2024. július 5., péntek

Scania T142

 Scania T142

(Matchbox)

felújítás

 


 A Matchbox egy kis remeket alkotott anno ezzel az 1:90 léptékű modellel. Az 1985-ös megjelenését követően -87-ben, -99-ben, és 2002-ben volt a kínálatban, fehér, kék, szürke, piros színekben, különféle matricákkal. Érdekessége, hogy külön, csak vontatóként is megjelent, ami szokatlan volt anno. Így rá lehetett akasztani bármelyik trélert. Ami viszont nem volt külön, tehát egy másik vontatóról kellett átakasztani valamelyiket. Terepmintás széles kerekeivel igen megnyerő és jól játszható. Az más kérdés, hogy a valóságban hátul duplakerekek voltak, de ezen most lépjünk túl. 


A hátulja nemhogy részletszegény, hanem pusztán csak funkcionális, de előrébb haladva azért szépen javul a részletek repertoárja. A fülke mögött magasodik a kipufogó és légszívó/szűrő doboza, de nincs viszont létra a sofőrnek a fülkébe való feljutáshoz. A kisautó elején egy komoly gallytörőt helyeztek el, ami nagyon látványos ámde teljesen eltünteti a kocsi elejét. Amúgy meg nem is volt mindennapos a valóságban sem, így elég érdekes kiegészítő ilyen méretben. A beltér semmilyen/sematikus, inkább csak darabra jegyezhető, de ebben a játék kategóriában ez teljesen jó.

 


A Scania történet innen olvasható hozzá. Ha Scania, akkor teherautó, lehetőleg a nagyobb fajta, billenőfülkés. Ám volt a Scaniának is csőrös teherautója . A T sorozat. A csőrős kialakításnak egy ésszerű magyarázata van/volt: egyrészt a praktikus hozzáférés a motorhoz. A korai gépjárművek motorjai többé-kevésbé állandó gondozást igényeltek, hogy megfelelően működjenek. A mai teherautók nagyon kevés figyelmet igényelnek, sok az automatizmus, önvezérlés bennük, így nincs ok arra, hogy a vezetőfülkét megdöntsék vagy a motorháztetőt felnyissák a szakszervizes beavatkozások között. Ennélfogva a hozzáférhetőség nem jelent problémát, hiszen ha egy modern, előre irányítható teherautó fülkéjét megdöntötték, a hozzáférhetőség mind a motor, mind az összes segédeszköz számára kiváló. 

 

 A másik érv a biztonság és kényelem. Az évek során a sofőrök értékelték azt a biztonságérzetet, amelyet egy motorháztetős teherautó volánja mögött tapasztalnak. A sofőr parancsoló pozícióban ül, és lenéz egy lenyűgöző motorháztetőre. Ráadásul a motor mögött, hosszabb tengelytávon és jóval az első tengely mögött ülve a sofőrök biztonságban érezték magukat. A technológia azóta már felülmúlta ezeket az érveket is a biztonságtechnika fejlődésével (ABS, CAG - elektromos sebességváltó, EDC elektromos üzemanyag befecskendező rendszer). A T-sorozat is emiatt szűnt meg 2005-ben. Addig viszont eladtak belőle több, mint húszezer darabot.

 

A Scania 4-es sorozatának az olasz Bertone tervezte T-fülkéjét 1996-ban dobták piacra. Vezetői szempontból a síkpadlós fülke térkínálata kategóriaelső volt, és az első tengely mögé, nem pedig fölötte ülve nyújtott utazási kényelem kiváló. A T betű a Torpedo szóra utal. 7.8, 11.0 vagy 14.2 literes (ami 420 lóerőt tudott) motorokból állt a lista. (T82, T112 vagy T142). Nagy teherbírású, durva helyeken is helytálló robosztus szerkezete elég sokoldalú használatra tette lehetővé. Sokféle kialakításban létezett, a platóstól a billencsen át a nyergesvontatóig.

 

 

 

 

 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése