2023. október 17., kedd

A pikápdizájner

 Chevrolet SSR

(Matchbox)

bemutató


Érdekes időszak volt a századunk eleje az autóiparban. Legtöbbjük új utakat keresett, kísérletezett. A régi, megszokott vonalak már nem tűntek elég vonzónak. Legyenek egészen más ívek, görbék a kocsikon essünk át a ló másik oldalára. Így volt ez a General Motorsnál is. A kísérletezések eredménye pedig nem mindig sül el jól. A dizájnnal való zsonglőrködés adott esetben az autógyártás legborzasztóbb kudarcai között vonulhat be a történelembe. A Chevy SSR a határon billegett. Az Ed Welburn irányítása alatt készült SSR - a Pontiac Aztekkal együtt - szerepel a Time magazin A valaha készült legrosszabb 50 autó listáján.

 

Miről is van szó? Egy TrailBlazer SUV alapjaira felszórtak egy CAD képernyőről elszabadult karosszériaömlengést és elnevezték Super Sport Roadsternek. Egy roadster, egy kabrió, egy pickup, egy izomautó és az ötvenes évek teherautós dizájnihletése keveredett egy projektbe. Ilyen dolog elméletileg nem is létezhet. Ők elkészítették.


A projekt eredményét először 2000-ben mutatták be koncepcióautóként a Detroiti Autószalonon. A közönség imádta, de sok idő kellett a szériagyártás lehetőségének megteremtésére. A beleálmodott hatliteres V8-as hatodik generációs Corvette motor alapesetben 400 lóerős, a több mint kéttonnás kasztnival ez mindjárt adta is a 15-17 literes fogyasztást. Ami azért még odaát sem kevés azidőtájt. A 0,42-es cW-értékű karosszériával a maga egyszerű futóművén billegve esélytelen volt érdemi teljesítményre. Inkább egyenesen szeretett menni, a kanyarodást kihívásnak tekintette. Olyan Hummerhez hasonlítható drága, feltűnő, de valójában semmire sem jó kocsi keletkezett belőle, ami a kis példányszáma okán (mindössze 24 140 példány készült gyártásának négy évében, 2003 és 2006 között) esetleg legendává válhat és maximum befektetésnek lehet jó, a jövőre tekintve.

 


Talán azért egy technikai érdekesség kapcsolható a karosszériához: az erőteljesen domborított lemezeket egy rég elfeledett technológia, a mélyhúzás újrafeltalálásával kellett sorozatgyártásra alkalmassá tenni. Érdekes módon a fülke mögé lecsusszanó keménytetőt is a Karmann-nal terveztették meg, mert állítólag helyben nem volt ilyen szerkezetek készítésében tapasztalt gyártó. Érdekes.

 

Belülről sem mutat sok újat. Az ottani átlagautókat – merthogy annak szánták - nem a kifinomult belső dizájnjuk miatt szeretjük. Szürke elnagyolt és fantáziátlan, ahogy megjelenésénél, úgy itt sem tudták eldönteni, hogy retro legyen vagy science fiction. Olyan vegyes lett. Nem is hozott üzleti sikert a kocsi a GM-nek.

 

Matchbox léptékben ezek után mit lehet tenni. Pontosan lekicsinyíteni és ismét megmérettetni - de immáron a kisautós piacon.  Bizony csak egy lett a sok közül, semmi kihívó nincs benne. Az üvegek vastagok, a színe komor, de viszont jól gurul. Így ha már megvan, megtartom, de inkább csak a hátsó sorokban valahol.

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése