Gruesome Twosome
(Matchbox)
bemutató
Furcsa, talán sosemvolt - Matchbox-ős - autók utáni kutatásom következő részében egy igen furcsa járgánnyal ismerkedhetünk meg. Két motor, méghozzá két V8 egy autóban! Létezhet ilyen egyáltalán? Hát, Matchboxban igen, ez a Gruesome Twosome. De vajon mi ihlette az alkotóit?
Származási
bizonyítvány
Nem
könnyű egy fantázianévvel jelölt kisautó után kutatni, hiszen
a márkanév ismerete nélkül hatalmas, félig meddig még létező
koncepcióautó halmazban kell kutakodni, jóformán fotók alapján.
Esetleg egy-egy elejtett megjegyzés is útnak indíthat egy
irányban. Így vezettek a nyomok egy bizonyos autóhoz, az AMCPhaze ll-höz.
Ez egy dizájn ötletelés eredményeként született jármű, amiről
nagyon keveset lehet tudni. Nyilván nem is volt akkor sem nagy
jelentősége. Viszont abban biztosak lehetünk a fotó alapján,
hogy az eredetiben nem volt két motor. Talán egy sem.
Duplán
ijesztő
A
név eredete után kutatva egy hasonló című rajzfilmhez vezetnek a
szálak. Talán a "borzasztó páros" elnevezés lehetne
magyarul a név fordítása, de a két motor abszurditásánál több
kapcsolat nincs a film és a kisautó között.
Lehet
egy kicsit több?
Ennek
ellenére a Matchbox dizájnerei bátran odatették magukat és a
Phaze ll alapján alkottak valami nagyon hasonlót. Talán szebbet is
mint az eredeti. Viszont annyira nem dolgozták ki a részleteket,
hogy szinte semmi sem töri meg a karosszéria - egyébként nagyon
szép – vonalát. A Politoys
elkészítette egy modelljét az
eredeti autónak, és ők – úgy
tűnik, hogy jobban - törekedtek az azonosságra is.
Ebből lehet igazából kicsit többet megtudni az eredeti jármű
részleteiről. Itt például egyértelműen kiderül, hogy az
eredeti járgányt középmotorosra tervezték. „Nagyon”
középmotorosra, vagyis nem csak nem a hátsó tengely mögött van,
hanem erőteljesen a két tengely közé, középre helyezték el. A
méretét tekintve valószínűleg a V8 helyesnek látszik a
szívótorkok és a kipufogók kivezetéseit számolgatva. Amúgy
nagyon magasnak tűnik a motor pozíciója, ennek a kanyarstabilitás
miatt van szerepe.
Előrébb
haladva látszik, hogy a kocsi nyitott volt, némi színezett műanyag
vette körül a vezetőt oldalt és elől. Ajtókról nem
beszélhetünk még. A kocsi nagyon alacsony volt és ebben a
Matchbox jól eltalálta az arányokat. Viszont az eredetin levő
lámpaimitáció teljes egészében lemaradt. A kocsi eredeti
arányain egy picit változtatva belecsempésztek egy-egy
standard Matchbox nyolchengerest az elejébe és a hátuljába is.
Itt
kell megemlíteni, hogy a későbbiekben volt olyan kiadása is ennek
a modellnek, ahol egyáltalán
nem volt benne motor.
Itt még a fülke üvegezése is teljesen átlátszatlan fényes
feketére sikeredett. A mintapéldány sötétszürkében és
rózsaszínben készült, narancs ablakkal. Ebből az ablak megmaradt
és a kaszni kapott egy arany-szerű, kissé narancsos-bronzos
színezést. Talán így ismeri mindenki, jóllehet készült rózsaszín
üveggel és
vöröses színben is. A motor nélküli kiadásoknál (Super GT
sorozat) pedig a fehérben (talán ez a legszebb változat), kétféle kékben, narancsvörösben és
sárgában is különböző matricákkal. A legritkább verzió a
szürke kaszni+sárga ablak.
A
belső tereket az átlátszó ablakok ellenére nem nagyon dolgozták
ki. Bent van két ülés meg még valamik, had guruljon a kocsi... A
hátsó résszel szintén nem sokat molyoltak, valószínűleg nem
akartak a megfelelő mennyiségű (?) kipufogószámmal előrukkolni
ott, ezért nagyvonalúan egyszerűsítettek.
Szebb,
mint a valóság
Összességében
egy szép formájú, megnyerő autót tarthatunk a kezünkben, amiről
nem is nehéz elképzelni a sorozatgyártást a valóságban. Voltak
ennél már érdekesebb autók is az utakon de ellenkező előjelű
dizájnok még nagyobb számmal. Ha a szögletességtől eltekintünk
és csak a kocsi felépítését, arányait kialakításmódját
nézzük egy retroszűrőn keresztül akkor még a Porsche 910
formája is felködlik a múltból. Tulajdonképpen nincs sok új a
nap alatt. A szélcsatornás teszt eredményei és a mechanika
törvényei ugyanarra a formai kialakításra vezetnek bármely cég
faragja is ki az agyagkarosszériát. Így csak az aktuális
divattrend az, ami a karosszéria tömbjén belül az egyes
komponensek határvonalait meghatározza. A kisautó a formája miatt
ma is megállná a helyét élőben is akár, kiváltképpen amikor
ismét lecseng a „mindent gömbölyűre” szezonja és
visszatérnek a határozott élek az autókon. Szívesen látnám az
utakon. Persze nem két motorral!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése