2023. június 27., kedd

Racing 13: F5000

 Formula 5000

(Matchbox)

felújítás

 

Mint annyi érdekes dolog, a Formula 5000 is az Egyesült államokban jött létre 1967-ben. A bevezető reklámja szerint egy olyan versenykategória, amely a valaha látott legizgalmasabb, legzajosabb és leggyorsabb pályaversenyt ígéri. Az új rendszer az együléses versenyautók számára készült, amelyeket V8-as motorok hajtanak, és akár 500 lóerőt is teljesítenek. Erősebbek voltak, mint az F1-es autók – és egyes pályákon várhatóan még gyorsabbak is.  Az 5000 jelző a maximum ötliteres motorra utal, amely felső korlátot azonban nem mindenki használta ki. Olyan versenycsapatok indultak mit a McLaren, Eagle, March, Lola, Lotus, Elfin, Matich and Chevron.


Az amerikai versenyeken kívül Európában, Ausztráliában és Dél-Afrikában is futott a sorozat. A koncepciót a Can-Am sorozat sikere ihlette, amelynek formula sportautóit V8-asokból származó nagyon erős motorokkal szereltek fel. Az ötlet az volt, hogy megismételjék a koncepciót nyitott kerekű versenyautók segítségével. Az 1970-es évektől népszerűvé vált sorozatban olyan ismertebb versenyzők is indultak benne, mint Mario Andretti,  James Hunt, Jody Scheckter, Patrick Tambay, Alan Jones, Jacky Ickx, Jacques Villeneuve.

 Az európai vonatkozásban annyit lehet tudni  versenysorozatról, hogy Egyesült Királyságban indult meg az elterjedése a Cosworth DFV motor megjelenésével. Ez azt jelentette, hogy több helyi csapat most már megengedhette magának, hogy saját futóművet építsen egy jó motor/váltó-csomag köré, így a Cooper, a Lotus és a Brabham is így tett, de sajnos a brit F1-es versenyekre benevezett kisebb privát csapatok és pilóták lemaradtak. Európa-bajnokságot először 1969-ben rendeztek Guards Formula 5000 Championship néven. Az amerikai sorozatokkal ellentétben az Európa-bajnokság nem vonzott sok sztárnevet a Forma-1-ből és a sportautókból, és jellemzően olyan pilóták domináltak, akiket általában a Forma-2-ben vagy az F1 világbajnoki rajtrácsának hátulján lehetett látni. Versenyeket rendeztek  Monzában, Hockenheimben és Zandvoortban is. Az energiaválság eredményeként később engedélyezték a kisebb motorokat is, ami nagyon európai megoldás, de talán pont a lényeg vész el.  Bár a kategória sokkal rövidebb ideig tartott, mint azt eredetileg prognosztizálták, az idő múlása lehetővé tette számára, hogy kultikus státuszt szerezzen az autósport történetében, és az autók a mai historic versenyek népszerű elemévé váltak (pl. Goodwood). Kiöregedett versenyzők nyomják időnként, pusztán hobbiból, visszaemlékezve a boldog versenyidőszakokra. 

 A Matcboxnak nem volt egyszerű dolga, amikor ebben a sorozatban szereplő versenyautót akart megmintázni. A sorozat már ismert volt az angoloknál és ezt tervezték meglovagolni a kisautó kiadásával. Azonban mivel ez nem egy konkrét autó modellje, így nehezen is lehetett bármelyik eredetivel azonosulnia, nem volt meg a kellő hívószó mint például a későbbiekben akár a R-W kapcsán (a pontosságba és a más bőrbe húzásra most borítsunk fátylat). A kisautó tartalmaz olyan formai elemeket, amelyek jónéhány különböző versenyautón megtalálhatunk. És talán ez adja a jellegzetességét is. Még az időszak sem igen határolható be pontosan, mivel az F5000-es autók is változtak folyamatosan, és szélesebb évjárat keveredés volt, mint mostanában. A jóval nagyobb hátsó kerék biztos jellemzője az autónak, csakúgy mint a hatalmas hátsó szárny. 

Jót tett  kisautónak, hogy a versenyzőt is belemintázták, méghozzá elég élethűen. Az 1:58-as léptékű modell először 1975-ben jelent meg narancs színben. Ezt követően nagyon sokféle színben és még több féle dekorációval is kiadták, szigorúan ügyelve, hogy lehetőleg minél kevesebb konkrétum legyen a matricákon, inkább csak dekorációs elemek domináljanak. Akadt azért kivétel is, pont az én piros 1975-ös kisautóm amin a Texaco, a Good Year és a Champion feliratok is megjelennek konkrétumként. Sőt találtam Marlboro feliratos változatot is. Ha jól megfigyeljük az eredeti matricát, azon is feltűnik a Marlboro motívum, szöveg nélkül. Érdekes. 

 Az alig elhasznált kisautómon a matricák kopottsága indokolta a cseréjüket, de ha már hozzányúlok, akkor kaphat egy új festést is. Nem akartam az eredeti színt újra rátenni, ezért egy új kék árnyalatot választottam. A matricákat az eredetinek szinte teljesen megfelelően készítettem el. Nem egy túl érdekes, vitrint igénylő darab, inkább játszani alkalmas a robosztussága és játszhatósága miatt. De én azért betettem a többi versenyautóm mellé.

 

 

 

Így néz ki egy F5000 versenygép, ami talán a mintául szolgált.

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése