2021. május 21., péntek

Autómentők 02: A nagy

 Ford Heavy Wreck Truck

(Matchbox)

felújítás, átalakítás 

 


 Régi bútordarab a Matchbox háza táján a "nagy" autómentő. Vagy inkább a teherautó-mentő lenne a helyes kifejezés, mivelhogy a neve és a megjelenése alapján is inkább a nagyobb tömegű vasak rángatására van kialakítva. Bár a kisautó léptéke ezt nem mutatja igazán.

A kocsi eredetije a Ford N szériája, ami természetesen amerikai piacra készült. Bár, az ottani méretekhez szokott szemnek elég furcsa a fülke kialakítása, mérete. Mintha a fülkével spóroltak volna, és egy kis kapszula került volna a hatalmas alsó részre. Mindazonáltal a funkcióját teljesen betöltötte, hiszen szép számmal lehet találni most is példányokat belőle. Az 1960-as évek elején a Ford, a teherautó kínálatának bővítése érdekében a C és F sorozata közé megalkotta az N sorozatot. Rövidebb tengelytáv jellemezte, valamint a korábbiakhoz képest magasabb fülkekialakítás. Ami nem azt jelentette, hogy volt benne elég hely. A túl alacsonyra tervezett fülketetőt a későbbiekben megemelték, így már kényelmesebben el lehetett benne helyezkedni. Többféle motorral szerelték, a 155 lóerős sorhattól egészen a 390 lóerős V8-ig. A dízelmotoros verzióknál a motorházfedélen levő hűtőrácson külön kiemelték a Diesel feliratot. Két és háromtengelyes változatban is készült.


 A Matchbox igen sokáig, 1968-79 között tartotta a kínálatában az igen stabilra megalkotott kisautót. Az eredeti változat piros-fehér színben készült, egy szerény Esso matricával az oldalán. Ezt kiegészítette később egy középkék illetve még később egy military zöld változat. Még RW kerekekkel indult aztán később megkapta a könnyen gördülő, széles SF kerekeket. A minta egy háromtengelyes teherautó-mentő volt, amit igen jól sikerült is megmintázni kicsiben. Ráadásul a dízel változatot vették alapul, ezért is látható a kisautó elején is igen szépen a megformált felirat. Érthető módon a sok rudazat, sodronykötél nem adható vissza ebben a léptékben de megtették amit a technológia akkoriban megengedett. Az ablaka sötétzöld, ennek megfelelően a belteret kispórolták. Viszont kaptunk egy zöld villogós autómentőt. Amit viszont nem lehet igazán értelmezni.



A hozzám került romot teljes felújításnak és részbeni átalakításnak vetettem alá. A hiányzó villogó helyére két átlátszó ledből csináltam narancs színűt. Kicsit életszerűbb lett egyből. A mechanikai résznél cérnából csináltam meg a drótköteleket (nyilván nem az összeset, de imitációnak ez is megfelelő). Az eredeti sokszorosan túlméretes kampó helyett drótból hajlítottam meg a valósághoz közelítő léptékű kis kampót. A színe nem lett korabeli, viszont a mai viszonyok között már igencsak megállja a helyét. Az ilyen autókon általában számos figyelmeztető tábla, felirat van, ezekből is elhelyeztem néhányat a kocsin a dekorációs matricákon túl. A részletek kifestése után már egészen más képet mutat a végeredmény.







 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése