2021. december 8., szerda

Sport vs. luxus légrugókon

 Citroen SM

(Matchbox)

bemutató - update

 


A Citroen DS vagyis a cég futurisztikus megjelenésű csúcsmodellje már igencsak bejáratott és közismert lett a hatvanas évek végére, így elérkezettnek látták az időt, egy hasonló karakterű, de sportosabb és egyben luxusabb modell létrehozására. Kilenc évi fejlesztés után, ez lett az SM. A Robert Opron által tervezett kocsit 1970-ben mutatták be. A Citroen ekkor már pár éve a Maserati tulajdonosa is volt, így amikor egy erősebb motort kerestek az új modellbe a fejlesztés helyett a Maserati komplett hathengeres motorját építették bele. Innen a nevében az “M”.  Az “S” pedig a sportosságra utal…(esetleg a System rövidítése?, máig vitatkoznak rajta).

 



A Citroen szofisztikált hidropneumatikus rendszere egy sportkocsi motorjával és egy erősen áramvonalasított (0,26 cw) karosszériával kombinálva. Ez lett az új modell. 2,7 illetve később 3,0 literes 90o-os V elrendezésű motorja több, mint 220 km/h sebessségre gyorsította. Eleinte karburátoros, később injektoros üzemanyagellátással. Négy tárcsafékkel szerelték, és hogy ne maradjanak muníció nélkül akik a citroenes technikai újdonságokra vágytak egy igen érdekes szervokormányt építettek bele. Tulajdonképpen ez volt az első sebességfüggő kormányszervo (DIRAVI), olyan ráadás tulajdonságokkal, hogy járó motor mellett a kormányzott kerekeket visszaforgatta alapállásba. Megmaradt a DS-ből a kormányzott kerekekkel szinkronban elforduló első lámpa is (2 a hatból). Szénszálas műanyag felniken (is) gurul(hatot)t, amire azóta sem volt példa. A megjelenése után egy évvel már az Év autója versenyben a harmadik lett. 

  Az amerikai piacra (is) szánt autók némi lámpamódosítások után elkezdhették piaci térnyerésüket a jóval nagyobb, erősebb és komfortosabb amerikai autók között. De ott is csak a különlegességre vágyók vásárolták. A kocsi eléggé karbantartásigényes volt. Ez annyit jelentett a gyakorlatban, hogy a többi autóhoz képest jóval sűrűbben kellett meglátogatni a szakszervizeket egy kis ápolgatásért. Mindjárt kétféle szerelőre is szükség volt a modellhez: az egyik aki a Citroenek lelkét/technikáját jól ismerte, a másik pedig az olasz Maserati motorok szakértője kellett, hogy legyen. Nos emiatt sem lett igazán tömegautó.

Az angol piacra szánt modelleket a szigetországban alakították át jobbkormányossá. De akadtak még más cégek is akik faragni kezdték az autót. Készült belőle tető nélküli variáció (SM Mylord), sőt a francia miniszterelnök részére négyajtós nyitott tetős változat (SM présidentielle) is. de volt aki gyártott pár páldányt “lépcsős hátú” változatban (SM Opéra), megölve ezzel a különleges formáját a kocsinak. Más meg versenyautót kendácsolt belőle a tengelytávok lerövidítésével.

 

 12920 darabot készítettek belőle 1975-ig aminek nagyjából a negyede került az USA-ba.

 
A Matchbox hamar reagált a megjelenő új Citroen modellre és a DS 19-es korai változata után a DS-21-et kihagyva 1972-ben kiadta az SM-et. Jól sikerült kis autó. Mind arányaiban, mind részleteiben minden a helyén van. különösen klassz benne a hátsó kerék elrejtése a kaszni alá, úgy ahogy a valóságban is volt. Ehhez jóval rövidebb keréktávolság kialakítására volt szükség, mint a megszokott. A rövidülés a rugózásra is kihatott, míg az első kerekek rugóznak valamennyire, addig a hátsó szinte teljesen merev. A belteret szokásos módon nem cizellálták túl, viszont a citroenes kagylóüléseket szépen megformázták. A nyitható ajtók olyanok amilyenek, de ennél a mechanikus funkciónál ez a torzulás elengedhetetlen. Az egyetlen megjegyzendő apróság, hogy az eredetileg az első lökhárítóba integrált indexlámpákat valahogyan finoman azért jelölni lehetett volna, de ezek hiányát csak az veszi észre, aki kimondottan azokat keresi. A hátulján kibúvó vonóhorog viszont kimondottan felesleges és durván lerontja (szokás szerint) a hátsó összképet.A harmadik ajtón levő nagy üvegfelület alatt lévő csomagteret jótékony félhomályba borítja az ablakon levő fűtőszálat imitáló csíkozás. Metálvörös, kék, fehár, arany és zöld színekben volt kapható. Akadt még ezen kívül megpakolt tetőcsomagtartóval(!) ellátott és felversenymatricázott változat is. Mindkettő ab ovo értelmetlen, de ez már nem újdonság a Matchboxnál.

 

  A kisautó szép, érdemes elhelyezni a vitrinben egy kor előremutató technikájának kisautós megjelenítését. Egyelőre nem újítom fel, a kopásokkal együtt is az eredeti színében szép.

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése