Peugeot 205 Turbo T16
(Matchbox)
felújítás
A Matchbox egyik igen jellegzetes kisautója a 205 T16. A cég történetében csupán két Peugeot szerepel, ő az egyik. Tömzsi megjelenésével, autentikusnak tűnő színes dekorjával és a felnyíló nagy hátuljával igen sokak figyelmét felkeltette és a játszhatóságon túl talán az eredeti autó sikerei is a gyűjtők kedvencévé tette. Nincs is sok belőle a piacon ma már, pláne elfogadható állapotban. De mi is az elfogadható állapot?
Míg a legtöbb korábbi Peugeot-t a Pininfarina tervezte, a 205-ös a Gérard Welter vezette formatervező csapat munkája. Ráadásul Paul Bracq, alkotta meg a belsejét. A 205 volt az első kisautó, amely igen széles és változatos motorválasztékot kapott – 45-től 200 lóerőig! Az 1983-asbevezetése után a kínálat a GTI-vel és Turbo 16-tal bővült.
A Peugeot azzal a kizárólagos szándékkal gyártotta a 205 T16-ot, hogy versenyzői és gyártói bajnoki címeket szerezzen a rali világbajnokságon. Az utcai változat is a versenyprogram mellékterméke volt. Abban az időben a rali még a Forma-1-nél is népszerűbb volt, és hatalmas tömegeket vonzottak a világ legjobb pilótái által vezetett látványos gépek. A B-csoport szabályozásának 1982-es megjelenése a kizárólag versenyre tervezett autók új generációját szülte. A részvétel ösztönzése érdekében a B csoport homologizációjához mindössze 200 legyártott darabra volt szükség. Az alap T16-ot 1984. április 1-én homologizálták a B csoportb. A modell az 1984-es szezon ötödik fordulójában debütált a WRC-ben szembeszállt a Lancia 037 Evolutionjával, az Audi Quattro A2-vel, majd később a Quattro Sporttal, a Ford RS200-zal és az MG Metro 6R4-gyel. A 26 nevezésből 16 WRC futamot megnyerve 1985-ben és 1986-ban a B-csoport vége előtt besöpörte a pilóta és a gyártó koronáját is.
A T16 Evolution 1 az alapkocsi központi acél monocoque-jának továbbfejlesztett változata köré épült. Megerősítették, varrathegesztették, fúrták a könnyedség érdekében és vaskos, teljesen integrált alumínium bukóketreccel szerelték fel. Erősebb kettős lengőkarokat használtak körben, felfelé ívelt, tekercsrugós Bilstein lengéscsillapítókkal. „Pepperpot”-stílusú Speedline kerekeken és mindig Michelin abroncsokon gördült. Motorja ugyanaz a teljesen ötvözetből készült, vízhűtésessoros négyhengeres motoron alapult, amelyet az alap T16-ban is használtak. A lökettérfogat változatlan 1775 köbcenti volt azonban számos versenyfrissítést kapott. A dugattyúk, a hüvelyek, a főtengely, a szívó- és kipufogószelepek, a gyújtógyertyák, a lendkerék, a szívórendszer, a kipufogó, az üzemanyag-befecskendező és a hűtőrendszerek mind korszerűsítésre kerültek. Megmaradt a KKK K26 dupla görgős turbófeltöltő, valamint a levegő-levegő intercooler, de a töltőnyomás 0,7 bar-ról 1,4 és 1,5 bar közé emelkedett. A Renault Forma-1-es motorjainál használt típushoz hasonló új „Dispositif Pre-rotation Variable” anti-lag rendszer (DPV) is megjelent. Amikor a turbót 1,5 bar-on üzemeltettük, a csúcsteljesítmény 350 lóerő lett. A sebességváltó ötfokozatú rövidített áttételű, szellőztetett ikertárcsás tengelykapcsolóval adja a nyomatékot az FF (Ferguson Formula) Development szabadalmaztatott epiciklikus középső differenciálművén és viszkózus tengelykapcsolóján át a mindkét tengelyen korlátozott csúszású ZF differenciálműnek. Meglehetősen szokatlan, hogy a motort és a sebességváltót keresztben szerelték fel, félúton a pilótafülke és a hátsó tengely között, így lehetővé tették a kiváló, 45:55 arányú elöl-hátul tömegelosztást. Sőt, a motor erősen jobbra volt tolva, így maga és a sebességváltó a hosszirányú kardántengely két oldalán helyezkedhetett el.
Külsőleg nem különbözött gyökeresen a standard T16-os
alapautótól. A gyorsan levehető, egyszerűsített és könnyített
karosszériapanelek kevlár és szénszál keverékéből készültek. Az egyrészes
elülső kagylóhéj egy átdolgozott kötényt tartalmazott nagyobb nyílásokkal és
egy spoilerrel. A
sárvédők finoman kiszélesedtek a 26
mm-rel, a szélesebb futómű miatt. A hagyományos T16 műszerfal helyett a PTS egy
alap polikarbonát egységet szerelt fel fél tucat mérőműszerrel, különféle tekerő-,
billenő- és forgókapcsolókkal, biztosítéktáblával és digitális műszerekkel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése