalat. Egyrészt az egyszerűbb busz kivitelre (lásd munkásbusz) másrészt az igényesebb változatokra. Ezek pedig a Caravelle és a Multivan valamint az ezekből továbbvitt lakóautó változatok (pl. Westfalia). Innen tovább fejtve a lehetőségeket jöttek létre az úgynevezett Sondermodellek amik egy-egy időszakosan és/vagy limitált szériában készült speciális jellemzőkkel bíró változatokat jelentettek. Allstar, Atlantis, Classic, Family, Generation, Highline, Last Edition, Special, Tim & Tom, Topstar. Nekünk most a Topstar jutott egy kicsit részletesebb típusismertetés erejéig.
Evolúció
Miként lett nekem Topstarom?
A dolog két egészen távoli szálról indult el, hogy valahol ebben a bejegyzésben összeérjenek és értelmet kapjanak kisautós vonalon is. Történt ugyanis, hogy a barátom a család bővülésének megkésett ritmusában elhatározta, hogy egy Volkswagen Sharant szerez be maguknak. De ő nem az a típus aki holmi közönséges dolgokkal megelégszik: elkezdte a kutatást valami érdekesebb kivitel után. Ekkor akadt rá a Skater nevű limitált szériájú sondermodellre. Erre a változatra leginkább a halványzöld fényezés és az ugyanilyen árnyalatú kárpitozás a jellemző. Továbbkutatva kiderült, hogy ennek a Sharan Skaternek van egy nagyobb testvére is a T4 Topstar. Kevéssé ismert, ezért sem hallottam még róla eddig. Ugyanaz a szín (itt némi szürke (fénytől függően szürkéskék) alsó elemekkel kiegészítve), ugyanaz a kárpit, ugyanaz a stílus. Be is szerezte az autót a német piacról így jobban el tudtunk merülni a részletekben és a nagytestvéri kapcsolatban. Miből is áll egy Topstar, miben különbözik a sima Multivan-től?
Nagyon kevés autórajongó mondja meg ebből a látványból, hogy ez egy Volkswagen T4 akar lenni
Az
alapvető a szín. Ez egy Spice
zöld nevű világos zöldes sárgás pasztell árnyalatú gyöngyházmetál szín. A
Topstar esetében a lökhárítók középszürke árnyalatúak és a busz oldalán, a
lökhárítók magasságáig szürke sáv egészíti ki. A beltérben is ez a színvilág
folytatódik. Az ülések (7db) és a kárpitozás is a karosszéria színével egyező,
az ülőlap csíkja pedig szürke, egyedi nyilas mintájú dekorációs csíkokkal. A
műszerfalon a műszerek hátlapjának a színe is a kaszni színével egyezőárnyalatú, de már nem metálosan csillogó.
2,5
literes TDI vagy 2,8 literes VR6 benzines erőforrással szerelték. A kerekei BBS
alufelnik. Az első ülései fűthetőek, karfásak, elforgathatóak. Külön
olvasólámpákat helyeztek el az üléseknél. Hőszigetelő üvegezés, bőr
kiegészítők, fordulatszámmérő, ködlámpa, központi zár tartozott a felszerelések
közé. Elől hátul a lámpák fölött a jellegzetes Topstar felirat.
A
Topstart 1997 ősze és 1998 tavasza között gyártották és forgalmazták.
A
másik szál onnan indul, hogy emlékeim szerint valahol lapul egy Welly
márkájú, nem túl pontos és nem is túl szép T4 a dobozomban, jobb sorsra várva. Nem
kellett több, összeraktam a két vonalat és mindjárt eldőlt: egy kis T4 Topstar
lesz az elfekvő spiáterből.
Kisautózás Topstarral
Pár szó azért erről a kisbuszról is had ejtődjön. A modell alján T4 VAN név van fölírva ami nem kicsit képzavaros. Ez a fogalom ugyanis a zárt áruszállítókra vonatkozik, a szóban forgó járgány pedig egy kisbusz. Amúgy a forma meg a belső tér kialakítás megfelelő, a sok ülést is rendesen megformázták. A rendesen itt azt jelenti, hogy meg van darabra, meg van formázva de nem az eredetinek a kicsinyítése. A kormány nagyon egybenőtt az alatta levőkkel, ez sajnos eléggé látszik. Ezeknek a részleteknek a jobb kidolgozását itt nem is várhatjuk, ezért ugorjunk tovább.
Kisautózás Topstarral
Pár szó azért erről a kisbuszról is had ejtődjön. A modell alján T4 VAN név van fölírva ami nem kicsit képzavaros. Ez a fogalom ugyanis a zárt áruszállítókra vonatkozik, a szóban forgó járgány pedig egy kisbusz. Amúgy a forma meg a belső tér kialakítás megfelelő, a sok ülést is rendesen megformázták. A rendesen itt azt jelenti, hogy meg van darabra, meg van formázva de nem az eredetinek a kicsinyítése. A kormány nagyon egybenőtt az alatta levőkkel, ez sajnos eléggé látszik. Ezeknek a részleteknek a jobb kidolgozását itt nem is várhatjuk, ezért ugorjunk tovább.
A
szétszedés és az alapozás után a szín következett. Történetesen a most
beszerzett igazi Sharan Skater apróbb karosszériajavításaihoz a barátom
kevertetett gyári színkód alapján igazi Spice zöldet szóróflakonban. Ezt kértem
kölcsön egy fújás erejéig és így lett az én T4 Topstar-omnak eredeti színe. A
belteret is lefújtam ezzel a színnel, de ott nem kapott lakkfelületet mivel ott
kárpit van. A kerekeit is kicseréltem az eredeti szerencsétlen görgőkről egy
Matchbox garnitúrára. Így már rendesen összeállt a kép és előállt a - vélhetően
egyetlen – kisautó méretű Topstar.
*= A név természetesen a színdonor Sharan Skater beceneve, kölcsönvéve. A szín láttán az elnevezés érthetővé válik egyből.
*= A név természetesen a színdonor Sharan Skater beceneve, kölcsönvéve. A szín láttán az elnevezés érthetővé válik egyből.
Innen is tökéletesen néz ki, mind formailag mind részleteit tekintve
Az orr kialakítása nagyon nem szerencsés, ezt még a festés sem tudja elrejteni vagy túlságosan kijavítani
Lámpák itt is ott is
A homloklap/szélvédő dőlését nézve is látszik a sorrend
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése