2025. augusztus 21., csütörtök

Kosaras LR

 Land Rover 

(Hot Wheels)

átalakítás

  

A Land Rover flottám elég sokféle felhasználású modellt tartalmaz. A military verziótól kezdve a tengerparti és uralkodói alkalmazáson át egészen a safaris változatig. Hogy a Camel Trophy-ról ne is beszéljünk.

 

Ipari jellegű alkalmazásban talán a terrorelhárító egységet említeném a segélyszolgálatos mellett. Innen is látszik, hogy a valóságban is igen sokoldalúan alkalmazott LR a modellvilágban is hatalmas lehetőségeket biztosít a kibontakozásra. Kimeríthetetlen téma.

A dolog másik oldala maga az emelőkosaras szerkezet, ami az elektromos hálózati szerelések mellett akár egy-egy speciális mentésben is használatos. A két témakört összeillesztve egyértelműen látszik a kép: kosaras Land Rovert kell építenem. Ilyen ugyanis nem létezik modellként. Valóságban azonban igenis van létjogosultsága. Hegyvidéken illetve terepen, akár egy erdőben vagy egy szántóföld közepén ugyanúgy föl kell emelni a dolgozót a szerelendő szerkezethez, mint a belvárosban. Az igény hozta létre a terepen is alkalmazható emelőkosaras járművet.

 A hidraulikus emelőkosár története nagyjából a múlt század hetvenes éveitől számítható. Akkoriban még csak teherautó felépítményként kezdték el alkalmazni, manapság azonban már a korszerűbb technológiának és a jobb anyagoknak köszönhetően sokkal filigránabb szerkezetek is kialakíthatók, amelyek aztán akár egy furgon vagy egy pickup platóján is elhelyezhetők. 

A kisautó esetében a HW Land Rover S3 pickupja adta az alapot. Minden más egyedi rajta. A kisautó felújító-tuningoló-építő-átépítő dobozaiban mindig egyre gyűlnek az érdekes – akárhonnan is származó – kis alkatrészek, maradék makettes apróságok, apró tartozékok illetve ma már beazonosíthatatlan eredetű kis műanyag bigyók. Ezek a dobozok adják az alkatrészforrást. Csak meg kell látni, meg kell találni az adott célra megfelelőt. Így történt ez most is. Némi válogatás után kialakult az elképzelt emelőkosaras szerkezet vázlata. A fotók alapján arányosítva méretre vágtam, ragasztottam, összecsiszoltam az elemeket. A kisautó platóján eredetileg egy pótkerék (imitáció) van, ezt használtam ki az emelő oszlopának rögzítéséhez.

 Biztosan el lehetett volna készíteni mozgathatóra is az egész mechanikát, de ez esetben, ebben a méretben és az itt alkalmazott szokásoknak megfelelően fixen rögzítettem a felépítmény darabjait. Amúgy sem játékra készült… A szükséges letalpaló lábak a padlólemezhez vannak ragasztva. 


 A megtévesztés miatt az eredeti sportosabb HW kerekeket egy autentikusabb, ballonosabb szett korai MB kerékkészletre cseréltem. Mindezek után kapott egy szerény, de szükséges matricázást is. Így most már büszkén beállhat az ipari alkalmazású LR-ek közé a vitrinbe.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése