2025. június 3., kedd

A kommersz

 Chevy C10   1968

(Matchbox)

bemutató  

 A Chevrolet C/K teherautó-sorozatot 1960 és 2002 között - négy generáción át - gyártotta a General Motors. A Chevrolet és a GMC részleg által egyaránt forgalmazott C/K sorozat a kishaszonjárművek széles skáláját ölelte fel. Noha leggyakrabban a pickup teherautókhoz kapcsolják, a modellcsalád tartalmazta az alvázas teherautókat és a közepes teherbírású teherautókat is, és a GM teljes méretű SUV-jainak is alapjául szolgált. A modellsor a Ford F-sorozattal és a Dodge D sorozattal (később a Dodge Ram pickup) versenyzett. A modell márkajelzésére és a belső modellkódra egyaránt használt "C" a kétkerék-hajtást, míg a "K" a négykerék-hajtást jelöli. Hasonlóképpen, a következő szám ½ tonnát, ¾ tonnát stb. jelöl. Tehát a C10 egy féltonnás kétkerék-hajtásu pickup. A C10 kétségtelenül a leghíresebb tagja a C/K kisteherautók családjának, azonban ez nem a teherautó nélkülözhetetlenége miatt van, hanem annak köszönhető, ahogyan a használói elfogadták és népszerűsítették – nyilván az erényei miatt. Így lett az adott korban a C10 az egyik legjellemzőbb alapjármű az amerikai utakon.

  

A második generációs C/K-t az 1967-es modellévben mutatták be. A General Motors által "Action Line" generációnak nevezett C/K nagyrészt átvitte a középen elhelyezkedő létravázat és a tekercsrugós hátsó tengelyt, de a karosszériát az alapoktól kezdve újratervezték, hogy többcélú járművé váljon. A munkára vagy mezőgazdasági használatra szánt haszonjármű mellett a C/K-t a Chevrolet szedánokból átvett opcionális funkciókkal is kínálták, beleértve az automata sebességváltót, az AM/FM rádiót, a szőnyeget és a kéttónusú fényezést. A hajtáslánc többszörös átdolgozáson esett át, mivel 1968-ban kínáltak először nagyblokkos V8-astmígnem 1969 után a GM teljes egészében áttért a Chevrolet által gyártott motorokra. Nagy újdonság, hogy tekercsrugók kerültek az első felfüggesztésbe. Hátul maradt a régi, hagyományos merevtengely-laprugó kombó. A '67-esek többségének kisebb hátsó ablaka is van. '68-ra a legtöbb teherautó áttért a nagyobb hátsó üvegre, amely '72-ig is megmaradt. A történet, amelyet mindig is hallottunk, az volt, hogy valaki a GM-nél úgy érezte, hogy a ferde motorháztető nem elég „teherautós”, és a lejtő meredekebbé tétele masszívabbá teszi ezeket a teherautókat. Jól vagy rosszul, ez történt, és a '69-es évek modelljei más burkolatot és hűtőrácsot kaptak. Érdekes az erőforrás kínálat, hiszen nyolc motorváltozat állt rendelkezésre, ami még arrafelé sem volt általános.

 

 A Matchbox pickup sorozatát bővíti ez a kis járgány is. Jól eltalált kiadás, mert a Chevy pickup-oknak történelme is van már ezeken az oldalakon. Az  1/64-es léptékű kisautó 2024-től türkíz és arany színekben kapható. A korhűnek betudható kerekek jól állnak neki. Bár itt már látszanak a nagy fehér padlólemezből kinövesztett fehér lökhárítók. Ez nem szerencsés, de nyilván a beltér fehérjével van szinkronban. Ami szintén kevésbé autentikus. Van viszont rajta finom tamponnyomat a lámpáknál illetve a hátsó platófalon a fölirat. Mindezek sokat emelnek a színvonalán. Csak egy kevés kiegészítés kell majd az oldaljelzők esetében és máris szinte kész is. A beltérben a pizzakormány a jellemző, viszont a kormányváltót meg sem kísérelték kialakítani. Pedig olyan jellemző ez is és nem is lenne bonyolult odatenni legalább jelzés értékkel.


 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése