Land Rover S3
(Matchbox)
átalakítás
Az AA-s segélyszolgálatos autók közül a Land Rover elsősorban olyan feladataokra volt használatos, ahol a kocsi terepjáró, teherbíró képességét jól ki lehetett használni. Sok éven át több széria LR is segítette a munkát. Ennek megfelelően a kocsik dekorációja is igen változatos volt az évtizedek során. A korai Sll-ek szerény felirataitól kezdve az Slll minimál dizájnján át egészen a Defender már-már taxismintájúra hajazó, de a céljának (feltűnés) maximálisan megfelelő festéséig.
A Land Roverek talán
minden idők leginkább magától értetődő terepjárói. Emellett
persze a Jeep Willys
is megérdemli a tiszteletet, de talán mégis a LR tartja leginkább
a mai napig is az ősi terepjáró építési hagyományokat. Maga az ős Land Rover munkagépnek készült, a háború utáni gazdaság
igényelte hamar a többcélú, megbízható és ugyanakkor
igénytelen haszongépeket. Nos, a Land Rover pont ilyen. Olyannyira traktoros jellemzőkkel rendelkeztek az
első példányok, hogy elől csak egy ülés volt középen.
Innen indult el a polgáriasodás felé, és lett egy akár hétköznap
és utcán is bátran vállalható Defender. Szerintem ez az egyik
olyan jármű a világon amit a legtöbb célra használtak és
használnak, rengeteg féle célra átépítették gyárilag is, kis
műhelyekben is és otthon is. Jellemzően a vidék
vagy a szavannák
az igazi otthona, de az angol királyi gépkocsi-flottában
is megtalálható. Bár a típus
fejlődése a technikai vonalon nem állt meg, mégis érdekes, hogy
pl. a hadseregek a régi, hagyományos motorú modelleket veszik, a
mai elektronikus vezérlésű motorok helyett. Nyilván a
megbízhatóság az elsődleges szempont a motor esetében is. Talán a kényelem és a biztonság az, ami fejlődött valamelyest
az idők folyamán.
Én
magam egy ős Landy-rajongó vagyok, hogy mást ne mondjak az első
Matchboxom egy kék, safaris változat volt, a maga tetőcsomagtartós pakkjával.
Sajnos ma már nincs meg ez a példány, de rajongásom töretlen a
márka iránt. Leginkább az Series II és Series III változatokat tartom igazán
belevalónak, ponyvatetővel, porosan, használva…
Aki
nem akar máshol utánanézni, annak íme a típustörténet
esszenciája:
A
legelső Land Rover lehet a fapados autó fogalmának legelső kézzel
fogható és testközelből érezhető fizikai megvalósulása. A
háború utáni anyaghiány párosult a mindenre befogható
munkagépekre való nagy igénnyel. A maradék Jeepek már kezdtek
szétesni, gép pedig kellett a szállítástól a szántásig,
mindenhez. A Rover cég főmérnökének köszönhető ennek, az akkori
lehetőségekből, anyagokból az akkori kívánalmaknak megfelelő
gép létrejötte. A végtelenül egyszerű felépítés, az acél
létraváz, az alumínium karosszéria, az egyszerű de nyomatékos
kis 1,6 literes négyhengeres motor alkotta a relatíve olcsón
megszerezhető munkagépet. Az alu karosszéria később szinte a
védjegye lett a Land Rovereknek, és talán emiatt is van az, hogy a
legyártott példányok 75%-a még üzemben van. Az első igazán
"autós kinézetű" modellt a 80-ast - ez a szám mindig a tengelytávot
jelenti collban - 1948-ban mutatták be.
Ahogy az idő haladt és a kocsi is egyre népszerűbb és sokoldalúan (fel)használt lett, a fejlesztés sem állt le. 1957-ben már 2 literes dízelmotorral is szerelték. Egy évre rá az I-es sorozatot felváltotta a méretében, komfortjában, stílusában és teljesítményében is alaposan továbbfejlesztett II-es sorozat. Megújult karosszériával, akár 2.25 literes benzinmotorral is, szélesebb keréknyomtávval jellemezhető. 1959-re már negyed millió, 1966-ra már fél millió Land Rover futott szerte a világ útjain. Ekkor már 10 üléses változatban is lehetett kapni, a számos egyéb karosszéria variációt nem is említve. A hadsereg is komoly felvevőpiacot jelentett nem csak a brit területeken hanem szerte a világban, így megjelent két – az átlagember számára kevéssé ismert - alváltozata is a furgonszerű Forward Control és az eredetinél kisebb és könnyebb Lightweight.
Az 1971-ben megjelent a Series III egy modernizált változata a korábbiaknak, ami kissé szebb, kissé jobb, kissé komfortosabb részletekkel bírt az őshöz képest. Ekkor már 3,5 literes V8-as motorral is rendelhető volt. Az igény változatlanul nagy a Land Roverekre. Mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy 1976. júniusában gördül ki az egymilliomodik példány a gyárból. A típus fejlődése inkább technikai jellegű az utóbbi időben illetve a kényelmi és biztonsági berendezéseket fejlesztették tovább, hogy a hagyományos megjelenés ellenére a kocsi beltartalma naprakész legyen. A terepjárási alapelvekből nem engedtek. Megmaradt az acél alváz, merev tengelyek, zárható differenciálművek a három tengelyen, komoly terepszög és terepjáró képesség, laprugók, alumínium karosszéria, könnyen szerelhető, tisztítható elemek és alkatrészek.
Ahogy az idő haladt és a kocsi is egyre népszerűbb és sokoldalúan (fel)használt lett, a fejlesztés sem állt le. 1957-ben már 2 literes dízelmotorral is szerelték. Egy évre rá az I-es sorozatot felváltotta a méretében, komfortjában, stílusában és teljesítményében is alaposan továbbfejlesztett II-es sorozat. Megújult karosszériával, akár 2.25 literes benzinmotorral is, szélesebb keréknyomtávval jellemezhető. 1959-re már negyed millió, 1966-ra már fél millió Land Rover futott szerte a világ útjain. Ekkor már 10 üléses változatban is lehetett kapni, a számos egyéb karosszéria variációt nem is említve. A hadsereg is komoly felvevőpiacot jelentett nem csak a brit területeken hanem szerte a világban, így megjelent két – az átlagember számára kevéssé ismert - alváltozata is a furgonszerű Forward Control és az eredetinél kisebb és könnyebb Lightweight.
Az 1971-ben megjelent a Series III egy modernizált változata a korábbiaknak, ami kissé szebb, kissé jobb, kissé komfortosabb részletekkel bírt az őshöz képest. Ekkor már 3,5 literes V8-as motorral is rendelhető volt. Az igény változatlanul nagy a Land Roverekre. Mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy 1976. júniusában gördül ki az egymilliomodik példány a gyárból. A típus fejlődése inkább technikai jellegű az utóbbi időben illetve a kényelmi és biztonsági berendezéseket fejlesztették tovább, hogy a hagyományos megjelenés ellenére a kocsi beltartalma naprakész legyen. A terepjárási alapelvekből nem engedtek. Megmaradt az acél alváz, merev tengelyek, zárható differenciálművek a három tengelyen, komoly terepszög és terepjáró képesség, laprugók, alumínium karosszéria, könnyen szerelhető, tisztítható elemek és alkatrészek.
A népszerűségéhez
nem egy film is hozzájárult, a – kölyökkorunk egyik kedvencétől
- az Elza és kölykei-től
kezdve a Tomb Raider-en
egészen a Piedone Afrikában-ig,
ahol számos variációt láthatunk akár egyszerre is a filmvásznon,
mind a jók, mind a kevésbé jók oldalán. Bár ma már eldőlt,
hogy mégis csak modernebbre váltják valamikor a típust a
közeljövőben, az bizonyos, hogy eltűnni soha nem fog csak
újraéledni ismét és ismét.
A Matchbox Land Rover Slll-at találtam legalkalmasabbnak a lemodellezéshez. A módosítások nagyon minimálisak lettek. A szafaris RW változat volt a kiindulási alap. Erről lekerült - még jóval előttem - a tetőcsomagtartó egység. Így csak a tartócsonkja meredezett a tetején. Ez pedig a legalkalmasabb arra, hogy a narancssárga villogót hordozza. Ezen felül megkapta ő is a táblát a szélvédője fölé (ezért is jó a magasított talapzatú villogó) egy antennával kiegészítve. A hátsó ablakokat befedtem és egy valóságot alapul vevő fantázia dekorációt tettem rá.
A Matchbox Land Rover Slll-at találtam legalkalmasabbnak a lemodellezéshez. A módosítások nagyon minimálisak lettek. A szafaris RW változat volt a kiindulási alap. Erről lekerült - még jóval előttem - a tetőcsomagtartó egység. Így csak a tartócsonkja meredezett a tetején. Ez pedig a legalkalmasabb arra, hogy a narancssárga villogót hordozza. Ezen felül megkapta ő is a táblát a szélvédője fölé (ezért is jó a magasított talapzatú villogó) egy antennával kiegészítve. A hátsó ablakokat befedtem és egy valóságot alapul vevő fantázia dekorációt tettem rá.
Igényes, szép munka!
VálaszTörlés