(Matchbox)
átalakítás updated
A sors már csak ilyen. Megkínált egy karosszériadarabbal. Alkatrészturkálás közben a romraktárban megakadt a szemem egy furgon karosszéria maradványon. És ihletet kaptam. Egy korábbi gondolat nyomán beindult a fantáziám. Mi lenne ha...? A gondolatok a hetvenes-nyolcvanas évek versenypályáinak hangulata körül jártak. Régi formák, régi hangulatok, régi vagy kevésbé régi járgányok. Mindjárt szebben láttam a kezembe került spiáterdarabot. Én már csak ilyen vizuális fantáziával rendelkezem, hogy egy fémdarabban meglátom a felmatricázott szervizautót ami egy klasszikus versenygépet húz maga után a tréleren. Ez az! Ezt meg kell csinálni! Miniatűrbe kell szoborkodni a víziót vagy ha jobban tetszik a gyerekkor, versenypályán begyűjtött élményeit.
Az eredeti Merci furgon mindig is tetszett, legtöbbet mentőautóként - esetleg szerencsésebb helyeken nyugatról idekerült tűzoltóként - láthattuk annak idején, aztán meg főképpen a „zőcségesek” és kőművesbrigádok rogyasztották porba amíg csak mozdulni tudtak. A furgon eredeti neve T1 volt hivatalosan, de a TN (Transporter Neu) névre is hallgat. Sokféle kóddal (207-407, 208-408) jelölték, de végső soron a forma szinte ugyanaz volt mindegyiknél. Az autós sikertörténetekre jellemzően rengeteg variációban gyártották, a különleges buszfelépítményektől kezdve a lakóautón át egészen a billencsig és a speciális céljárművekig. Meg a mentőkig, hiszen az egyik etalon alaptechnika volt és ma is az a mentőfelépítményekhez. 1977-1996-ig gyártották Brémában, 2,3-2,9-es dízelmotorokkal szerelték őket. Többféle tengelytávval, kerékvariációval, teherbírással, fülketípussal készült, ezért a hosszú modelltörténet alatt rendkívül sokféle verzió és kombináció létrejött. A Cobra 11 rajongók sem úszták meg, több részben is törték a típust rendesen, de még művészeket is megihletett.
Az alkatrészt kezembe vettem és nézegettem. Mit is kell tulajdonképpen elkészíteni hozzá? Egy alvázat, a hozzá tartozó futóművel, vonóhorgot, egy tetőmagasítást, az új ablakokat, mögéjük az új belsőt, a dekorációs matricát, a festést. Ennyi. Az utánfutó már szerencsére készen volt és versenyautók között is válogathatok immár. Lássunk munkához, amíg tart a lendülete a szinte nulláról indított projektötletnek!
Festéktelenítés,
tervezés, polisztirol csíkok, ragasztások, próbálgatások, síkok alakítása,
illesztése, (kis ábrázolós emlékek), alkatrészkeresés az alváznak valóhoz. Van
egy kicsit nagyobb darabom, valami Mazdáé lehetett, de a tengelytáv stimmel. Ez
már megvan, levágtam a nagy részét és elkezdtem reszelgetni, illeszteni.
A tetőmagasítás is megindult. A kiindulást az eredeti kék műanyag tető adta, amiről levágtam a fölöslegesen kilógó dolgokat. Mivel ez egy „járható tető„ volt, így ezt is síkba hoztam a műanyaglappal. Az oldalát kellet kétoldalt és hátul kivágni és fölragasztani először. Miután stabilan állt és a próbálgatások nyomán illeszkedett is a meglévő karosszéria fém fölső keretéhez és a tetőmaradványhoz is, föl lehetett ragasztani, hogy hozzá lehessen illeszteni a szpoilernek is funkciónáló íves homlokelemet.
A dekoráció
itt egy kicsit nagyobb munka volt, mivel egyben szerettem volna elkészíteni az
egész oldalt befedő képet. Van ahol így csinálják ezt mostanában már igaziból
is, így a sok kis ragasztgatás helyett, egy nagy grafika az egész oldal. A
matrica egy fantázia szülte csapatra utal. A valóság benne a két hátsó lámpa,
ami az eredetinek a képe bemontírozva a helyére. Az egész elképzelés a
hetvenes-nyolcvanas évek hangulatát idéző, valójában már a mában játszódó
dolgot próbál mutatni. Ezt hivják Historic rallinak. Itt lehet látni a
gyerekkorunk versenyautóinak egy részét ismét vagy akár először élőben. És
persze a hozzá tartozó dolgokat, mint például a szervizbuszt A jobb
csapatoknál a kiszolgáló autópark is azt az időt idézi. Én egy jobb csapatot
képzeltem el, így került a képbe egy BMW 2002 versenyautó és egy
Mercedes szervizkocsi.
Kétségtelen, hogy nagyon átalakult a Merci furgon, de viszont így létrejött a Matchbox berkein belül egy új alváltozat. A kiindulási anyag nem csak a valóságban jó alap az átalakításhoz vagy a speciális felépítményekhez hanem kicsiben is. Az arányai, a jellegzetes törései mindig ugyanazt a kocsit juttatják eszünkbe. És a kort amelyben tulajdonképpen ezen kocsi fehér színű, kékvillógós változata képviselte a nyugati technikát sokáig mifelénk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése