Autószállító tréler
(WP)
egyedi gyártás
update
Na, ez az a járgány aminek tulajdonképpen nincsen eredetije, tehát
nem is lehet arról írni. Viszont eredetiben nagyon sok hasonlót
rángatnak maguk után - főleg a nagyobb - autók. A Matchbox
kínálatában szerepelt már lószállító utánfutó,
motorszállító utánfutó, vitorlázó-repülő szállító utánfutó de autószállító utánfutó még nem volt. Ezért
készítettem egyet.
Megjegyzendő, hogy a Siku és a Welly gyártott hasonlót, de az enyém jóval filigránabb lett, nem
olyan hangsúlyos a szerelvény megjelenésekor, viszont mindene ott
van ahol kell. A modelltörténet helyett a hangsúly most inkább a
készítésének technikai részletein lesz.
A
kialakítás tervezésekor az volt az egyik szempont, hogy egy stabil
és nagy teherbírású szerkezet jöjjön létre. Ehhez a
dupla tengelyes változat illik. Azért, hogy a súlypont minél
alacsonyabban legyen igyekeztem kis átmérőjű kereket keresni alá.
Ugyanebből az okból, plató melletti kerékelhelyezést
választottam.
Az anyaga polisztirol lap amelyet valójában akkorára
méretezve vágtam le, hogy egy átlagos méretű kisautó elférjen rajta. Praktikussági okokból a teljes vonóháromszög is a
padlólemezzel egy egységet képez, természetesen szintben
megfelelően behajlítva a vonóhoroghoz. Az elejére lezárást
tettem és némi stabilitást elérendő a két hosszanti élét
felperemeztem egy kicsit.
A tengelyek közét illetve a szélső
tartórészüket is lapokból állítottam be olyan távolságot
kihagyva a tengelyeknek, hogy kényelmesen mozoghassanak. A kerekek a
súlypontban vannak, így megáll magától is és a legtöbb járművel
terhelve is. Ha nem, akkor úgy kell fölrakni a
szállítmányt, hogy a súlyosabb vége legyen elől, így
billenéskor ráterhel a vonóhorogra, ami még jót is tesz a
mozgatáskor. A szállítandó autó rögzítését kis lapokkal
oldottam meg a tréler elején, egy keréknyi távolságra az
elejétől.
Mivel
az átlag matchboxnál szélesebbnek kell lennie a tengelyeknek, az
eredeti tengelyt elvágtam és újat készítettem, Erre én az
iratkapcsot használtam fel. A kiegyenesített kapcsot úgy fogtam be
a satuba, hogy csak körülbelül másfél milliméter álljon ki
fölül. Ezután kalapáccsal finoman elkezdtem lapítani a végét,
úgy, hogy lehetőleg központosan terüljön szét a lezárógomba.
Amikor ez megvolt, akkor fölfűztem a kerekeket és a helyére
próbáltam őket. Így pontosan a lehetett levágni a tengelyek
másik végén a kívánt hosszt. A másik végén levő lezárógomba
is hasonló módon készült, mint az előző.
A
sárvédőíveket kis fülekkel láttam el, hogy a meghajlítás után
a kerekek előtt és mögött stabilan tudjanak felragasztódni
alulról a padlólemezre. A hátsó lámpát a lehajló padlólemez
alá készítettem el átlátszó ablakmaradványból, áttetsző
pirosra festve. Nem túl hangsúlyos, de ott van ha valaki keresné.
Az elejére készítettem egy csörlőt is némi drótkötéllel és
kampóval kiegészítve. Ide került még a levágott tengelyvég,
mint kézifékkar. A platóra felvezető rámpa tárolása a plató
alatt történik, ennek a rámpának csak a vége látszik ki, ezért
nem is folytatódik tovább. Kicsit színpadias megoldás, viszont
nem nagyon néz alá senki ennek a trélernek olyan igazán szúrós
szemmel, ezért lehetett ilyen megoldás. A szín a horganyzott acél
színét igyekszik imitálni.
Ha
valami, akkor ez biztosan olyan amilyen senkinek sincs, viszont a
kisautós világ elengedhetetlen részét képezi ma már. Történelmet nem fog írni, de az elkészítése szórakoztató volt számomra. A
fotózáshoz kiegészítésnek, a háttérben, mindenképpen klassz
tud lenni. Ilyenkor csak azt sajnálom, hogy viszonylag kevés kisautón van vonóhorog.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése