Morgan Plus 4
(Matchbox)
bemutató
Az 1910-ben Henry Frederick Stanley
Morgan alapította Morgan Motor Company egy brit befektetési csoport
tulajdonában levő autógyártó. Ez így nem különösebben kirívó adat az angol
autógyártást kicsit is ismerő számára. De ha elkezdjük közelebbről is
megismerni, rengeteg olyan részlet derül ki, amely többszörösen is abszolút
egyedivé definiálja a céget illetve a termékeit.
Ilyen régen alapított és még ma is
termelő, kisszériás modelleket kézzel előállító üzem nem sok van arrafelé.
Favázas sportautót sem sokan gyártottak már a múlt század második felében, nem
hogy napjainkban is. A hosszú ideig megőrzött karosszéria jelleg a mai napig
megjelenik, még az új modelleken is. Ők gyártottak valamire való háromkerekes
(sport)autót – roadstert - hosszú ideig. Ma is gyártanak, ugyanazzal a
fazonnal, de belül „űrtechnikával”. Micsoda ellentétek a mai kor szemének. Ők
tettek egy tradicionális angol roadsterbe német sportmotort. és
számos további érdekességre bukkanhatunk ha belemélyedünk a cég történetébe.
A vállalat minőség és exkluzivitás
iránti elkötelezettségét tükrözi az évente gyártott Morgan termékek korlátozott
mennyisége.
A
ma is ugyanott termelő, körülbelül 220 embert foglalkoztató cég évente mintegy
800-850 autót gyárt, természetesen(?) mindegyiket kézzel összeszerelve. Az
autók várólistája hozzávetőleg hat hónap minimum, de inkább évek.

Az egész történet úgy kezdődött, hogy
a cégalapító
1909-ben
saját használatra tervezett és épített egy autót. Sikeresnek ítélte a
modellt, mert egy évvel később céget alapított és megkezdte a „sorozat” gyártást. A háromkerekűek
gyártása az első világháborúra megközelítette az ezres nagyságrendet és a háború
után még inkább belendültek. Morgan első négykerekűje 1935-ben jelent
meg, a háromkerekűeket 1952-ben kivonták a piacról. A cég elutasított minden tanácsot
ami a korszerű trendi megjelenést és anyaghasználatot illeti, azzal érvelve,
hogy a hagyományos technikák mindig is részei voltak a cég vonzerejének, a
várólista segített a cégnek megbirkózni a recessziókkal, és nem utolsó sorban megőrizte
exkluzivitását. A Morgan autók a hagyományos
kézművesség és a modern mérnöki technikák harmonikus keverékei. A Morgan építésének
egyik figyelemre méltó szempontja még ma is a faváz használata. A faváz aprólékosan
kézi munkával készül kőrisfából. Ez a hagyományos megközelítés nemcsak
Morgan gazdag öröksége előtt tiszteleg, hanem hozzájárul az egyes járművek
összetéveszthetetlen karakteréhez is.

A Morgan első négykerekűjét, amelyet a
gyár 4/4-esnek nevezett el, mivel négyhengeres motorja és négy kereke volt, egy
34 lóerős 1122 köbcentiméteres Coventry
Climax motor hajtotta. Hamarosan
azonban áttértek az 1267 köbcentiméteres Standard Motor Company Ten-re, amely már
39 lóerőt tudott. A háború utáni új modellt, a Morgan
+4-et 1950-ben mutatták be nagyobb motoros ("plusz") autóként, mint a
4/4.
A
+4 kezdetben a 2088 köbcentis Standard Vanguard motort használta, később
azonban már a Triumph TR2-ek kerültek bele.
A Plus 4 gyártását 1969-ben
felfüggesztették, de 1985-ben visszahozták egy Fiat motorral (1985–1988), majd
egy 4 hengeres Rover motorral (1988–2000) illetve 2004-től immáron egy
négyhengeres 155 lóerős Ford motorral. Érdekesség, hogy volt egy korszak
(1964-től 1967-ig), amikor megpróbálkoztak az üvegszálas kupé karosszériával. A könnyű súly és a
csökkentett légellenállás minden szempontból javította a +4+ teljesítményét a
normál +4-hez képest. A hagyományos Morgan-rajongók azonban nem fogadták el ezt
a Morgan-szokástól való eltérést. Ötvenet terveztek, de csak 26-ot építettek
meg. Szembesülve azzal, hogy a +4-es
modelljeikben használható nagy, négyhengeres motorok már nem elég jók, a Morgan
1968-ban megkezdte a nemrégiben elérhető Rover V8-as motorok beépítését
autóiba, így ezek az autók a „+8” típusjelzést kapták. A kocsi jellege is
megváltozott valamelyest. Valamennyivel szélesebb lett az egész karosszéria,
ezáltal sokkal laposabbnak, sportosabbnak, modernebbnek tűnik az egész autó
látványa, meg inkább roadsteres „feeling”-et mutat.

Az immáron már 143–204 lóerős de még
mindig könnyű favázas sportkocsi sokkal jobban is ment (5,6 másodperc alatt
tudott felgyorsulni 0–60 mérföld/óra sebességre), ezért javították az úttartási
képességét is. Az ezredforduló környékén tovább léptek a motorizáció
tekintetében és a BMW csúcsmotorjait kezdték el beépíteni. Az immáron több,
mint háromszáz lóerős motorok az M3 BMW-nél jóval könnyebb kasznit igencsak
gyorsan mozgatták. Aki igazán érezni akarja a vad sebességgel való száguldást
egy múlt századi nyitott roadsterben, annak ezt az autót kell megvennie. Igaz,
hogy készülnek már ennél modernebb anyagokból újabb konstrukciójú Morgan
típusok is, de azok már egy másik világot képviselnek. A hagyományos brit
roadsterezést továbbra is a Plus 8 képviseli. Ameddig még össze lehet társítani
a hagyományt, a kézi gyártást, a korabeli szemléletet a modern technológia és
az újabbnál újabb előírások követelményeivel.
A kisautó egy remekmű. Csak kevés ilyen teljesen perfekt kisautó van mostanában a Matchbox kínálatában (Volvo, Ford Fiesta, Opel Kadett), mint ez. Arányaiban, léptékhelyességében, színösszeállításában, dekorációjában sem lehet rajta kivetnivalót találni. 2024-től van kínálatban ebben a pezsgőszínben illetve strandkorlát kékben. A kerekei telitalálatosak, az eredetihez nagyon hasonlatosak (ebben az esetben). Lámpák szépen kifestve, matricák, logok a helyükön, a kellő de szükséges mértékben. A beltér színválasztása is teljesen hozza az eredeti elegáns bőrjének látványát. Persze tudván, hogy millióféle egyéni beltér színvilág létezhet. A szélvédő - szükségszerűen - vastag egy kicsit de ez belefér. Lényeges viszont, hogy a napellenzőket, a belső tükröt és a három ablaktörlőt is ábrázolták rajta. A belteret is igyekeztek hűen megformálni, a pedálokig bezáróan. Még a kormányt is megpróbálták. Félig sikerült is. Nem teljesen sík, de azért a tömbösségétől nem tudtak elszakadni. Nagyon ajánlott, és régóta hiányzó kisautót sikerült ezúttal alkotniuk. 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése