2024. február 16., péntek

Sierra Cosworth

 Sierra Cosworth

(Hot Wheels)

bemutató

 

 A Sierrát talán nem kell bemutatni, ha mégis, akkor arra itt egy korábbi bejegyzésem. A Cosworth-ról már kevesebben tudják, hogy miben különbözik az átlagos utcai változattól.


 Ford Sierra RS Cosworth a Ford Motorsport által épített Sierra modell „A” csoportos versenyeket megcélzó, nagyteljesítményű változata. Úgy gondolkodtak, hogy a versenyverzió hozzájárulhat a Sierra 1982-es bemutatása óta szerzett szegényes és kissé méltatlan hírnevének javításához is. De mi is az a Cosworth valójában?

 


A projektet a Ford régi partnerével a Cosworth autóipari mérnöki céggel együttműködve hozták létre. A Cosworth egy korábbi motorjukat fejlesztették tovább. A fő különbség a sornégyes motor vastagabb falú hengerblokkja, a nagyobb Garrett AirResearch T04 turbófeltöltő, nagyobb levegő-levegő intercooler, korszerűsített olaj- és hűtőrendszer. A 2,0 literes, Pinto-eredetű motor teljesítménye 500 lóerőre nőtt. Hozzáadtak egy erre a célra készült Borg-Warner váltót. 

 A standard XR4i Sierra és a Cosworth közötti felfüggesztési különbségek nagy része a részben amerikai versenysport tapasztalatok alapján adódtak. A tapasztalatok szerint a Sierra ferdehátú karosszéria még viszonylag mérsékelt sebesség mellett is jelentős aerodinamikai emelést produkált így inkább a háromajtós karosszériáját vették alapul, némi üvegszálból és alumíniumból készült módosításokkal. A hátsó nagy spoiler  - amely a hátsó oszlopokból nyúlik ki, és amelyet a csomagtartóra támasztott oszlop támaszt meg - mellett egy alsó légterelő is helyet kapott rajta. Az aerodinamikai kialakítás 20,4 kg leszorítóerőt is képes kifejteni 70 mérföld/órás sebességnél. A fényszórók közötti extra nyílásra azért volt szükség, hogy levegőt vezesen az intercoolerbe, a kerékív-szélesítések pedig a 10” széles kerekeket takarják

 1986 júliusában dobták piacra a Ford belgiumi genki gyárában készült, a homologizáióhoz szükséges 5545 darabot. Az autót csak három színben (fekete, fehér és holdkő kék) és egyféle szürke kárpittal kínálták. Két felszerelési lehetőség volt az opcionális elektromos ablakemelő mellett: központi zárral vagy anélkül.

 

1987-ben, amikor a Cossie először került versenypályára, szinte azonnal nyerni kezdett. A Fordok ezzel a versenyautóval megszerezték a pole pozíciót az 1987-es túraautó-világbajnokság hátralévő hat versenyén, és ezek közül négyen elsők voltak a célvonalon. A további sikerek sem maradtak el, sem a versenypályán (sőt később a ralipályákon is), sem az értékesítési pontokon. A projekt alapelgondolása tehát sikeres volt, a versenypályán elért sikereket marketingcélra igen jól lehet hasznosítani.

 

A Hot Wheels ismét a tutiba nyúlt az autó modellezésével. Szép precíz munkát végzett a tervezője, Ryu Asada. A tavaly megjelent modell fekete, fehér, sárga, kék, piros színekben kapható, különféle, lényegében fantázia dekorációkkal. Szépek ezek a nagyküllős kerekek is. Bár az alját semennyire nem mintázták meg, a beltere meglehetősen részletesre sikerült. Utcai változatú, tehát négy ülés van benne, viszont a hátsó üléssor közepén ott egy vaskos tartóoszlop is! Alulról megnézve bizony azt a szegecselés kívánta oda. Mi meg a szegecselést kívánnánk egy centivel hátrébb. Az elmúlt 50-60 év szegecselt kisautóit tekintve ez egy lehetséges mód, többmillió példány bizonyítja. Kár, hogy ma másképpen gondolkodnak a gyártók. A hátsó lámpákat én festettem ki, mert nagyon fekete volt az a rész. A sok dekortintából azért juthatott volna ide is. Az első lámpái az ablak anyagából valók, de ebben a feketében az is elvész sajnos. Mindazonáltal beszerzendő darab, sok-sok példányban. Sok-sok dekorációt lehet rajta elhelyezni az eredeti versenygépek alapján.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése