Kicsit update jellegű ez a poszt, hiszen már volt szó korábban is erről a kisautóról, és az eredeti verzióról is. Már ott is szimpatikus volt és ezért vártam az alkalomra, hogy hozzájuthassak egyhez, amit aztán az eredetihez nagyon hasonlóra alakíthatok.Íme!
A rövid tesztek után a kocsi első versenye az 500 mérföldes Brands Hatch-i futam volt. Az összesen három épített példány közül az egyik indult a versenyen és végig vezetve a második legjobb köridőt futotta. Azonban a verseny vége előtt motorhiba miatt kiesett. A további versenyeken is sorozatos problémák jöttek elő. Ennek ellenére a csapat erősen bízott a kocsi sikerében, mivel a műszaki hibák ellenére, amikor a kocsi versenyben volt igen kimagasló teljesítményt tudott nyújtani. Pénzügyi problémák és a Ford hezitálása miatt a kocsi végül is nem futott be versenykarriert, de a „mi lehetett volna belőle” kategória egyik legszebb példánya lett. Három példány van belőle jelenleg is, Goodwoodban szokták mutogatni az éves vonuláson.
Kis előzmény azért
1968-at
írunk amikor a korábbi Le Mans és egyéb sikereket hozó Ford GT40 helyére egy
új modellt hoz a gyár a Group 6 kategória (Versenykategória volt a GT autók
számára. Az általában 1000 kilométeres versenyeken kiegyenlítődött a kis és
nagy teljesítményű motorok közti különbség és a hangsúly a megbízhatóságra és
gazdaságosságra tevődött át.) előírásainak megfelelően: A Ford F3L vagy
hivatalos nevén a P68 jelű
versenykocsit, azaz a Ford Group Six-et.
A Len Bailey tervezte, Alan Mann Racing
építette igencsak gömbölyű kinézetű kocsit elsősorban Európa nagy
versenypályáira szánják. A motor és a kaszni felépítése is egy
későbbi F1-es autó alapjaival egyezett meg. Szegecselt alumínium önhordó
kialakítású karosszériája volt acél merevítőelemekkel, melyek a futóművet
tartották. Háromliteres nyolchengeres motort kapott és a karosszériáját szélcsatornában alakították ki. A
kétüléses zárt karosszéria igen alacsony kialakítású volt, ezért igen jó,
Cw0,27 értékkel bírt. A tetőn egy kis ablakot képeztek ki, hogy minél inkább a
nyitott autókhoz hasonló legyen. A korai példányokon még a visszapillantó is itt az ablak előtt
a tetőn volt elhelyezve. Később – némi szerencsétlenségek után - a
még nagyobb stabilitás és leszorítóerő érdekében kisebb első és nagyobb hátsó
légterelőket is tettek rá. A hűtőt előre tették, ezért később a levegőnyílást
meg kellett nagyobbítani a hatékonyabb hűtés elérése érdekében. Két flexibilis
tankja volt a két szélén.A kocsi végsebessége 350km/h volt. A Ford Cosworth DFV V8
motort a hosszában a fülke mögött erősítették a karosszériához, tartószerkezeti
szerepe nem volt. A kornak megfelelő Forma 1-es elvek szerint teljesen
független kerékfelfüggesztése volt.
A rövid tesztek után a kocsi első versenye az 500 mérföldes Brands Hatch-i futam volt. Az összesen három épített példány közül az egyik indult a versenyen és végig vezetve a második legjobb köridőt futotta. Azonban a verseny vége előtt motorhiba miatt kiesett. A további versenyeken is sorozatos problémák jöttek elő. Ennek ellenére a csapat erősen bízott a kocsi sikerében, mivel a műszaki hibák ellenére, amikor a kocsi versenyben volt igen kimagasló teljesítményt tudott nyújtani. Pénzügyi problémák és a Ford hezitálása miatt a kocsi végül is nem futott be versenykarriert, de a „mi lehetett volna belőle” kategória egyik legszebb példánya lett. Három példány van belőle jelenleg is, Goodwoodban szokták mutogatni az éves vonuláson.
A kisautó
jellemzői
A Matchbox által megformázott kis Ford hozza az eredeti autó
nagyszerűségét, ami elsősorban a formai kialakításra értendő. Mivel az eredeti
autó nem volt sikeres a versenypályán, ezért ma nem is annyira ismert, viszont
a dizájnja még mai szemmel is teljesen profi, érdemes volt kicsiben is
megjelentetni 1969-ben. Ekkor még ismert is lehetett, hiszen párhuzamosan a
versenypályákon is futotta köreit. A zöld mindig is az angol versenyautók színe
volt, talán ezért is jelent meg alapszínként a zöld. Igaz, hogy metálos, igaz, hogy nem az az árnyalat de
mégiscsak zöld. Később több színben is kiadták, többféle versenyszámmal
az elején. Volt szögletes és kerek matrica is köztük. Ezek között akadnak meglehetősen
ritkák is, például az első kocsikon a kör alakú mezőben a hetes szám ilyen.
A karosszéria kialakítása jól követi az eredeti
kocsi nyúlánk formáját. A legelső változatot mintázták meg, a karosszéria
módosítások ezért nincsenek rajta még. Egyedül a tetőablak hiányzik, csak a
helye van kijelölve. A hátsó lámpák és a kipufogók köszönőviszonyban sincsenek
a valósággal. Mintha a
hátsó fal magassága kissé nagyobb, magasabb
lenne (lejjebb kezdődne) a valóságban (a két nyílás a kipufogók mellett csak a
későbbi verziókon került rá). Az elején a lámpák alatti kerek – talán index -
lámpa és mellettük levő kerek levegőbeömlő nyílások hiányoznak a
modellről, még jelzés értékkel sem karcolták bele (igaz, ezek egy későbbi
verzió jellemzői). Az ablaktörlő és a belső elrendezés a helyén
van, csakúgy mint a fölső légbeszívó rések. Az első kerekek között, a
légbeszívó nyílást is körbefutó karosszériaelem illesztési vonal túlságosan
hangsúlyos, bár kétségkívül a helyén van, ott és úgy. A hátul fönt levő dupla
hűtőrács is valószínűleg még az első példányok jellemzője, mert miután az
eredetire rákerültek a hátsó stabilizátor spoilerek, egyetlen képen sem lehet
ott nyílást látni.
Jó belegondolni, hogy egy hangulatában és
stabilitásában is jól eltalált kisautót tarthatunk a kezünkben. Bár az én
példányom nem makulátlan, lévén az eredetivel közel egyidős, de m indig jó
ránézni és elképzelni egy korabeli verseny hangulatát. Egy olyan korszak
versenyeinek emlékét melyek még valóban a küzdésről, az izgalmakról az
autó-autó elleni harcról szólt.
Az átalakítás
Ez az átalakítás
két dolgot jelentett valójában. Az egyik a szín és a dekor, a másik a kerekek.
Az előbbit a ma is létező korabeli példányokat is figyelembe véve alakítottam
ki. Igyekeztem a szín és a dekor tekintetében is ugyanazt az érzést visszaadni
amit az eredeti megpillantásával él át az ember. A kerekeket pedig egy jóval szélesebb
szettre cseréltem ki, hogy ez a rész is jobban hasonlítson a valódi széles
hengerekre.
Nagyon szép lett!
VálaszTörlés