Mack Dump Truck
(Matchbox)
bemutató
Mondhatnánk, hogy ismét egy léptéknélküli modell de ez csak annyiban igaz, hogy egyáltalán nem illeszkedik léptékhelyesen semmi máshoz az 1:118 arányban lekicsinyített dömper. Kicsit utánagondolva azért megjelenik a kép a szemünk előtt egy hatalmas, leginkább külszíni fejtésekben használt monstrum képe. Bár ugyanolyan méretű dobozba kerül mint például a műanyaghéjú hobbiautó modellje azért egy kis kalkulációt elvégezve abból a kisautóból akár három is elférne mellette a valóságban. 1968-1969-ben jelent meg először RW kerekeken majd 1970-1973 között már SF kerekekkel adták ki.
Eleinte narancs, később takonyzöld (nyilvántartásokban sárga illetve lime zöld elnevezésekkel illetik az árnyalatot) majd military-zöld színekben lehetett hozzájutni. A kerék amúgy a King Size modellek személyautó kerekének felel meg. Arányaiban nézve a valóságban ez kb. másfél-két méter átmérőjű kerék lehet.
A mi kisautónk leginkább az M-16/M-18/M-20-as sorozatú eredetihez áll közel, vélhetően ezek valamelyike adta a mintát. Nem könnyű egy ilyen hatalmas teherautót ebben e léptékben megmintázni, de ez most elég jól sikerült az angol mérnököknek. A jellemző elemek, részletek a helyükön vannak. A billenőplató is rendesen működik és az aszimmetrikusan elhelyezett fülke még egy sötétített üvegezést is kapott. Beltér így nincs, de ebben az esetben ez teljesen mellékes.
Az eredeti dömper méretei is érdekesek: alig 8m hosszú, kicsit több, mint 3 m széles és 4 m magas, 30 t körüli tömegű. 270 lóerős motor hajtotta a hatalmas gépet.
A Mack Trucks céget 1900-ban alapították Brooklynban, New York államban, a Mack fivérek, és eredeti neve Mack Brothers Company. Buszokat és trolibuszokat készítettek. Első járművük a Harris és McGuire brooklyni városnéző cég gázüzemű busza volt. Macknek volt egy reklámkampánya, amely így büszkélkedhetett: „Az első Mack egy busz volt, az első busz pedig egy Mack.” 1907-ben a Mack elkészítette első teherautóját Macungie-ban, ahol a mai napig teherautókat gyárt. Az első világháború alatt, mielőtt az Egyesült Államok belépett volna a háborúba, Mack teherautókkal látta el az angol hadsereget (több mint 6000 teherautót szállított az amerikai és a brit hadseregnek ) a Németország elleni harcban. Ez idő alatt a pletykák szerint megszületett az angol Bulldog motorháztető dísze. Ez a jellemző bekerült a cég terminológiájába, amikor a brit katonák AC modelljeiket „bulldognak” nevezték el tompa orrú motorháztetőjük miatt. tartósság. Azt is mondják, hogy egy angol katona így nyilatkozott: „Ezek a teherautók úgy vannak megépítve, mint egy angol bulldog”, amely „olyan lett, mint egy Mack teherautó”. 1922-ben a Mack Trucks volt az első teherautó, amely szervofékeket használt, és ez volt az első teherautó, amely lánchajtás helyett hajtótengellyel rendelkezett. A Mack csak 1938-ban készítette el az első dízelmotorját. Addig a a Cummins vagy a Detroit Diesel szállította az erőforrásokat.
Később beléptek a durva terepen használatos dömperek világába is az M-16 és M-18 modelljeikkel. Egyetlen hátsó tengelyük volt, kettős gumiabroncsokkal, döbbenetes méretekkel. Alacsony fordulatszámú de igen nyomatékos – eleinte sorhatos később V8-as - motorjaik komoly teherbírási képességeket biztosítottak. Egy ilyen motor 1200 és 2100 közötti fordulatszám-tartományban lehetővé tette a nehéz tehergépjárművek számára, hogy az ötfokozatú Maxitorque sebességváltóval működjenek, de nem volt ritka a 10 vagy több sebességfokozat sem. Az M-18-at csak a kőbányában használták. Tökéletes méret volt erre, rövid tengelytávjuk és kéttengelyes megoldásuk révén a kőbányában való manőverezéshez kiválóak voltak. Később a fülkébe már klímaberendezés került, és egy új ötfokozatú sebességváltót szereltek bele, csökkentve a sofőr munkáját, aki addig folyamatosan váltott sebességfokozatot, ami a tengelykapcsoló jelentős kopását eredményezte. A bulldogot először a teherautó oldalára erősített acéllemezen ábrázolták, a motorháztető dísze körülbelül 10 évvel később jelent meg. Ezek az aranyozott bulldoggal ellátott teherautók azt jelzik, hogy a teherautó teljes egészében Mack alkatrészekből készült, míg más gyártók sebességváltójával, motorjával, hátsó tengelyeivel vagy felfüggesztésével a krómozott logót kapják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése