2022. február 11., péntek

I.M. UU-32-59

 Nissan Xterra 

(Matchbox)

átalakítás 

UPDATE

 
 
A komplett, hibátlan(!) karosszéria csak úgy volt nekem a raktárdobozomban, eltéve jobb időkre. A kerekeit máshova használtam el. Ebben az esetben eltekintenék a típusismertetéstől, mert úgyis minek, hiszen a kocsi arányai megváltoztak a műveletek során. Ráadásul nem is hangsúlyos annyira a donorautó kiléte a végeredmény szempontjából. A múltkori rozsdázás közben megjött a kedvem a komolyabb, mondhatnám igazi karosszériamunkához. Egy rozsdánál felületi, vagy maximum kis mélységű átalakítások életszerűek. Viszont egy törött autónál már sok minden előfordulhat. Sőt, minden előfordulhat. 
 


A karambol terv szerint történt
Mindazonáltal, ahhoz, hogy a dolog életszerű legyen, mindenképpen ki kell alakítani egy koncepciót, hogy miként is történt a karambol, ami után ilyen lett az autó. El kell tudni képzelni – már amennyire az ilyet el lehet képzelni - az ütközés közben lejátszódó deformálódásokat, töréseket, hajlásokat, erőhatásokat és egész egyszerűen kitalálni, hogy az adott ütközésnél a kocsi melyik része, miként változik meg. Ezért nem mindegy, hogy csak sima borulás vagy esetleg tiszta frontális ütközés nyomait szobrásszuk meg.
 
Az én esetemben - a feltételezett – ütközés félfrontálisan történt, nem túl nagy sebességgel és utána pörgött is az autó. Viszont pörgés közben újabb áldozatokkal akadt össze, ezért teljesen körbetört. Nyilván ennek a fajta ütközésnek lehet legjobban elkészíteni ebben a léptékben a következményeit. Figyeltem arra is, hogy az adott behatásnál egy-egy elem miként viselkedik. Gyűrődik (lemez), lepattan (műanyag idomok), elhajlik (tükör), megtörik („A” oszlop), elreped vagy csak egyszerűen letörik és akár teljesen hiányozhat is. Mindezt úgy, hogy adott esetben a műanyag károsodási tulajdonságait fémben kellett imitálni és viszont. Egészen más megmunkálást igényel a két anyag, mégis összhangban kell lenniük. Kiváltképpen, amikor egy roncsolódás vonala átmegy egyik anyagból a másikba. Miután festéket kap, nem tűnhet föl az anyagdifferencia.



Műhelyben készült totálkár
A művelet az autó minden alkatrészét érintette. Nyilvánvalóan az egyik elem eldeformálása vonta maga után a csatlakozó elemek arányos és szükséges deformitását. Ennek megfelelően folyamatosan volt kezemben az összes alkatrész és mindig egy kicsit igazítottam az egyiken és másikon is. A szétszedés után először a karosszériát, a fém részt vettem kezelésbe.
Az ütközésnél a motorháztető fölhajlott, a hűtőrács eltört, a lámpák sérültek,a lökhárító többszörösen megnyekkent. A motorháztetőt finoman bereszeltem a megfelelő helyeken, majd fogóval óvatosan fölhajlítottam a kívánt mértékben. A kitört indexek helyét kireszeltem. A padlóelemből először a hűtőrácsot vágtam le, majd a lökhárítót. Nem volt kis munka, mert – tartószerkezet lévén - itt nagyon vastag volt a műanyag. A lökhárítót hátulról bevágtam a hajlítások helyén, hogy egyáltalán mozgatni tudjam, majd megfelelő módon hajtogattam végül ragasztóval rögzítettem a töréspontoknál. A hűtőrácsot is így munkáltam meg. A lámpák közül az egyiket teljesen elveszejtette, azt kivágtam kompletten. A változatosság kedvéért a másiknál csak az üveg tört ki. Ezt úgy imitáltam, hogy egy fúróval – annak kúpos hegyét fölhasználva - készítettem el a reflektorernyőt és hátulról befedtem a keletkezett kis lukat.


 
 Ajtókészítés négy lépésben: 1. levesszük a mintát a túloldalról   2. kivágjuk sztirollapból a kontúrokat  3. kilincset, díszcsíkot, védőburkolatot készítünk rá    4. meghullámosítjuk az egészet
 
Érdekes a hatás, ha az eddigiektől valamilyen módon eltérően módosítunk egy alkatrészen. Ez az alkatrész itt nálam a jobb első ajtó volt. Tervem szerint ez az ajtó kinyílt az ütközés során és így gyűrődött meg. Ehhez az eredeti ajtót – és a hátsó ajtó aljából valamennyit - kivágtam teljes egészében és elkészítettem újra, műanyagból. Ezután ezt az ajtót már könnyebben tudtam gyűrni, deformálni, alakítani. A kaszni ezáltal kissé meggyengült és el is hajlott egy óvatlan pillanatban. Ezért el is készítettem az új küszöböt a jobb első ajtónál. Ez már egyfajta merevítést adott az egésznek, de ezután is nagyon óvatosan kellett mozgatni, megfogni, nehogy elmozduljon a rendszer. Ez a közjáték egy új, előre nem tervezett ötletet adott: az autó kissé kiflibe hajlik az ütközésnél. Ehhez a padlólemezből is kivágtam keresztben egy hosszúkás, háromszög alakú darabot, majd a széleket egymáshoz ragasztottam és kimerevítettem. Most már nem csak a kaszni görbe, hanem a padlólemez is. A padlólemez szélét is föl kellett gyűrni egészen a felgyűrt karosszéria küszöbéig. Ezt a hatást forrasztópákával sikerült megtenni, finoman melegítve az anyagot.

A belteret is életre kell kelteni, mert a törött nyílásokon át jól látszik. Az ablakpanelt erősen megcsonkítottam , a törési elveknek megfelelően. A hűtőrács is megnyekkent. A beltérben a két légzsákot eldurrant állapotban ábrázoltam, itt még nincsenek rajta a vérnyomok


Körbehaladva látszik, hogy az autó bal oldalát csak durva súrlódás érte, ami azt eredményezte, hogy minden kiálló elem lemorzsolódott róla. A tükör, a sárvédő szélesítések, a díszléc. A tükröt simán letörtem, és úgy ragasztottam vissza, mintha csak a vezetékeken lógna a helyén. A sárvédő szélesítések helyén az eredetieket eltüntettem (plusz a kerékíveket is jobban kivágtam) és műanyagból készítettem el a deformált pótlásukat, így könnyen kialakítható volt a műanyagok hajlításos, gyűrődéses sérülése. A lemorzsolt díszlécet is így alkottam meg. Az autó bal hátulja valami magasabb tárgytól szenvedett el egy ütést így a „D” oszlop sérült. A fém karosszérián ezt fogóval hajlítottam meg. Viszont ennél az autónál a hátsó ajtó az ablak kék műanyagjából készült, a karosszéria helyén megfestve a kasznival azonos színnel. Így az ablaküveg tulajdonképpen a hordozóelem, ez biztosítja a nyitást is. Ez a hátsó ajtó is sérült, tehát az üveget kivágtam a bal oldalán és a festett részt a csatlakozó karosszéria – deformált - részéhez alakítottam. A lökhárítók szélei az ütközés során törtek, hajlottak, így én is ekként alakítottam át a végeket.


Az üvegkár jelentős
A kocsi ablakai is sérültek természetesen. A szélvédő ép maradt, de egyes elemek kitörtek vagy csak kásásra repedeztek. Ezt sűrű karcolásokkal utánoztam le. A festéshez maszkolni kellett a hátsó ajtó ablakát. A készre festett autót ezután a megfelelő helyeken – ahol valami lehorzsolta a festéket – nekem is le kellett horzsolnom. És mint a valóságban itt is a tiszta fém szín került elő a festék alól. A padlólemeznél – mivel műanyagból volt – ezt a fém színt a krómfilccel imitáltam.
A belső térnél a kifestésen túl az ütközés során kinyílt két első és a föggönylégzsákot papírzsepiből gyűrtem a megfelelő helyre. A belső tér padlójából is kivágtam jobboldalt valamennyit, hogy legyen helye a begyűrődött karosszériának.
 
Ajtó nélkül a kész jobboldal, és ami annyira nem látszik de ott kell, hogy legyen a jobboldali padlólemez és küszöbdeformáció

A könnyűfém felniknek is annyi
A kerekek esetében a jobb elsőről teljesen legyűrődött a gumi a sodródás során. Ezt a felnihatást egy kisebb méretű kerék körbecsiszolásával kaptam meg. A jobb első kereket érte a nagy ütés, tehát ez meglehetősen becsúszott a kaszni alá. Fixen beragasztva került a helyére. A hátsó tengelyt a felfüggesztőcsatorna kis módosításával ferdén ragasztottam a helyére, hogy az immár furcsán létező első kerekekkel szinkronban a földön legyen minden kerék, mégis a teljes autó meg legyen billentve egy kicsit.
Némi festési kozmetikázás után állt össze a teljes kép. Bár a szokásos kisautóktól eltérően itt már nem mozog semmi, mégis – úgy vélem – egy érdekes, léptékhelyes tanulmány lett a dologból.
A lehorzsolódott festékrétegek alól - a valóságnak megfelelően - kibukkannak a fém felületek





Szörnyű látvány egy véres légzsák a törött szélvédőn keresztül

Kapott rendesen erről az oldalról is, a futómű kimozdult a helyéről.
A kitört első kerék miatt letérdeltettem az elejét





Zárszóként egy személyes emlék. A képen látható családi Škoda is egy félfrontális ütközés során ment totálkárba, úgy hogy a kocsin a pörgés után egy ép elem nem maradt kívül. Legyen ez a roncs kisautó az ő emlékére.
 
Túlzás, hogy megihletett, de némi alapot azért adott a munkához.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése