Citroen Méhari
(Politoys)
felújítás
1968. május. A
lázadás, a szabadság és a kreativitás, valamint a könnyedség ideje volt a
galloknál. Amíg a diákok kivonultak Párizs utcáira, a Citroën piacra dobta a hasonló
jellemzőkkel felruházott Méharit a gyönyörű Deauville-ben. Az Atlanti-óceán
partján fekvő tengerparti üdülőhely tökéletes hátteret biztosított a rút kis
kacsa 2CV e sokoldalú, off-road testvérének bemutatásához. Bár még inkább a
Dyane 6-ot kellene itt említeni, amitől a Méhari a mechanikai alkatrészek nagy
részét kölcsönözte.
Hiányzott egy
ilyen járgány nagyon a francia autópalettáról. A briteknek ott volt a Mini alapú
Moke, a németeknek a Bogár alapú Kübelwagen (az amerikai eredetű Buggyt most
meg sem említem), és az olaszoknál sem tétlenkedtek ilyen homokjáró
kialakításában. Fogta magát az iparos, Roland de la
Poype gróf összefogott Jean-Louis Barrault tervezővel és Jean Darpin
technikussal, hogy megtervezzék a 2CV-n alapuló járművet, amelyet eredetileg
készletként terveztek eladni. Minden várakozás ellenére a márka főnöke, Pierre Bercot
kifejezetten elégedett volt vele.
Így a 2CV
alvázára egy plusz (kasznitartó) csővázat szereltek fel, amelyhez aztán hozzácsavarozták
a karosszériát alkotó ABS (akrilnitril-butadién-sztirol) műanyag kádat. Egy
bordás kád, amely még masszívabb volt a bordázottsága okán, akárcsak a HY
teste. Ez az újszerű építőanyag könnyű volt, nem horpadt,
és nagy és összetett formákká lehetett alakítani. A Méhari tudatosan megválasztott vidám, hetvenes évek
felé mutató színeinek köszönhetően tűnt ki. Ezeknek a színeknek az elnevezése
is érdekesek: a Hopi (piros), a Montana (zöld) és a Kalahari (bézs), a Tibesti
(zöld), Kirghiz (narancs), Hoggar (bézs), Atacama (sárga) és Azur (fehér és
kék). Mindegyik színt egy-egy sivatagi régióról
nevezték el.
Akárcsak a
dromedár, amelyről a nevét kapta, a Méhari is haszonelvű jármű. Megnövelt
menetmagassága tökéletes szállítóeszközzé tette ezt a könnyű autót. Könnyen
szállított 400 kg hasznos terhet, a be- és kirakodást pedig megkönnyítette a
kád kialakítása, az ajtók és oldalfalak hiánya. A léghűtéses, 602 köbcentis kéthengeres
motor az első kerekeket hajtotta. Egyszerű, de masszív felfüggesztési rendszere
meglepően jó terepképességeket kínált, többek között a könnyű karosszéria (570
kg) és a nagyon alacsony súlypont miatt. Az elsőkerék-hajtás jó tapadást tett
lehetővé, és ha az autó valaha is elakadt, ketten könnyedén kiemelték a szorult
helyzetéből.
De a Méhari
alapvetően szórakoztató autóként szerzett hírnevet. Valójában akkoriban szinte
minden francia tengerparti üdülőhely utcáin találkozhattak velük. A Citroën
Méharit 1968-tól 1988-ig gyártották. Összesen 140 000 példány gördült le a
sorról, ebből mindössze 1213 négykerék-meghajtású (!). A négykerék hajtású
egységek külsőleg abban különböznek a többitől, hogy a pótkerék a motorháztetőn
van, egy kiformált mélyedésben. A látszat azonban csalóka lehet. Bármily
egyszerűnek is néz ki a Méhari, a felépítése sokkal bonyolultabb, mint gondolnánk.
Eltávolítható vászonteteje és a lehajtható szélvédő még szabadabb érzést kölcsönzött az
utasainak. Azonban a „happy beach life” mellett a kis súlya ideális járművé tette
a francia hadsereg számára ejtőernyős bevetésre is (több ezer darabot vásárolt
belőlük), de ezen felül természetesen a francia csendőrség is használta, amint
azt abban a bizonyos filmben (Le gendarme de
Saint Tropez) is láthattuk. A 2 vagy 4 üléses változatban
kapható Mehari egyfajta svájci bicska. Szabadidő-jármű, de bizonyos speciális igényekhez könnyű
haszonjármű is lehet. Egyszerűsége
azt jelentette, hogy valójában soha nem cserélték ki, és a felhasználók hosszú
éveken át megtartották. És ha mindez még kevés volna akkor megtalálhatjuk
ezeket a világ legfárasztóbb állóképességi versenyein is. A sokoldalúsága
ellenére a gyártása sajnálatos módon 1987-ben leállt, és egyelőre azóta sincs
utódja. Csak ne
tegyünk egy szivárgó körömlakklemosó tartályt sehova a műszerfalra vagy a
padlóra, ha nem szeretnénk, hogy az aceton az ABS műanyagot folyadékszerű
pasztává változtassa!
Az 1/43-as léptékű, tehát King
Size méretű kisautó több, mint ötven éve van már nálam. Ezalatt rengeteg
kisautós kalandban volt része, melyet szinte teljesen épen átvészelt. talán a
robosztus felépítésének köszönhető mindez. És tulajdonképpen ez az egyetlen
gyengébb pontja is, hiszen a valóságban ez az autó inkább néz ki egy törékeny
lélekvesztőnek, mint combos off-road erőgépnek. A kerekeinek vastagsága tehát
túlméretezett, de ez abszolút betudható a játékszer kategóriában szokásos
egyenkerekeknek. A kaszni megformálása tökéletes és itt nagyon fontos
megemlíteni, hogy az eredetihez hasonló bordázottságot sikerült teljesen
élethűre megformálni kicsiben is. A beltér itt is egyszerű, de a kormányt már
pótolnom kellett. Szerencsére a valóságban sem az oly jellemző egyküllős
kormány került az autóba, hanem egy vékonyka kétküllős, amit nem volt nehéz
pótolni. A tető szürke műanyagjának tartófülei kissé megkoptak, de szerencsére
a tető azért nem kallódott el.
A felújítás tehát időszerű volt
már így öt évtized múltán. A festék leáztatás igen hosszadalmasra sikeredett,
mivel a szokásos oldószerben több, mint egy hónapot ázott és így sem sikerült a
festék felét sem leoldani. mechanikai módon elég nehéz ügy lett volna a
csiszolás ezért a drótkorong hozott csak valamilyen elfogadható eredményt. Az
eredeti piros színt most hanyagoltam és egy sokkal életszerűbb, vidámabb színre
fújtam át. A rápattintható műanyag tető kicsit komolyabb kivitelű mint a valóságban, de olyan kis gyatra vászontákolmányt nem lehetett volna elkészíteni ebben a léptékben, így ez csak előnyére válik a kisautónak.
A Polistil
S.p.A. (eredeti nevén Politoys) egy olasz játékmárka és egykori gyártó cég,
amelynek székhelye Milánóban található. Minden méretű fröccsöntött járműre
szakosodott. A Politoys, mint vállalat eredete kissé homályos. A vállalat 1960 körül
"Politoys APS" néven indult, és 100 műanyag autó gyártását kezdte meg
1:41 méretarányban. A trendeket követve a vállalat 1964-ben a fém présöntvényekre
tért át. 1970 körül a cég nevét Polistilra változtatták. A Politoys 1:43-as
méretarányú M-sorozatának 1965-ös indulásával a cég vitathatatlanul az évtized
egyik legelismertebb neve lett. 1993-ban
leállították az olasz gyártást, és a tiszteletreméltó Polistil eltűnt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése