Scammel
(Matchbox)
felújítás
1921-ben, a késő Viktoriánus korban alapította George Scammel a kerékpár és kocsi építő cégét. Az egyik ügyfele biztatására, egy amerikai traktort alapul véve elkezdték kifejleszteni saját teherautójukat. Elég fura mai szemmel is a hatkerekű jármű, melynek közepén csuklósan csatlakozik a fülke a teherszállító részhez. Mindazonálétal sikeres lett az ötlet, így 1920-ban már gyártani kezdték. Jóllehet ez a jármű inkább a kis/középméretű és teherbírású teherautó kategóriába tartozott, de hamarosan megkezdték az igazán nagy tehrbírású nehézteherautók kifejlesztésést is – nem kis részt katonai célokra. A fő szempont a terepjáró képesség és a nagy teherbírás volt. Csak példaként megemlítendő, hogy 1929-ben már készítettek két darab 100 tonna teherbírású teherautót kimondottan gőzmozdonyok szállítására. A háború mindig komoly piacot jelent a teherautógyártók számára, kiváltképpen ha az adott gyár különleges képességű járműveket – például tankszállító tréler szerelvényeket - is tud gyártani. A háború utáni korban is igény volt a nagyméretű és nagytömegű munkagépek és alkatrészek szállítására a közutakon, amiben a Scammel cég a nagyteherbírású alacsonyplatós trélereivel az élen járt. Az elv egyszerű: egy erős motorral és hatkerék meghajtással bíró nagy tömegű teherautó (szaknyelven traktor) vontat egy mélyplatós sokkerekű pótkocsit, ami nagy terhek (50+ tonna)szállítására képes. A teherautó platója ebben az esetben nem funkcionál a hagyományos értelemben, csak esetenként tesznek rá pótsúlyokat a kerekek kipörgését megakadályozandó.
A cég 1988-ig folytatta a speciális (teherautómentő, hadi) célokra szolgáló nehézteherautók gyártását.
A Regular Wheels kerekeken guruló kis teherautó nem csak összhatásában hanem részleteiben is korrekt kidolgozású. Érdekessége, hogy az első lámpák nem a sárvédőkön, szélen vannak elhelyezve, hanem a hűtőrács alatt középen. A hátsó vonószem kialakítása is pont fordított ahhoz a vonókampóhoz képest amit megszoktunk. Itt egy tényleges, bár talán túlméretezett szem van kialakítva, nyilván a hozzá illeszkedő tréleren van a kampó. Ezáltal viszont csak együtt használhatóak, nem kompatibilisek más járművekkel. Igaz, hogy a léptéke sem nagyon teszi lehetővé a kombinálást, mivel egy nagy méretű járműről van szó, így az arány minimum 1:110.
Talán a plató van kissé elnagyolva, bár kialakítottak rajta egy darab pótkerék imitációt. Az ilyen teherautók platóján azért jóval több minden szokott lenni (szerszámosládák, több kerék is, kötelek, kampók, emelők, stb.). Viszont – ellentétben több későbbi Matchbox teherautóval – a hátulján a lámpák és a hátlap részletei kidolgozottak.
A
korának megfelelően sem ablaka, sem beltere nincs a kisautónak. Az egyik változatnál dekorációként
rajta levő “Pickford” felirat teljesen autentikus, mint a Laing is. A Pickfords szállítmányozással
foglalkozott, így a korabeli fotókon is látszik, hogy volt ilyen kaliberű
szállítójárműve is. Még a kocsi színe is nagyjából stimmel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése