Ez a kisautó egy alapos átalakítás után
kerülhetett be a tűzoltóautós sorba. A modell valaha a Matchbox Ford
teherautójának konténerszállító változata volt. Közepesen leharcolva került
hozzám, de én a felújítás röghöz kötöttsége helyett a teljes átalakítás mellett
döntötte, Az eredeti konténeres felépítmény valamint az eredeti teherautó típusismertetője máshol már megtekinthető volt korábban a szomszédban, viszont amit én terveztem csinálni
vele, arra még nem volt példa.
A tűzoltóautók – hivatalos nevükön: szerek
– között egy igen lényeges helyet foglal el a vízszállító szer. Tűz bárhol
keletkezhet, olyan helyeken is ahol nincsen a közelben tűzcsap vagy egyéb
vízvételi lehetőség. Mivel egy átlagos fecskendő víztartálya általában 2-4
köbméteres, belátható, hogy intenzív, vízhálózattól távoli oltásnál hamar kell utánpótlást
biztosítani. Erre használják a vízszállító szert. Méretétől függően 6-20 köbméter vizet is
képesek elszállítani, hiszen más funkciójuk nincs, szemben a fecskendőkkel,
ahol egyéb eszközöket, személyzetet is kell szállítani.
Nyilván a kocsik méretezésénél ezt az iszonyú terhelést figyelembe kell venni. További szempont, hogy a kocsik tengelyterhelése is olyan legyen ami bármely közúton megengedett. Ezért előfordulhatnak akár négytengelyes változatok is. Azonban a legtöbb vízszállító a hagyományos teherautó alvázakra készülnek, általában 2 vagy három tengellyel. Ezek használhatók a legpraktikusabban. A víz mellett habképző anyag is előfordul, a kocsikon természetesen külön tartályban. Az autón a nagy, általában alumíniumból műanyagból vagy alaktartó gumiból készült tartályok mellett legalább egy nagy teljesítményű szivattyú is van a gyors feltöltés érdekében.
Nyilván a kocsik méretezésénél ezt az iszonyú terhelést figyelembe kell venni. További szempont, hogy a kocsik tengelyterhelése is olyan legyen ami bármely közúton megengedett. Ezért előfordulhatnak akár négytengelyes változatok is. Azonban a legtöbb vízszállító a hagyományos teherautó alvázakra készülnek, általában 2 vagy három tengellyel. Ezek használhatók a legpraktikusabban. A víz mellett habképző anyag is előfordul, a kocsikon természetesen külön tartályban. Az autón a nagy, általában alumíniumból műanyagból vagy alaktartó gumiból készült tartályok mellett legalább egy nagy teljesítményű szivattyú is van a gyors feltöltés érdekében.
A víztartállyal
ellátott tűzoltószerek esetében szabály, hogy csak teljesen feltöltött vagy
kiürített tartályokkal szabad közlekedni. Ennek magyarázata egyszerű. Hiába
vannak a tartályokon belül osztólemezek, melyek a benne levő folyadék nagy
tömegű hirtelen meglódulását hivatottak csökkenteni, egy félig töltött tartály
esetében is néhány száz kiló vagy akár egy-két tonna víz ha megmozdul, akkor
igencsak váratlan mozgásokra képes, melyek felkészületlenül érhetik a sofőrt.
Ekkora oldal vagy hosszirányú hirtelen mozgást amúgy sem lehet gyorsan és jól
korrigálni. A szerkezeti elemek váratlan terheléséről nem is beszélve.
Járművenként minimum 2 darab szívócsonk és 4-6 darab nyomócsonk található. A
szivattyúk folyadékszállítása normál nyomáson 2400 liter/perc körül míg nagy
nyomáson 300 liter/perc körül van. A kocsikon előfordulhatnak még szórófejek is.
Elsősorban útfelület tisztításához vagy avartűz oltásához installálva (mint egy
locsolókocsinál), de akadnak speciálisan rézsűoltásra kialakított
porlasztófejek is. Nagy ritkán előfordulnak a víz vagy habágyúval felszerelt tartályos felépítmények is. A kocsik tartozéka még valamennyi tömlő is, melyekkel
a vizet tudják felszívni a tartályaikba.
A konténeres már hiányos felépítménnyel érkezett
Szerkezetileg nagyon stabil, hiszen van vastag tengely, de nincs rugózás
Készül a felépítmény
Az én kisautóm tehát egy ilyen
vízszállítóvá vált. Az eredeti felépítmény, a konténertartó plató helyére egy
sztirollemezből készült merevített dobozt készítettem. Nyilván a megfelelő külső formai kialakítással,
ahogy az a valóságban is van, vagy lehetne. Hiszen nem egy szabályos testről van szó, hanem
az autó alakjához és a funkcióhoz illesztett burkolatokat nagyon is célszerűen
alakítják ki eredetiben is.
Itt is tudni kell azt, hogy a felépítményeket külön gyártók gyártják és esetenként egyedi megoldásokat is alkalmaznak. A kocsin a tartályon kívül el kell helyezni a csöveket, szerelvényeket, egyéb tartozékokat is, biztosítani kell a helyet a szivattyúnak is. Ezek mind nem látványosak annyira ezért van a doboz hatás. A kocsi tetejére kétoldalt egy-egy tömlőtartó csőhüvely került. A kerekek közötti oldallemez mögé általában kisebb eszközök számára készülnek tárolórekeszek. Ezeket a felépítménytől elkülönülten erősítettem föl mivel köztük ott van maga az eredeti plató.
A doboz összeállt
Pontos illesztésre vár
Az alumínium redőnyök készítés közben
Immáron teljes oldalburkolattal a két kerék között
Itt is tudni kell azt, hogy a felépítményeket külön gyártók gyártják és esetenként egyedi megoldásokat is alkalmaznak. A kocsin a tartályon kívül el kell helyezni a csöveket, szerelvényeket, egyéb tartozékokat is, biztosítani kell a helyet a szivattyúnak is. Ezek mind nem látványosak annyira ezért van a doboz hatás. A kocsi tetejére kétoldalt egy-egy tömlőtartó csőhüvely került. A kerekek közötti oldallemez mögé általában kisebb eszközök számára készülnek tárolórekeszek. Ezeket a felépítménytől elkülönülten erősítettem föl mivel köztük ott van maga az eredeti plató.
A dekoráció felhelyezése és a kis gyöngyökből készült kékfényesítés
után már valójában is vízszállítónak látszik az egykori sittes autó. Egy két extra is került rá, mint például a hátsó munkareflektorok, szintén üveggyöngyből.
A sorozat eddig megjelent tagjai:
Nice!
VálaszTörlésNagyon szép lett... mint mindig!
VálaszTörlés