Boss Mustang
(Matchbox)
bemutató
A Mustang modellek már a korai, RW kerekes korszakból ismertek voltak a Matchbox rajongók számára. Jóllehet volt egy Mustang alapú modell már a gyorskerekes szériában is, azonban a legvonzóbb talán mégis az evolúciós Boss változat világítósárga kasznis, matt fekete motorházfedeles, csillogó belsős 1972-es modellje lett.
Az elnevezéséből lemaradt a „429”-es szám, érthetetlen okokból. Sajnos nem volt sokáig a kínálatban így csak a belőle kifejlődött különböző variánsok vitték tovább jóhírét. A nyitható motorházfedélen kibukkanó V8 szívósor is eléggé hozzátett a látvány nagyszerűségéhez bár a valóságban inkább egy szögletesebb púpot lehet megfigyelni az eredetiken. Az ilyen mértékben különböző kerék is kissé túlzás, de modellként jól mutat. A belteret valamelyest valósághűen alakították ki.
Némi kortükör és ismertetés
1969-ben a Ford kiadott egy limitált – akkoriban a legerősebb - Mustang szériát, a Boss 429-es illetve 302-es sorozatot. A Boss 429 egy nagy teljesítményű Ford Mustang változat, mely a mai napig a legritkább és legértékesebb izomautók közé tartozik, mivel összesen 1359 Boss 429 készült. Az eredeti célja az volt, hogy kielégítse a Ford azon igényét, hogy homologizálja a 429-es hemi motort a NASCAR versenyekhez. Ehhez akkor legalább 500 autót kellett eladni. A Ford olyan motor kifejlesztésére törekedett, amely jobban felveszi a versenyt a Chrysler 426-os Hemi-jével. Végül a NASCAR-tervet elvetették, csak utcai izomautó maradt. A motor attól még kiváló volt, kovácsolt acél hajtókart és kovácsolt acél hajtórudakat használtak a külön hűtőkörön levő alumínium hengerfejekkel, hemiszférikus égéstérrel. A Ford valaha kínált legnagyobb motorja lett ez. A kocsi erősen orrnehéz volt a nagy, hétliteres, 375 lóerős V8 motor miatt, így hátulra – elsőként – stabilizáló lengőkart építettek be. 4 fokozatú kézi sebességváltóval és hátsókerék-meghajtással szerelték őket. A nagy motor a módosított első rész ellenére sem hagyott helyet a klímaberendezésnek. A korábbi Mustang karosszériáját némileg meg kellett növelni hosszában és szélességében is, hogy a nagyobb erőforrás beleférjen. Ettől sokkal nyúlánkabbnak ható lett a kocsi. Kissé megváltozott a homlokfal kialakítás és a hátsó lámpák elosztása és felülete is. A Larry Shinoda - a GM egykori alkalmazottja – által megrajzolt Boss gyártása 1968-ban kezdődött. Az autó egyetlen külső azonosítója az első sárvédőkön lévő Boss 429 matricák és az egyedi megnagyobbított motorháztető volt. Az autó többi része nagyon letisztult megjelenést mutatott, ami atipikus volt a Ford által gyártott legtöbb Mustanghoz képest, amelyek gyakran a megjelenést hangsúlyozta a valóság helyett. A jobb hasmagasság érdekében az elülső légterelőt sekélyebbre tették.
A Shelbytől származó motorházfedél kissé fölfelé ívelt a szélvédőnél, hogy – újdonságként - takarja az ablaktörlőket. A Mach 1 felszereltség csomagként a fastback verzióra volt kérhető. Különösebb pluszt nem jelentett, inkább külcsínbeli dolgokban volt mérhető. A 71-es Mustang Mach 1szerepelt a Diamonds Are Forever című James Bond filmben is. A csökkenő érdeklődés miatt 1970 lett a Boss 429 gyártásának utolsó éve.
A "Főnök" név akkor jött, amikor Shinodát megkérdezték, hogy milyen projekten dolgozik, ő azt válaszolta, hogy "a főnök autója", mert a projekt titok volt. Ő is "főnöknek" nevezte, ezzel tisztelegve a Ford új elnöke, "Bunkie" Knudson előtt, aki áthozta Shinodát a GM Chevrolet részlegéből, miután Knudson távozott.
Talán innen jött az ihlet a színhez:
A sorozat részei:
5. A versenyző
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése