Formula 5000
(Matchbox)
felújítás
Mint annyi érdekes dolog, a Formula 5000 is az Egyesült államokban jött létre 1967-ben. A bevezető
reklámja szerint egy olyan versenykategória, amely a valaha látott
legizgalmasabb, legzajosabb és leggyorsabb pályaversenyt ígéri. Az új rendszer az együléses versenyautók
számára készült, amelyeket V8-as motorok hajtanak, és akár 500 lóerőt is
teljesítenek. Erősebbek
voltak, mint az F1-es autók – és egyes pályákon várhatóan még gyorsabbak is. Az 5000 jelző a maximum
ötliteres motorra utal, amely felső korlátot azonban nem mindenki használta ki.
Olyan versenycsapatok indultak mit a McLaren, Eagle, March,
Lola, Lotus, Elfin,
Matich and Chevron.
Az európai vonatkozásban
annyit lehet tudni versenysorozatról,
hogy Egyesült Királyságban indult meg az elterjedése a Cosworth DFV motor
megjelenésével. Ez azt jelentette, hogy több helyi csapat most már
megengedhette magának, hogy saját futóművet építsen egy jó motor/váltó-csomag
köré, így a Cooper, a Lotus és a Brabham is így tett, de sajnos a brit F1-es versenyekre benevezett kisebb privát
csapatok és pilóták lemaradtak. Európa-bajnokságot először 1969-ben rendeztek Guards Formula 5000
Championship néven. Az amerikai sorozatokkal ellentétben az Európa-bajnokság
nem vonzott sok sztárnevet a Forma-1-ből és a sportautókból, és jellemzően olyan pilóták
domináltak, akiket általában a Forma-2-ben vagy az F1 világbajnoki rajtrácsának
hátulján lehetett látni. Versenyeket rendeztek
Monzában, Hockenheimben és Zandvoortban is. Az energiaválság eredményeként
később engedélyezték a kisebb motorokat is, ami nagyon európai megoldás, de talán pont a lényeg vész el. Bár a kategória sokkal
rövidebb ideig tartott, mint azt eredetileg prognosztizálták, az idő múlása
lehetővé tette számára, hogy kultikus státuszt szerezzen az autósport
történetében, és az autók a mai historic versenyek népszerű elemévé váltak
(pl. Goodwood). Kiöregedett versenyzők nyomják időnként, pusztán hobbiból,
visszaemlékezve a boldog versenyidőszakokra.
A Matcboxnak nem volt egyszerű
dolga, amikor ebben a sorozatban szereplő versenyautót akart megmintázni. A
sorozat már ismert volt az angoloknál és ezt tervezték meglovagolni a kisautó
kiadásával. Azonban mivel ez nem egy konkrét autó modellje, így nehezen is
lehetett bármelyik eredetivel azonosulnia, nem volt meg a kellő hívószó mint
például a későbbiekben akár a R-W kapcsán (a pontosságba és a más bőrbe húzásra most borítsunk fátylat). A kisautó tartalmaz olyan formai
elemeket, amelyek jónéhány különböző versenyautón megtalálhatunk. És talán ez
adja a jellegzetességét is. Még az időszak sem igen határolható be pontosan,
mivel az F5000-es autók is változtak folyamatosan, és szélesebb évjárat
keveredés volt, mint mostanában. A jóval nagyobb hátsó kerék biztos jellemzője
az autónak, csakúgy mint a hatalmas hátsó szárny.
Jót tett kisautónak, hogy a versenyzőt is belemintázták, méghozzá elég élethűen. Az 1:58-as léptékű modell először 1975-ben jelent meg narancs színben. Ezt követően nagyon sokféle színben és még több féle dekorációval is kiadták, szigorúan ügyelve, hogy lehetőleg minél kevesebb konkrétum legyen a matricákon, inkább csak dekorációs elemek domináljanak. Akadt azért kivétel is, pont az én piros 1975-ös kisautóm amin a Texaco, a Good Year és a Champion feliratok is megjelennek konkrétumként. Sőt találtam Marlboro feliratos változatot is. Ha jól megfigyeljük az eredeti matricát, azon is feltűnik a Marlboro motívum, szöveg nélkül. Érdekes.
Az alig elhasznált kisautómon a
matricák kopottsága indokolta a cseréjüket, de ha már hozzányúlok, akkor kaphat
egy új festést is. Nem akartam az eredeti színt újra rátenni, ezért egy új kék
árnyalatot választottam. A matricákat az eredetinek szinte teljesen megfelelően
készítettem el. Nem egy túl érdekes, vitrint igénylő darab, inkább játszani
alkalmas a robosztussága és játszhatósága miatt. De én azért betettem a többi versenyautóm mellé.
Így néz ki egy F5000 versenygép, ami talán a mintául szolgált.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése