2020. november 13., péntek

Tűzoltóautók 14.: A korszerű svéd

 Scania P360 tűzoltó fecskendő

(Matchbox)

bemutató


 Tűzoltóautós sorozatom következő tagja nem szorult felújításra, inkább csak apróbb kiegészítő festéseket eszközöltem rajta. A Matchbox 2018-19-es kínálatában szerepel piros, rózsaszín és világoszöld színekben, különböző dekorációkkal. A kisautó szép munka, jók és élethűek a dekorációk. A léptéke erősen teherautós, hiszen a  valóságban is elég hosszú a jármű. Vagyis nehéz léptékhelyes (tűzoltó)autós környezetbe illeszteni. Ez nem baj, csak egy jellemző.

Az eredeti autó egy valóban létező Scania P360 fecskendő, amit jól sikerült kicsibe is átültetni. Bár hozzá kell tenni ismét, hogy a tűzoltószereknél nagyon gyakori az egyedi megoldások alkalmazása, ami részleteiben jelenthet valamennyi eltérést a kocsi bármely részén.

Talán az egyik gyenge pontja a beltér hiányát jótékonyan elfedő sötétkék szélvédő és az ebből kinövő fényhíd. Ugyanis ez olyan sötétre sikerült, hogy inkább fekete mint kék. Így nem olyan hatásos, többet kell beleképzelni mint amilyen.

(Egy kicsit rá kellett segítenem a képernyőn a fényhíd kékjére...) 
 
 
 
Scania-történet:
 

A céget egy gépgyártó és egy vagongyártó vállalkozásból gyúrták össze:  a Maskinsfabriks Aktiebolaget Scania és a Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje közös utódja a Scania, egyelőre még Scania-Vabis néven, melyból a Vabis lekerült 1968-banViszont még ebben az évben fúzióra lépnek a Saab repülőgépgyártó vállalattal így most már Saab-Scania lett a cég neve. A fő profilnak a járműgyártást, leginkább a teherautógyártást tekinthetjük, de emellet számos más gépészeti, járműipari tevékenység is a profiljukba tartozott.

A racionális svéd gondolkodásmód alapján megpróbálták minél több azonos alkatrészből összeépíteni a különböző típusú teherautóikat, ezzel is csökkentve a költségeket. Bár a teherautóknál a csőrős és a sima homlokfalú fülkék is a palettán voltak még ebben az összefüggésben is számos közös karosszériaelemet találtak ki. A teherautóikat három kategóriában „M”, „H” vagy „E'” kóddal készítették,  attól függően, hogy közepes (medium), nehéz (heavy) vagy extra neház volt a kocsik teherbírása. Ezen felül a csőrösöket még egy „T” betűjelzéssel is megkülönböztették.

A 80-as években a teherautó iparban is egyre nagyobb szerepet kapott az elektronika, ennek megfelelően az ő autóikban is megjelentek az addig ismeretlen berendezések (elektromos sebességváltó, elektromos blokkolásgátló, elektromos üzemanyag befecskendező, stb.), amiket célszerűen hárombetűs rövidítésekkel jelöltek. 2005-ben – érdeklődés hiánya miatt - leállították a csőrös kamionok gyártását, így T jelzésűt nem készítettek többé.

A Scania név a dél svédországi Schonen tartomány latin nevéből származik. A griff madár a tartomány címerében is megjelenik, így a cég is magáévá tette.

 
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése