Nissan Xterra
(Matchbox)
átalakítás
UPDATE
A
komplett, hibátlan(!) karosszéria csak úgy volt nekem a
raktárdobozomban, eltéve jobb időkre. A kerekeit máshova
használtam el. Ebben az esetben eltekintenék a típusismertetéstől,
mert úgyis minek, hiszen a kocsi arányai megváltoztak a műveletek
során. Ráadásul nem is hangsúlyos annyira a donorautó kiléte a végeredmény
szempontjából. A múltkori rozsdázás közben megjött a kedvem a
komolyabb, mondhatnám igazi karosszériamunkához. Egy rozsdánál
felületi, vagy maximum kis mélységű átalakítások életszerűek.
Viszont egy törött autónál már sok minden előfordulhat. Sőt,
minden előfordulhat.
A
karambol terv szerint történt
Mindazonáltal,
ahhoz, hogy a dolog életszerű legyen, mindenképpen ki kell
alakítani egy koncepciót, hogy miként is történt a karambol, ami
után ilyen lett az autó. El kell tudni képzelni – már amennyire
az ilyet el lehet képzelni - az ütközés közben lejátszódó
deformálódásokat, töréseket, hajlásokat, erőhatásokat és
egész egyszerűen kitalálni, hogy az adott ütközésnél a kocsi
melyik része, miként változik meg. Ezért nem mindegy, hogy csak
sima borulás vagy esetleg tiszta frontális ütközés nyomait
szobrásszuk meg.
Az
én esetemben - a feltételezett – ütközés félfrontálisan
történt, nem túl nagy sebességgel és utána pörgött is az
autó. Viszont pörgés közben újabb
áldozatokkal akadt össze, ezért teljesen körbetört. Nyilván
ennek a fajta ütközésnek lehet legjobban elkészíteni ebben a
léptékben a következményeit. Figyeltem arra is, hogy az adott
behatásnál egy-egy elem miként viselkedik. Gyűrődik (lemez),
lepattan (műanyag idomok), elhajlik (tükör), megtörik („A”
oszlop), elreped vagy csak egyszerűen letörik és akár teljesen
hiányozhat is. Mindezt úgy, hogy adott esetben a műanyag
károsodási tulajdonságait fémben kellett imitálni és viszont.
Egészen más megmunkálást igényel a két anyag, mégis
összhangban kell lenniük. Kiváltképpen, amikor egy roncsolódás
vonala átmegy egyik anyagból a másikba. Miután festéket kap, nem
tűnhet föl az anyagdifferencia.
Műhelyben
készült totálkár
A
művelet az autó minden alkatrészét érintette. Nyilvánvalóan az
egyik elem eldeformálása vonta maga után a csatlakozó elemek
arányos és szükséges deformitását. Ennek megfelelően
folyamatosan volt kezemben az összes alkatrész és mindig egy
kicsit igazítottam az egyiken és másikon is. A szétszedés után
először a karosszériát, a fém részt vettem kezelésbe.
Az
ütközésnél a motorháztető fölhajlott, a hűtőrács eltört, a
lámpák sérültek,a lökhárító többszörösen megnyekkent. A
motorháztetőt finoman bereszeltem a megfelelő helyeken, majd
fogóval óvatosan fölhajlítottam a kívánt mértékben. A kitört
indexek helyét kireszeltem. A padlóelemből először a hűtőrácsot
vágtam le, majd a lökhárítót. Nem volt kis munka, mert –
tartószerkezet lévén - itt nagyon vastag volt a műanyag. A
lökhárítót hátulról bevágtam a hajlítások helyén, hogy
egyáltalán mozgatni tudjam, majd megfelelő módon hajtogattam
végül ragasztóval rögzítettem a töréspontoknál. A hűtőrácsot
is így munkáltam meg. A lámpák közül az egyiket teljesen
elveszejtette, azt kivágtam kompletten. A változatosság kedvéért
a másiknál csak az üveg tört ki. Ezt úgy imitáltam, hogy egy
fúróval – annak kúpos hegyét fölhasználva - készítettem el
a reflektorernyőt és hátulról befedtem a keletkezett kis lukat.
Ajtókészítés négy lépésben: 1. levesszük a mintát a túloldalról 2.
kivágjuk sztirollapból a kontúrokat 3. kilincset, díszcsíkot,
védőburkolatot készítünk rá 4. meghullámosítjuk az egészet
Érdekes
a hatás, ha az eddigiektől valamilyen módon eltérően módosítunk
egy alkatrészen. Ez az alkatrész itt nálam a jobb első ajtó volt.
Tervem szerint ez az ajtó kinyílt az ütközés során és így
gyűrődött meg. Ehhez az eredeti ajtót – és a hátsó ajtó
aljából valamennyit - kivágtam teljes egészében és
elkészítettem újra, műanyagból. Ezután ezt az ajtót már
könnyebben tudtam gyűrni, deformálni, alakítani. A kaszni ezáltal
kissé meggyengült és el is hajlott egy óvatlan pillanatban. Ezért el is készítettem az új küszöböt a jobb első
ajtónál. Ez már egyfajta merevítést adott az egésznek, de
ezután is nagyon óvatosan kellett mozgatni, megfogni, nehogy
elmozduljon a rendszer. Ez a közjáték egy új, előre nem
tervezett ötletet adott: az autó kissé kiflibe hajlik az
ütközésnél. Ehhez a padlólemezből is kivágtam keresztben egy
hosszúkás, háromszög alakú darabot, majd a széleket egymáshoz
ragasztottam és kimerevítettem. Most már nem csak a kaszni görbe,
hanem a padlólemez is. A padlólemez szélét is föl kellett
gyűrni egészen a felgyűrt karosszéria küszöbéig. Ezt
a hatást forrasztópákával sikerült megtenni, finoman melegítve az anyagot.
A belteret is életre kell kelteni, mert a törött nyílásokon át jól
látszik. Az ablakpanelt erősen megcsonkítottam , a törési elveknek
megfelelően. A hűtőrács is megnyekkent. A beltérben a két légzsákot
eldurrant állapotban ábrázoltam, itt még nincsenek rajta a vérnyomok
Körbehaladva
látszik, hogy az autó bal oldalát csak durva súrlódás érte,
ami azt eredményezte, hogy minden kiálló elem lemorzsolódott
róla. A tükör, a sárvédő szélesítések, a díszléc. A tükröt
simán letörtem, és úgy ragasztottam vissza, mintha csak a
vezetékeken lógna a helyén. A sárvédő szélesítések helyén az
eredetieket eltüntettem (plusz a kerékíveket is jobban kivágtam)
és műanyagból készítettem el a deformált pótlásukat, így
könnyen kialakítható volt a műanyagok hajlításos, gyűrődéses
sérülése. A lemorzsolt díszlécet is így alkottam meg. Az autó
bal hátulja valami magasabb tárgytól szenvedett el egy ütést így
a „D” oszlop sérült. A fém karosszérián ezt fogóval
hajlítottam meg. Viszont ennél az autónál a hátsó ajtó az
ablak kék műanyagjából készült, a karosszéria helyén
megfestve a kasznival azonos színnel. Így az ablaküveg
tulajdonképpen a hordozóelem, ez biztosítja a nyitást is. Ez a
hátsó ajtó is sérült, tehát az üveget kivágtam a bal oldalán
és a festett részt a csatlakozó karosszéria – deformált -
részéhez alakítottam. A lökhárítók szélei az ütközés során
törtek, hajlottak, így én is ekként alakítottam át a végeket.
Az üvegkár jelentős
A
kocsi ablakai is sérültek természetesen. A szélvédő ép maradt,
de egyes elemek kitörtek vagy csak kásásra repedeztek. Ezt sűrű
karcolásokkal utánoztam le. A festéshez maszkolni kellett a hátsó
ajtó ablakát. A készre festett autót ezután a megfelelő
helyeken – ahol valami lehorzsolta a festéket – nekem is le
kellett horzsolnom. És mint a valóságban itt is a tiszta fém szín
került elő a festék alól. A padlólemeznél – mivel műanyagból
volt – ezt a fém színt a krómfilccel imitáltam.
A
belső térnél a kifestésen túl az ütközés során kinyílt két
első és a föggönylégzsákot papírzsepiből gyűrtem a megfelelő
helyre. A belső tér padlójából is kivágtam jobboldalt
valamennyit, hogy legyen helye a begyűrődött karosszériának.
Ajtó nélkül a kész jobboldal, és ami annyira nem látszik de ott kell, hogy legyen a jobboldali padlólemez és küszöbdeformáció
A
könnyűfém felniknek is annyi
A
kerekek esetében a jobb elsőről teljesen legyűrődött a gumi a
sodródás során. Ezt a felnihatást egy kisebb méretű kerék
körbecsiszolásával kaptam meg. A jobb első kereket érte a nagy
ütés, tehát ez meglehetősen becsúszott a kaszni alá. Fixen
beragasztva került a helyére. A hátsó tengelyt a
felfüggesztőcsatorna kis módosításával ferdén ragasztottam a
helyére, hogy az immár furcsán létező első kerekekkel
szinkronban a földön legyen minden kerék, mégis a teljes autó
meg legyen billentve egy kicsit.
Némi
festési kozmetikázás után állt össze a teljes kép. Bár a
szokásos kisautóktól eltérően itt már nem mozog semmi, mégis –
úgy vélem – egy érdekes, léptékhelyes tanulmány lett a
dologból.
A lehorzsolódott festékrétegek alól - a valóságnak megfelelően - kibukkannak a fém felületek
Szörnyű látvány egy véres légzsák a törött szélvédőn keresztül
Kapott rendesen erről az oldalról is, a futómű kimozdult a helyéről.
A kitört első kerék miatt letérdeltettem az elejét
Zárszóként
egy személyes emlék. A képen látható családi Škoda is egy
félfrontális ütközés során ment totálkárba, úgy hogy a
kocsin a pörgés után egy ép elem nem maradt kívül. Legyen ez a
roncs kisautó az ő emlékére.
Túlzás, hogy megihletett, de némi alapot azért adott a munkához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése