2025. június 19., csütörtök

Csónakos Jeep

 Jeep Grand Cherokee

(Matchbox)

bemutató

 

Érdekes autó-csónak kombinációnak lehetünk tanúi kézbefogva a kisautót. Egy komoly terepjáró a tetején egy nem kicsi motorcsónakot szállít. Látványnak nagyon ütős, gyerekeknek vonzó, de ne gondoljuk bele túl sok valóságtartalmat.

 

 A Grand Cheroke nem kis autó, elég nagy kerekeken gurul, ezért elég magasan van a teteje is. A csónak maga szintén nem kicsi, azt fölemelni ilyen magasságba még több – nagyon magas - embernek is szép mutatvány. Ráadásul nehezítésnek még a csónakmotort is rajtahagyták….  Amúgy ekkora autóval vontatni szokták a hajókat, nem cipelni. De mindegy is, attól még a kisautót magát megnézegethetjük, megszerethetjük.

 

Ami szépen sikerült, arányos jó forma lett belőle, amit persze a tetőrakomány azért erősen leront. A Grand Cheroke második generációjának tutajos modellje 2000-től létezik. És van neki csónak nélküli változata is.    Nagyon változatos és természetellenes színekben is elérhető volt anno. Ugyanez érvényes a műanyagelemként fölpattintott csónakra is.  Az én narancs színű példányom teljesen vállalható viszont. A dekorációja mennyiségre megvan, de inkább a kilincsekre és föliratokra jutott belőle, mint a lámpákra.  Az ablaka szép vékonyak, így látszik, hogy nem cipeli a szokásos oszlopot a csomagtartójában.

 A vitrin kempingszekciójába teljesen jól illeszkedik és ha a nem merülünk el a „csónak a tetőn” problémában, akkor egy teljesen szép kis modellkombót tudhatunk magunkénak.

 A Grand Cherokee eredete 1983-ig nyúlik vissza, amikor az American Motors Corporation (AMC) a Jeep Cherokee utódját tervezte. A mi szempontunkból érdekes második generáció (WJ kód, WG az európai modell kódja) gyártása1993-ban indult a michigani Detroitban és ami lényeges még, hogy Ausztriában a Magna Steyr is gyártja egészen 2004-ig.

 

A szebb dizájn mellé egy korszerűbb motorok is jártak, a 3,1 literes sorhatostól a 4,7 literes 269 lóerős V8-ig. Figyelemre méltó funkció volt a Quadra-Drive elnevezésű automatikus négykerék-hajtás, amely a New Venture Gear NV247 osztóművet alkalmazta. Ez a kétsebességes lánchajtású osztómű gerotort, egy hidraulikus szivattyúhoz csatlakoztatott tengelykapcsoló csomagot használ a nyomaték átvitelére az első és a hátsó tengely között. Az adatátviteli tok három módot tartalmaz: 4-All Time, Neutral és 4-Lo. A 4-All Time rendszerben normál körülmények között a nyomaték 100%-a a hátsó tengelyre kerül. Ha a hátsó tengely nagyobb sebességgel kezd el pörögni, mint az első tengely, a hidraulikus nyomás megnövekszik a gerotorban, és a tengelykapcsoló-csomag fokozatosan továbbítja a nyomatékot az első tengelyre, amíg mindkét tengely vissza nem tér ugyanarra a sebességre. A semleges üzemmód a jármű vontatására szolgál. A Quadra-Drive legnagyobb előnye az volt, hogy a kombinált osztómű és az egyes tengelyek progresszív reteszelő differenciálművei automatikusan szabályozni tudják a tapadást mind a négy kerék között. Azonban csak a középső differenciálművet lehetett tartósan lezárni, és csak 4Lo-ban. A45RFE és 545RFE automata sebességváltók három bolygókerekes hajtóművet tartalmazott a négyfokozatú automatákban általában használt kettő helyett, ami hat elméleti sebességet adott ki. Ezeket a különböző váltóprogramozásokkal különféleképpen használták (ki). Az alváz több mint 70 százaléka nagy szilárdságú acél. Minden Jeep Grand Cherokee UniFrame felépítésű. A belső teret is teljesen áttervezték. Az újratervezés nagyobb hátsó ajtókat és több helyet biztosított a hátsó utasoknak.

 

 

 

 

 










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése