Frueuhauf Hopper Train
(Matchbox King Size)
felújítás
Már a neve is érdekes
Hát még a
tartalom. Nem egyszerű járműről van szó, sőt a járműszerelvény szó még jobban
illik rá. Szaknyelven meg már vonatnak is nevezik az ilyen hosszú két(vagy több)pótkocsis
szerelvényeket. Egy erős teherautó a traktor és
ehhez kapcsolódik a Fruehauf amerikai pótkocsigyártó, ömlesztett
anyagot (sóder, homok, érc, kavics, gabona de akár cukorrépa is) szállító
önürítős pótkocsija.
A Fruehauf cég a múlt század elejétől a nyolcvanas évekig Detroitban működő és pótkocsik illetve félpótkocsik, utánfutók gyártására szakosodott. Ők alkották meg az elsők között a félpótkocsit. A történet szerint, egy T-Ford mögé kapcsolható csónakszállító utánfutóra kapott megrendelést August Fruehauf. Ezt sikeresen megalkotta és máris több megrendelést kapott ilyen termékekre, vagyis a cég elindult a siker útján. Több, mint ezer szabadalmat jegyeztettek be a pótkocsigyártás területén. Számos találmányukat ma is alkalmazzák szerte a világban. Jellemző termékük volt a modell eredetijének is betudható, érdekes formájú és kialakítású pótkocsi. Az önürítős szemestermék szállító jellegzetessége, hogy kialakítása folytán akár silóból akár rakodógéppel is megtölthető, és a mellépergő anyag ellen minden irányból védőlemezekkel burkolt, tehát lepörög róla, nem áll meg a vízszintes felületeken. Eddig még különösebben érdekes nincs a szerkezetben, de annál figyelemreméltóbb az ürítés rendszere. Nem billentős a tartály, mint ahogy mifelénk megszokott, hanem a ferde kialakítású tartályfalak alján egy zsilipszerű elzáró szerkezettel ellátott garat van. A zsilipek két hosszanti lemezét széthúzva, a kocsi aljából a termék kiürül. A magyar viszonyok között a vasúti kocsiknál lehet ilyen szerelvényeket gyakrabban látni, amik jobbára szenet, ércet, követ szállítanak.
A szerelvényt a (General Motors) GMC „B” sorozatú traktorja vontatja. A GMC ezt a típust a hatvanas években gyártotta, számos változatban, tengelykialakítás, motorteljesítmény, felépítmény variálásával. Érdekessége volt, hogy sorozatban készítették a „félig szerelt” változatokat, ami azt jelentette, hogy az inkább magas mint hosszú kialakítású fülke hátfalától kezdve kisebb cégek fejezték be a teherautót, az adott egyéni megrendeléseknek megfelelően. Így akár billencs vagy iskolabusz is lehetett a gyári alapból. Sorhatos vagy V8-as motor hajtotta, háromsebességes automata váltón keresztül.
A Matchbox jó érzékkel mintázta meg a szerelvényt, különösképpen jól tette, hogy King Size méretben valósította meg mindezt. Az a sok kerék, a sok csukló mind-mind gyerekszem csalogató. És ami fontos, még játszani is lehetett vele, sokkal érdekesebben, mint egy billenccsel. Igaz, hogy közben kopott, fogytak a gumik a felnikről és így mostanára ritkán fordul elő egy-egy ép(nek látszó) példány, meglévő kerekekkel és működő garatzáróval. A hozzám került példány is inkább a kímélő játszásban vett részt, mert az 1966-os kiadású szerelvénynek minden fontos kopóeleme (ablak, vonószem, gumik, kerekek, garatfedők) megvan még. Csak a matricák koptak le az oldalukról. Érdekes, hogy elsőre úgy tűnik, mintha két egyforma pótkocsit vontatna a sötétpiros GMC traktor, ám jobban szemügyre véve rájövünk, hogy nem cserélhető fel a két pótkocsi. Az egyik, az első, ugyanis – a Fruehauf találmánya – a félpótkocsi (vagyis csak hátul van saját kereke, elöl a vontatóra támaszkodik) és ez után van akasztva egy tényleges pótkocsi, habár a felépítményük ugyanaz. Ravasz megoldás és egyben izgalmas is, hogy minimális változtatással miként lehet egy félpótból pótot csinálni (vagy fordítva). A kialakításuk, részletességük ebben a méretben már szükségszerűen pontos, helyes, bár a sötétzöld ablak alatt a beltér bizony hiányzik. És a szokásos vesszőparipám a hátsó lámpák…
Ezúttal nem gondoltam túl és az eredeti színekben próbáltam helyreállítani a modellt, amivel az egyik leglátványosabb eleme lett a vitrinemnek. Az új festés és matricák mellett azért kiegészítettem a hátsó felületeket lámpákkal is. Ami még pluszként jelentkezik, hogy hozzácsaptam az eredeti kétpótkocsis szerelvényhez még egy pótkocsit, és így már über látványossá vált a vonat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése